Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2744 ggr
Doodlemom
2017-12-09 23:40

Börja barfa, frågor

Vill börja barfa mina hundar men tycker det låter så komplicerat med %, blir bara mer förvirrad ju mer jag läser. Det finns säkert redan 100 sånna här trådar så om någon vet att svaren finns i en tidigare tråd, länka gärna!

-Som jag har förstått det är upplägget för att barfa hund 80% kött (minst 3 djurslag per vecka), 10% ben, 10% inälvor (varav minst 5 % lever). 

-Behöver man variera inälvsdelarna samt vilka djurslag de är ifrån? Skulle det gå att enbart ge 5% kycklinglever och 5% lammnjure? 

-Av de 80% kött är tanken att jag ska köpa från Emmzo. Några av deras köttkorvar innehåller bla. potatisfiber och mineraler, ska jag helt undvika dessa? https://www.zoo.se/emmzo-helfoder-oxkott.html

-Behöver jag tillsätta tex hjärta eller något annat som tillhör köttdelen för att hundarna ska ha mer variation (utöver att blanda mellan olika djurslag i köttkorvarna)?

-Emmzo:s köttkorvar innehåller antingen inga ben alls eller 5-10% ben. Ska jag utifrån vikten på korven beräkna hur många gram ben det är per vecka? 

- Tänker jag rätt om jag väljer emmzo:s benfria korvar så hundarna får allt ben genom råa tuggben som jag vill ge?

Annons:
JoannaLi
2017-12-10 00:09
#1
  1. Det låter rimligt utefter vad jag minns, men sen får man variera efter hund. Tror att jag utgick från 80-10-10, kom till slut fram till att 65-20-10-5 (kött-ben-organ-lever) var det som passade min hund. 
  2. Man behöver inte variera. Däremot brukar man räkna att kycklinglever kräver 10%, nötlever ca 8% (iaf ungnöt) och lammlever 5%, beroende på A-vitaminnivåer. 
  3. Den du har länkat till är ett helfoder, och är alltså ett färdigt foder. Detta kan ge överskott på kalk och mineraler/vitaminer som finns i inälvor, om man konsekvent använder dessa som kött :) Sök efter produkter som heter "barf", så får du produkter med rent kött, som alltså passar in under "kött"-portionen :) 
  4. Du behöver absolut inte variera, men det är ganska roligt att ge olika varianter för hundens skull :D 
  5. Ja, det kan man absolut göra, och kompensera resten med t.ex. ben eller benmjöl :) 
  6. Så gjorde jag, funkar absolut! Så länge du håller koll på bajset så att det inte blir för mycket eller lite tuggben så är det lugna puckar :)
Estelle13
2017-12-10 01:07
#2

Många hundar kräver oftast ett högre intag av ben än 10%. 10% är dock en bra mängd att börja med. Mina hundar äter mellan 20-30% ben. Hjärta är ganska näringsfattigt, finns bättre köttslag att tillsätta i sådana fall. Fett är också en viktig energikälla för hunden, jag tillsätter alltid extra fett till mina BARF hundar dagligen. Rå äggula är också bra att tillsätta några ggr i veckan, innehåller väldigt mkt näring.

vallhund
2017-12-10 12:04
#3

På min infosida hittar du flera bra länkar om BARF, du kan börja med "Raw meaty bones". På Jipotimas hemsida hittar du menyförslag o en hel del annan bra info.

Funderar på vad du menar med råa tuggben?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Doodlemom
2017-12-10 17:19
#4

Åh tack så mycket för svaren, hjälper mycket! 🙂

#2 Hur många procent fett skulle du säga är lagom? Eller får man testa  sig fram? 

#3 alltså djurben, brukar ge kycklinghalsar och vingar samt lamm tex revben. 

Låter toppen att de flesta behöver mer än 10% ben.  Räknade precis att de får 20% för tillfället vilket de mår bra av. :)

Estelle13
2017-12-10 21:37
#5

#4 Man brukar räkna med 1 tsk per 10 kroppsvikt, sen får man höja eller sänka lite efter hundens behov :)

Doodlemom
2017-12-10 21:40
#6

Okej, tack!

Annons:
Heffipeffi
2018-01-01 05:19
#7

Tänk också på att benprocenten är ÄTBARA ben.  Dvs du ger inte  t ex 10 % kycklingvingar, utan du får räkna bort köttet.

Doodlemom
2018-01-03 20:42
#8

#7 Det har jag tänkt på, tack ändå :)

[AnimeV4]
2018-02-06 22:55
#9

Detta var en hjälpsam tråd!☝️ Jag blir också sjukt förvirrad av siffror och % hit och dit.

Upp till toppen
Annons: