Annons:
Etikett02-hund
Läst 1853 ggr
frijoh
12/11/17, 1:29 PM

Ben till valp

Vad för ben kan man ge till valp utöver helfoder såsom mush och vom och vilken mängd utan att det blir obalans? Vill så gärna att hon ska få gnaga som sysselsättning och tandborstning men är så rädd för alla skräckhistorier jag läst om hundar som får operera ut grejer som fastnar. Vet att det absolut inte ska vars tillagat utan rått, men ja, vilka ben? Vi har massor av vingar från tuppar tex, som min katt inte vill ha. Kan man ge det? Valpen är en bordercollie på ca 15 veckor :)! Har ingen aning om vad hon väger nu heller men hon käkar ca 350-450g mush puppy eller vom puppy, och så får hon lite torrfoder/godis utöver det. Har även testat på märgben vilket hon ÄLSKADE. Hon blev tyvärr lite lös i magen dock, men det är antagligen för att hon bara är ovan kanske.

Annons:
Honestyisdead
12/11/17, 1:36 PM
#1

Vill avråda från märgen. Bärande ben är så hårda att tänderna kan gå sönder. Och själva märgen är väldigt fet så dålig mage är vanligt om man inte skrapar ur märgen. Dessa ben är dessutom de vanligaste hundar fastnar i.

vallhund
12/11/17, 1:44 PM
#2

Instämmer med Hera. Bra ben att börja med är kycklingvingar, hals från kyckling o lamm, samt revben från lamm o nöt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

frijoh
12/11/17, 2:01 PM
#3

1&2# oj hjälp, tack för att ni informerar om det iaf! I butiken sa dom man endast ska ge under uppsikt men att det var jättebra för tänderna :/. Så kycklingvingar funkar alltså? Frysta eller tinade? Och vad gör man om något fastnar? Är det vanligt att det fastnar? Tror ni att tex en vinge/vecka utöver helfoder rubbar balansen av näring eller kan jag ge mer än så?

Jojaton
12/11/17, 3:11 PM
#4

#3 Jag brukar tina kycklingvingarna och höll i dom de första gångerna för att vara säker på att han tuggade bra :)

Johanna - Instagram

frijoh
12/11/17, 3:34 PM
#5

4# finns en risk att det blir dragkamp då, Hahah! Men kan man ge en hel vinge på en gång eller ska jag typ låta henne tugga en stund och sen ta bort? Och OM något fastnar, vad gör man? Vänder henne upp och ner?

frijoh
12/13/17, 3:18 PM
#6

Testade igår att ge en vinge, vilket hon fullkomligen älskade! Jag höll i den så länge det gick, en del av benet fastnade i tandraden upptill som jag fick lirka loss men annars gick det bra. Hehe. Men undrar fortfarande hur mycket jag kan ge utöver helfoder med vingar/ hals. Vill ju liksom att hon ska få sysselsättning. Tar ju bara några sekunder att äta upp mushbollarna tyvärr :/

Annons:
Jojaton
12/13/17, 5:30 PM
#7

#6 aktiveringsmatskål eller vad det heter? Som man kan sprida ut maten på så det tar längre tid? Jag ger vinge/hals 1-2 ggr i veckan. Men det är ju rätt små och mjuka ben så vill du att hon ska få mer aktivering hade jag köpt större ben, alternativt annat tugg :)

Johanna - Instagram

frijoh
12/13/17, 6:38 PM
#8

7# vill du ge ngt exempel på bra ben?:)

Jojaton
12/14/17, 4:57 PM
#9

#8 nötnacke eller revben kanske? :)

Johanna - Instagram

Honestyisdead
12/14/17, 4:58 PM
#10

Revben av lamm är bra

Upp till toppen
Annons: