Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 1602 ggr
shamz116
2018-01-25 23:16

Mush och eget barf

Jag ger idag min katt Mjau blötmat som huvudföda, och sedan  Mush (kyckling-nöt) ibland. Jag ska börja ge mer av Mush nu , vill försöka fasa över till det som huvudfödan. Jag ger just nu kycklingvinge någon gång/vecka och rått kött av det jag själv lagar så får min katt alltid lite,  jag lagar kött kanske 2 ggr/veckan. Han jamar tills han får lite då :D  Lamm,  nötfärs eller kyckling. Ibland har det hänt att jag köpt kycklinglever/hjärta till kissen, Jag tänker att det är bra  men det kanske är helt onödigt om han får det från mush?  Jag ger äggula me men inte ofta. vet inte hur ofta  som är bra..?

Jag undrar hur jag kan göra om jag vill ge barf och mush huvudsakligen, men bara ge lite extra? så att det inte blir för mycket av något tänker jag mest. Jag kanske vill fortsätta ge av Mjau me om min katts mage mår bäst av det . Jag har läst de rekommendationerna när man ger barf men är ändå lite trög. Jag vill ju inte göra egen barf helt utan bara lägga till lite grann.

Gör ett ex på en vecka. (Min katt väger 3,5 kg kan jag säga med).

Måndag: mush + en kycklingvinge &  en äggula, Tisd: mush + 1 kycklinglever och lite mjau, Onsd mush + lite lamm med ben ca 1-2 msk, Torsd mush och lite mjau, fredag: mush + äggula, Fredag: Mush +2 kycklinghjärtan,  Lörd: mush + mjau, Sönd: mush + 1-2 msk nötfärs och äggula.

Hur tycker ni det ser ut med det matschemat ? blir något för mycket av?  jag brukar inte ge så mycket kött nu och äggula men det var som jag skulle vilja ge.  Vill gärna ta emot lite hjälp och tips vad jag ska tänka på! Tack :)

Annons:
Katti
2018-01-26 15:17
#1

Det blir jättebra! Då både mush och mjau är fullfoder så går det alldeles utmärkt att även sticka till lite annat. Så var inte rädd för det!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

shamz116
2018-01-26 18:33
#2

#1 ok tack :) ja jag var lite rädd eftersom att det ska vara typ 10% av ena och sådär..och det är omöjligt att hålla koll på exakt för mig! speciellt när jag ger så olika och det mer är som lite treats ibland han får extra. Men skönt att det verkar bra!

Får jag fråga en annan sak med.  hur är mjau i jämförelse med mush? ..självklart är ju mush råkost och bättre! Men vet inte riktigt hur de tillverkar mjau och hur pass bra det är egentligen det är ju inte kolhydrater i iaf. jag funderar väl eftersom priset är ju en stor skillnad me. synd att mush är så dyrt och att det bara finns detta foder i sin sort, inga andra märken eller någon konkurrens egentligen!

shamz116
2018-01-26 18:57
#3

Jag såg i en annan tråd att hon gett sina katter mush och köpt resten av köttet själv, och sen gett för en katt ca 2 hjärtan + 1 lever dagligen. Mush innehåller väl lite av hjärta och lever med. Så man kan alltså ge utöver mush ett hjärta + lever varje dag utan fara? är det bra för katten?

Katti
2018-01-28 13:32
#4

Lever ska du inte ge extra varje dag om katten äter huvudsakligen ett fullfoder. Men hjärta går det bra att ge! Fast variera hellre med t ex kycklingvingar och liknande ibland, så blir det även kött och ben! Just gnaget tycker jag är en av de stora fördelarna med BARF, som man ju går miste om med färskfoder… Förutom naturlig "motion" för tänder och tandkött ger det ju också aktivering/berikning.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

shamz116
2018-01-28 20:51
#5

#4 ok..hur ofta skulle du ge lever extra då om han får mush varje dag o blötfoder? och hur ofta kycklingvinge/annat med ben?

Katti
2018-01-28 21:35
#6

Faktum är att det här med foder är ingen millimetervetenskap! Olika individer har olika behov och behoven hos samma individ skiftar också. Kroppen är också helt fenomenal på att anpassa sig, så var inte nervös över något som bara är lite tillägg till en i övrigt balanserad kost! Just lever är dock något man varken ska ge alldeles för mycket eller alldeles förr lite av, därav mitt inpass att inte ge just lever varje dag. Lite lever en eller max två gånger i veckan kanske. Övrigt gör du som du vill med! Hjärta brukar alltid uppskattas. Ben kan göra dem hårda i magen, men så länge avföringen är som den ska är inte heller det några problem!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
shamz116
2018-01-28 21:53
#7

ok vad bra att veta jag ville vara på säkra sidan:) Tack för hjälpen :D

burmamys
2018-01-31 13:59
#8

Hej shamz116!🙂 Jag håller i stort sett med Katti, men vill tillägga att jag tycker det är i mesta laget att ge 3 äggulor i veckan till katten, och att du måste vara noga med just mängden lever.

1-2 äggulor per vecka är mer lagom!🙂 Byt gärna ut den tredje äggulan mot kött eller hjärtan.

När det gäller lever så får din katt redan en fullvärdig kost i både Mjau och i MUSH. Du kan ge pyttelite extra lever om du vill, t ex i form av godis som innehåller lever (Orijen cat treats innehåler 50% lever), men var i övrigt försiktig. Ge hellre en extra MUSH, eller 35-40 gram Mjau, eftersom du redan ger en kycklingvinge i veckan.

Bra att du vill ge din katt en bra kost!👍

shamz116
2018-01-31 15:32
#9

#8 Tack för tipsen det tar jag till mig allting!

Ja jag försöker ge det bästa  :)

burmamys
2018-02-01 11:16
#10

#9 👍

Upp till toppen
Annons: