Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 1762 ggr
[AnimeV4]
2018-02-03 14:59

Egen VoH-BARF

Nä, nu börjar jag bli trött på att aldrig komma någon vart.

Jag skulle vilja göra ett eget färskfoder/BARF som utgår ifrån Vom og Hundemat Puppy då min unghund är ganska känslig mot saker, men funkar bra på det. Jag vill börja att ge precis samma mat varje dag och variera först när jag är mer bekväm i vad jag gör. 

Jag har extrema problem med % och siffror, så allt blir jätterörigt.

Hur många % ska han MINST och MAX ha av varje ingrediens?

Har ni rentav recept där man ger lika mycket av allt varje dag?

Jag utgår då ifrån dessa ingredienser:

  • Kyckling

  • Nötvåm

  • Lax (går det att ge laxolja?)

  • Ägg

  • Nötlever 

  • Morötter (ej i VoH, men han tål det)

  • Revben, gris (ej i VoH, men han tål det)

  • Eventuellt Standardt Laga mat, för att vara säker på att han får i sig allt (kan det bli för mycket i kombination med det andra om man ger för säkerhets skull?)

Han har även börjat få 2 krm PlaqueOff då han börjat få lite tandsten. Han har fått ett par revben de senaste 2 veckorna och PlaqueOff är för att komplettera tills vidare.

VoH kostar 50 kr/kg. Går det att komma under det?

Tacksam för skräddarsydd rådgivning eller mycket enkla länkar. Denna är till exempel helt omöjlig för mig att förstå: http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_valp.pdf

Tack på förhand!

Annons:
vallhund
2018-02-03 15:34
#1

Hur gammal är hunden, vad väger den o hur ser förväntad vuxenvikt ut? Jag ser inga problem med att förstå Jipotimas menyförslag, men kan försöka mig på att hjälpa dig om du svarar på ovan frågor. Jag skulle inte ge Magnussons blanda samtidigt som VoH (skulle inte orka räkna).

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AnimeV4]
2018-02-03 15:51
#2

#1 Det skulle vara jättesnällt! Jag tror att det är svårt att få ihop då det i den länken är olika dagar och mål. Det känns enkelt, men blir världens röra i mitt huvud. Jag har alltid svårt för siffror och ska eventuellt kollas för dyskalkyli.

Han är 11 månader och förväntas väga ca 40 kg som vuxen. Helt färdigväxt är han vid 3 års ålder.

Han fick 600 g/dag länge istället för 2% av vuxenvikten eftersom han blev väldigt rund, men nu prövar jag att öka till 650 g/dag då han blivit lite tanig. Han är minst av sina kullsyskon såvitt jag vet, men inom det lägre spannet för sin ras.

Vad är Magnussons blanda?

vallhund
2018-02-03 16:24
#3

Ooops, trodde du hade tänkt ge Magnussons blanda. Det är ett torrfoder som man själv blandar med kött.

Ger du två ggr/dag?

Titta i rutan nere till höger, sen applicerar du det i menyn överst. RKB är typ skrov från kyckling/anka/kanin/hare eller delar från större djur, typ nöt/fläsk/rådjur/älg. Allt från revben till nacke/kotpelare/skallar. Hur mycket kött du bör ge beror på hur köttiga RKB du ger o vad de väger. Var noga med att inte överdosera lever, annars är det bara att blanda på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[AnimeV4]
2018-02-03 16:55
#4

#3 Jaha! Aldrig hört! Han får dock 0-1 dl Magnussons Grain Free som godis om dagen, men det är ju en annan femma. Krockar Standardt Laga mat med det andra dock? Och PlaqueOff ska ju innehålla mycket jod..

Ja, han får två mål med drygt 12 timmars mellanrum.

Shit vad dum i huvudet jag känner mig. I mitt huvud blir det tusentals saker att hålla reda på eftersom det är variationer och en massa siffror.

Men om man slår ihop RKB + kött. Hur många % ben och rent kött gäller om man ger samma varje dag? Räcker det med 20% ben (från kycklingvingar till revben) och 80% kött?

Jag lär specifikt vilja ge: Kycklingvingar, hel kyckling (i delar), revben ifrån gris och annat skoj jag hittar. Lever kan bli ifrån kyckling, gris eller ko.

Vad räknas som kött förutom rent kött? Kotletter med ben?

Hur mycket våm kan man ge? Stämmer det att man bör ge max 10% lever? Räcker 5%? Det verkar vara väldigt olika vad gäller A-vitamin i lever beroende på djurslag.

Katti
2018-02-06 22:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Om man ger samma varje dag och gör "fel" så blir det ju betydligt mer "fel" än om man ger olika varje dag 😉!

Jag känner mig tjatig då jag har skrivit det här många gånger men sanningen är att det här med mat är faktiskt inte millimeternoga!!! Hur många människor räknar på sin egen mat? Mycket få skulle jag säga, och garanterat ingen av de som har uppnått 100 års ålder!!! De flesta mår riktigt bra ändå, och mycket få (som inte har sjukdomar eller ätstörningar) har näringsbrist. Se på hur naturfolkens hundar lever och har levt i många generationer. De får helt enkelt det som blir över efter människorna. Slädhundarna får en köttbit slängd till sig om dagen. Ofta säl eller vad nu naturen och årstiden bjuder på. Vissa går lösa och fångar alldeles säkert lite smågnagare och kanske annat också.

Till mina hundar tänker jag variation (vad gäller djurslag och delar) och en "lagom" mängd organ. Ledstjärnan är ett heldjurstänk. Så många olika delar som möjligt från så många olika djurslag som möjligt och organ (framför allt lever) i så naturlig proportion som möjligt. I praktiken innebär det att hundarna ofta får köttiga ben från gris, kyckling, lamm, ko, vildsvin eller annat vilt när jag får tag i det. Ett par dagar i veckan får de kött eller hjärta och en dag i veckan får de lever tillsammans med ben. Detta då de lätt blir lösa i magen av lever medan ben är stoppande. Ibland får de också löskokta ägg. Vid tillfälle får de fisk, men det blir ganska sällan så de dagar det blir "nödproviant" i form av färskfoder blir det ofta fiskvarianter. Så var det med det; det är mitt "matschema"!!! Mina vuxna hundar får oftast mat en gång om dagen. Ibland får magen vila en dag och enstaka gånger blir det två mindre mål.

Är man hänvisad till affärer så har t ex CityGross köttben, tunga, organ och grytbitar av nöt, diverse fläskbitar plus grissvansar, fötter, tunga och organ och ibland olika delar av lamm till bra pris. Lever och hjärta av kyckling brukar finnas i frysdisken i de flesta affärer och så även kycklingdelar (många av de frusna delarna är "marinerade" med saltvatten, dock inte vingarna!). Jag köper hel färsk kyckling, tar filéerna till människomat och ger hundarna resten (där tummar jag på heldjurstänket!). Med tiden blir man bra på att hitta hundmat på de mest oväntade ställen och genom diverse kontakter 🙂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[AnimeV4]
2018-02-06 22:51
#6

#5 Tyvärr hjälper det inte mig något vidare..😕Kul att det funkar för dig dock! Dessvärre har jag nog inga bra affärer att köpa sådant på. Här finns Coop och Maxi inom ett rimligt avstånd.

Det stämmer dock att det inte ska vara på millimetern, men jag vill ju ha ett hum för att det ska bli så bra som möjligt🙂

Annons:
[AnimeV4]
2018-02-06 23:27
#7

Låter detta som en OK start?🙂

-60% kött
-20% ben
-10% inälvor (varav 5% lever)
-10% grönsaker

Heffipeffi
2018-02-28 16:27
#8

Du har fått förslag på hur du blandar själv. Om du vill fortsätta med VoM men få ner kostnaden, finns det korvar på 5 kg och även block du kan köpa. Om du beställer hem lite större mängder genom affärer som säljer VoM kan du få ner kostnaden rejält.

Heffipeffi
2018-02-28 16:27
#9
[AnimeV4]
2018-02-28 20:46
#10

#8 Det hjälper inte mycket när jag inte förstår, men jag tror jag hittade på annat håll.

Jag brukade köpa 5 kilos, men det finns inga ställen som skickar hit längre eftersom det enda stället slutade med de förpackningarna.

Heffipeffi
2018-03-24 18:12
#11

Fast om det ær en butik som sæljer VoM kan du bestælla direkt dit av Vom och hundemat. Men då måste det a en større mængd, och du måste hæmta med en gång.

[AnimeV4]
2018-03-24 18:42
#12

#11 Precis! Min uppfödare gör det och jag har inte den möjligheten :/

Upp till toppen
Annons: