Annons:
Etikett03-katt
Läst 2364 ggr
Kanin-Eva
2017-12-27 14:35

Taurin som "tillägg"?

Har barfat mina två katter (en sibbehona 13 år och hennes huskattson 10 år) sedan någon månad och äntligen fått dem båda att äta.

Jag har tillgång till kött från egna djur (kanin, höns, get) och kan ibland få tag i gris- och älgkött. Problemet är ju att andelen hjärta inte är tillräckligt stort på ett djur. Har fått lammhjärtan från en fårbonde i närheten men ändå så är hjärta den trånga sektorn.

Vad jag förstår är det för taurininnehållet som det är viktigt att 10% är hjärta. Går det att ge taurin som tillägg för att dryga ut mängden hjärta. Har inte studerat marknaden särskilt noga men det verkar finnas för "kroppsbyggare". Funkar det? I så fall, vilken dosering? Förslag på preprat?

Annons:
burmamys
2017-12-28 10:58
#1

Jag vågar inte föreslå taurinpreparat för människor, för jag känner inte till dem, och det finns risk att de inte är lämpliga för katter. Men taurin finns även i kött, om än i mindre mängd. Om du kan få tag i extra hjärtan från gris så ska de innehålla mest taurin, så fråga gärna slaktare och bönder om de kan sälja grishjärtan till dig. Men sen har jag för mig att det finns taurintillskottt avsett för katt? Kanske någon annan känner till vad det heter, eller så kan du googla. Hoppas du hittar vad du söker!

Katti
2017-12-28 18:37
#2

Självklart är andelen hjärta i hela djur exakt den rätta!!! I alla fall i djur som påminner om katters naturliga föda (fågel och gnagare samt kaniner t ex). Det finns, mig veterligt, inte en enda djurart med 10% hjärta, och ändå överlever vildkatter! Just den procentsatsen är bara hittepå av någon och inget att bry sig om 🙂! Med taurin är det ju så att det inte är farligt med för mycket, plus att katter verkar gilla hjärta väldigt mycket. Så därför har man gjort en rekommendation som är rejält överdriven. Hjärta är dock lätt att få tag på. Citygross har alltid nöt- och grishjärtan samt ibland från får. Frysta kycklinghjärtan finns i varenda matvarubutik.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Jojaton
2017-12-28 19:53
#3

Precis som #2 säger kan du köpa hjärta på City Gross om du har ett i närheten, kostar intr många kronor :)

Johanna - Instagram

burmamys
2017-12-28 20:11
#4

Ja, #2 och #3 har ju rätt i att dels är det inte nödvändigt att ge så mycket hjärta, dels finns det såklart att köpa i de flesta större Ica och Willys, t ex. Rekommenderad mängd är högre än nödvändig mängd. Kanin är dock ett magert kött, så om du ger hög andel kanin kan det vara bra att tillsätta extra fett. Höns och get har däremot tillräckligt med fett.

Heffipeffi
2018-01-01 05:10
#5

Just kanin är taurinfattigt. Så ger du stor mängd av just kanin, ska du va nog med att ge lite extra hjärta.

Tessera
2018-01-05 14:14
#6

Katter som utfodrades med hela kaniner fick taurinbrist och hjärtförändringar så, kanin är taurinfattigt. 

Även annat än hjärta innehåller taurin - hårt arbetande muskler och ögon har hög halt taurin.

Annons:
Dimocarpus
2018-02-11 20:28
#7

Precis… grishjärtan har högst taurin och även tungor om man vill ge katterna lite extra taurin.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: