Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1930 ggr
Hornslandet
11/28/17, 1:02 PM

Mush + Ben?

Jag ger idag Mush Röd till min 13-månaders. Funkar fint, han älskar maten och magen mår bra. 

Ibland skulle jag vilja ge honom ben att tugga på dock. Men eftersom Mush innehåller malda benbitar undrar jag om det blir för mycket då? Och hur skulle jag kunna göra då, byta ut lite av maten till…nått?

Annons:
burmamys
11/28/17, 2:23 PM
#1

Har du en hund eller en katt?

Spontant, om vi pratar katt, kan du ge en halv till en hel kycklingvinge i veckan, och då om du märker att katten blir lite hård i magen tillsätta rå äggula eller extra fett, typ kycklingfett eller ister.

Hornslandet
11/28/17, 2:39 PM
#2

Hund, borde ha skrivit det.. En relativt stor en på ca 35kg :)

Det var rätt länge sen han fick tugga just råa ben nu, men han får ju som sagt i sig ben via kosten i mald form. Han behöver inte bli hårdare i magen just.. ser bra ut nu, men det är ju torra, ganska hårda kottar som kommer ut (som jag hört det ska vara på BARF).

burmamys
11/28/17, 3:20 PM
#3

Aha, okej. Jag har för mig att hundar inte tål fett lika bra som katter, så i så fall kanske du får ge kött och inälvor (utan ben) för att kunna ge ben som hunden äter upp vid sidan om. Men bättre om någon som kan hundar bättre kan svara!

vallhund
11/29/17, 5:52 PM
#4

Håller med burmamys.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Doodlemom
11/29/17, 7:06 PM
#5

Jag ger mina hundar mush och de får råa lammben ungefär var tredje dag.  Visserligen äts inte allt upp utan det finns alltid benrester kvar, vilket de brukar spara och smågnaga på senare. Mina djur mår fint och är inte hårda i magen.  Om det går att ge till din som redan är hård i magen kan jag tyvärr inte svara på.

Estelle13
11/29/17, 7:49 PM
#6

Jag tillsätter alltid extra fett dagligen vare sig det är Mush Vaisto eller egen blandad BARF och det funkar bra. 

Det är ju inte någon jätte stor mängd ben i Mush så av egen erfarenhet går det bra att tillsätta något ben till maten då och då utan problem. Vet man med sig att hunden fått i sig rätt mycket ben en dag så är det bara att tillsätta extra fett för att förhindra att hunden får förstoppning.

Annons:
Hornslandet
11/30/17, 9:58 AM
#7

Alltså, vet inte om "hård i magen" är helt rätt att säga. Han bajsar små torra kottar,som jag har hört de ska på BARF? Han brukar inte ha problem att få ut det så att säga. Men han behöver ju inte bli hårdare så att säga, menade jag.

Ok, så extra fett motverkar effekten som mer ben skulle ha alltså? Bra att veta. Vad kan man köra? Köpa lite ister, funkar det?

Doodlemom
11/30/17, 7:08 PM
#8

Mush svart har ju lammfett tillsatt och är gjort för hundar som har svårt att hålla vikten/aktiva hundar, borde väll funka?

Hornslandet
12/1/17, 3:12 PM
#9

Ah, kanske skulle byta över lite till svart och testa. Lär väl inte vara så konstigt att byta mellan MUSH-sorterna va?

Doodlemom
12/1/17, 9:00 PM
#10

Tror inte det, jag brukar varierara mellan sorterna och  vet flera som gör det.

hemul
12/5/17, 5:28 PM
#11

#7 Köp hellre späck då. P.g.a. det är lättare att hantera och mkt billigare. Ister är smält och renat grisfett, som en smet. Billigt ister som finns i paket i vissa butiker har gått igenom en kemisk process. Skulle jag undvika. Späck är det naturliga fettet, bara att tärna. Vilken butik som helst med charkdisk kan beställa hem. Se till att få med svålen kvar, det uppskattar säkert hunden att tugga på. Mycket nyttigt i svål också. Kostar c:a 20:-/kg. Brukar vara samma pris för eko som för fulkött, så kör eko om de kan fixa det.

Talg från nöt är lite dyrare, c:a 30:-.

Både späck och talg kan du smälta till väldigt gott och hållbart matfett till dig själv. Pommes friterade i talg is to die for! 😉

Upp till toppen
Annons: