01. Börja BARF:a

Börja barfa, frågor

2017-12-09 23:40 #0 av: Doodlemom

Vill börja barfa mina hundar men tycker det låter så komplicerat med %, blir bara mer förvirrad ju mer jag läser. Det finns säkert redan 100 sånna här trådar så om någon vet att svaren finns i en tidigare tråd, länka gärna!

-Som jag har förstått det är upplägget för att barfa hund 80% kött (minst 3 djurslag per vecka), 10% ben, 10% inälvor (varav minst 5 % lever). 

-Behöver man variera inälvsdelarna samt vilka djurslag de är ifrån? Skulle det gå att enbart ge 5% kycklinglever och 5% lammnjure? 

-Av de 80% kött är tanken att jag ska köpa från Emmzo. Några av deras köttkorvar innehåller bla. potatisfiber och mineraler, ska jag helt undvika dessa? https://www.zoo.se/emmzo-helfoder-oxkott.html

-Behöver jag tillsätta tex hjärta eller något annat som tillhör köttdelen för att hundarna ska ha mer variation (utöver att blanda mellan olika djurslag i köttkorvarna)?

-Emmzo:s köttkorvar innehåller antingen inga ben alls eller 5-10% ben. Ska jag utifrån vikten på korven beräkna hur många gram ben det är per vecka? 

- Tänker jag rätt om jag väljer emmzo:s benfria korvar så hundarna får allt ben genom råa tuggben som jag vill ge?

Anmäl
2017-12-10 00:09 #1 av: JoannaLi
  1. Det låter rimligt utefter vad jag minns, men sen får man variera efter hund. Tror att jag utgick från 80-10-10, kom till slut fram till att 65-20-10-5 (kött-ben-organ-lever) var det som passade min hund. 
  2. Man behöver inte variera. Däremot brukar man räkna att kycklinglever kräver 10%, nötlever ca 8% (iaf ungnöt) och lammlever 5%, beroende på A-vitaminnivåer. 
  3. Den du har länkat till är ett helfoder, och är alltså ett färdigt foder. Detta kan ge överskott på kalk och mineraler/vitaminer som finns i inälvor, om man konsekvent använder dessa som kött :) Sök efter produkter som heter "barf", så får du produkter med rent kött, som alltså passar in under "kött"-portionen :) 
  4. Du behöver absolut inte variera, men det är ganska roligt att ge olika varianter för hundens skull :D 
  5. Ja, det kan man absolut göra, och kompensera resten med t.ex. ben eller benmjöl :) 
  6. Så gjorde jag, funkar absolut! Så länge du håller koll på bajset så att det inte blir för mycket eller lite tuggben så är det lugna puckar :) 

Anmäl
2017-12-10 01:07 #2 av: Estelle13

Många hundar kräver oftast ett högre intag av ben än 10%. 10% är dock en bra mängd att börja med. Mina hundar äter mellan 20-30% ben. Hjärta är ganska näringsfattigt, finns bättre köttslag att tillsätta i sådana fall. Fett är också en viktig energikälla för hunden, jag tillsätter alltid extra fett till mina BARF hundar dagligen. Rå äggula är också bra att tillsätta några ggr i veckan, innehåller väldigt mkt näring.

Anmäl
2017-12-10 12:04 #3 av: vallhund

På min infosida hittar du flera bra länkar om BARF, du kan börja med "Raw meaty bones". På Jipotimas hemsida hittar du menyförslag o en hel del annan bra info.

Funderar på vad du menar med råa tuggben?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Kennel o Psykologi.

Anmäl
2017-12-10 17:19 #4 av: Doodlemom

Åh tack så mycket för svaren, hjälper mycket! Glad

#2 Hur många procent fett skulle du säga är lagom? Eller får man testa  sig fram? 

#3 alltså djurben, brukar ge kycklinghalsar och vingar samt lamm tex revben. 

Låter toppen att de flesta behöver mer än 10% ben.  Räknade precis att de får 20% för tillfället vilket de mår bra av. :)

Anmäl
2017-12-10 21:37 #5 av: Estelle13

#4 Man brukar räkna med 1 tsk per 10 kroppsvikt, sen får man höja eller sänka lite efter hundens behov :)

Anmäl
2017-12-10 21:40 #6 av: Doodlemom

Okej, tack! 

Anmäl
2018-01-01 05:19 #7 av: Heffipeffi

Tänk också på att benprocenten är ÄTBARA ben.  Dvs du ger inte  t ex 10 % kycklingvingar, utan du får räkna bort köttet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.