Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1939 ggr
Katti
1/18/18, 8:46 AM

BARF-begreppet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag upplever att uttrycket BARF, nu när fler och fler blir positiva till det, har "stulits" av fodertillverkare. I min värld är BARF exakt vad det betyder, d v s biologiskt anpassad rå föda. Och våra djur är inte biologiskt anpassade för att äta malen mat!

Missförstå mig inte nu! Färskfoder och "BARF-korvar" är många gånger bättre än torrfoder, och jag har full förståelse för att alla inte har möjlighet att ge sina djur en varierad kost med kött, ben och inälvor.  Men jag tycker att det blir begreppsförvirring när helt olika sätt att utfodra kallas för samma sak! För även om korvarna är bra näringsmässigt så går man ju miste om flera av fördelarna med en "äkta" BARF-kost, som nyttan för tänderna som gnagandet innebär och aktiveringen/berikningen/tidsfördrivet som ätandet blir när man får kött och ben i sin naturliga form. För att inte tala om variationen!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
IngaTrnqvist
1/18/18, 9:11 AM
#1

Jag håller med dig! Men jag tror det skapar ännu mer förvirring om man ska lägga in ännu fler begrepp. T.ex. vad ska vi kalla Mush och liknande om det inte är färskfoder och inte BARF? Och min äldsta, som tyvärr har tappat en hel del tänder, får sitt BARF klippt i bitar om ca 2 cm och benmjöl rätt ofta, även om han såklart får ben flera gånger i veckan också. Är det BARF eller något annat? Jag funderar på att börja använda begreppet frankenprey, men det har inte så stor spridning.

parsley
1/18/18, 11:10 AM
#2

# Förlåt att jag frågar, men vad är det för ras på raringarna på bilden i trådstart?

För mig är BARF, bone and raw food. De andra produkterna är något annat.

vallhund
1/18/18, 11:56 AM
#3

För mig är BARF bones and raw food. Tycker det är väldigt fult av ett foderföretag att stjäla konceptet o namnge sitt foder barf.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katti
1/18/18, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#2, det är finska lapphundar. Här kommer några till!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Tessera
1/22/18, 4:26 PM
#5

Själv använder jag inte uttrycket BARF alls om jag själv får välja utan säger hellre att mina katter får rå mat.

Katti
1/22/18, 7:44 PM
#6

Jag är lite provocerande och säger oftast att de får den mat de är gjorda för att äta! Men pratar jag med t ex en veterinär så säger jag BARF. Vilket ett flertal förvånande nog inte ens har en aning om vad det är 😮…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
wesdi
3/5/18, 3:43 PM
#7

Åh för mig är akronymen BARF mer "förlåtande" , dvs godkänner malt kött,  grönsaksmixer, risgröt mm.

Preymodellerna däremot är mer strikt. Inget malt, inget grönt… enbart animalier och då i bitar eller hela djur.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: