Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2929 ggr
Emiis
2017-10-26 10:52

Vad är skillnaden mellan färskfoder katt /hund?

Hej!

Hoppas det är okej att fråga om fruset färskfoder här.

Det är så att jag undrar vad största skillnaden mellan färskfoder till hund och katt är? Kollar alltså bara på färskfoder som är spannmålsfria. 

Har ett foder jag är intresserad av till min hund. Men fundera på om jag även kunde använda samma på katterna här hemma. 

Färska råvaror från nötvom, kyckling och torsk. Blodpulver, sojaolja, fjädermjöl.
Råprotein      16,2%
Råfett              14,2%
Växttråd           1,0%
Aska                 2,32%
Vatten  68,5%

Tacksam för svar! :)

//Emiis

Annons:
SuperLimm
2017-10-26 11:02
#1

Katter och hundar har olika näringsbehov. Dom har inte samma behov av olika vitaminer och fett. Därför passar inte ett hundfoder till en katt. Katter behöver foder anpassade efter deras eget behov.

Mvh Linn

Emiis
2017-10-26 11:24
#2

Jo den är jag med på. Men jag tänkte att eftersom detta är näst intill rent kött och inte ett torrfoder med en massa tillsatta vitaminer m.m. Hur stor kan då skillnaden vara? Skulle vilja få lite utförligare vad exakt det är som skiljer olika färskfoder åt. Alltså i siffror ifrån innehållet  och i vilket spann ska ett kattfoder ligga ( Där av jag skicka med siffrorna från analysen)  :)

burmamys
2017-10-26 11:32
#3

Katter behöver taurin vilket inte brukar finnas i hundfoder, och katter tål inte för mycket a vitamin. Så jag tänker mig att sammansättningen av t ex andel hjärta och lever skiljer sig åt mellan färskfoder för katt respektive hund.

Fridaaaa
2017-10-26 11:39
#4

Katter behöver större mängd taurin än hund.
Nej du kan inte ge samma till båda, du måste det för hund till hund och det för katt till katt :) 

De har inte helt samma behov.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Emiis
2017-10-26 11:40
#5
  • Så här ser tex vom kattfoder ut. 

  • Råprotein (%) 15;00

  • Råfett (%) 18;00

  • Aska (%) 5,00

Så då undrar ju jag , vart ungefär kan man dra gränsen för vad som är för lite eller för mycket av tex fett , protein m.m.? Det skiljer bara  tex 3,8% i fetthalt. Dessutom har du både , fisk , kyckling och ko i den andra fodret. I fisken och kycklingen får du ju ut omgea 6 & 3. Så mycket av vitaminerna finns i fodret ( Har dessutom bett om mer utförlig analys och förtydligande av om de innehåller malt ben utöver fjädermjölet , så ska se om jag kan få svar). För Tautinet , kalcium och fosofret får du ur ben och hjärta. :)

Emiis
2017-10-26 11:42
#6

Okej , men som jag frågat är det någon som sitter på i vilka mängder katten ska ha av allt på ett ungefär? :)

Annons:
burmamys
2017-10-26 11:58
#7

Det handlar inte om protein och fett, utan om andelen hjärta respektive lever. Jag vet vad som gäller för katt, inte för hund. En katt behöver 10-15% hjärta (innehåller taurin) och 5-8% lever (ska ej överskridas, innehåller a vitamin).

SuperLimm
2017-10-26 12:12
#8

#7 om man dessutom förvarar fodret fryst behövs mer hjärta då taurinet förstörs i frysen. Tillsätter man mer hjärta behövs mer fett då hjärta är väldigt fettsnålt.

TS, jag skulle rekommendera att du sätter dig och läser lite mer om BARF till katter för att förstå vad maten ska innehålla och inte innehålla. Samt hur mycket av att det ska innehålla. Det finns färdiga recept med hur mycket procent av allt kattmat man gör själv ska innehålla.

Mvh Linn

Sarah-S
2017-10-26 20:18
#9

Skillnaden mellan katt- och hundfoder är innehållet, inte näringsanalysen
Oavsett vilket foder du köper så kommer näringsanalysen att ge dig fett, protein, aska, vatten mm vilket är helt ointressant

Kattens foder är sammansatt på ett helt annat sätt än hundens när det gäller olika näringsämnen, mineraler och vitaminer pga att katten har ett helt annat näringsbehov än hunden. En katt är inte en liten hund

Summa summarum: du kan INTE ge hundfoder till katt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Emiis
2017-10-26 22:21
#10

#7 & 8

Ska absolut läsa mer och håller redan på. Mina katter ska självklart få det bästa , men jag var nyfiken och måste få fråga er som håller på med BARF. 

#9 

Jag vet att mina katter INTE är hundar. Jag är inte korkad. Jag håller på och läser på. Vilket skapar frågor och då tänkte jag vart bäst kan jag få svar? Jo här. Så tagga ner med sista kommentarerna är du snäll.

Sarah-S
2017-10-27 20:22
#11

#10 Fast du ställer ju samma fråga tre gånger i olika inlägg, då verkar ju inte svaren gå fram?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Zepp
2017-10-31 21:25
#12

Katter äter möss, andra gnagare, småfåglar.. eventuellt ödlor.. dvs de är i pricip rena Carniovorer/köttätare/rovdjur, de är anpassade för detta och sådana grönsaker/växter som vi tycker är goda kan tex vara giftiga för dem.. typ selleri och lök!

Hundar däremot är domesticerade vargar, de har i större utsträckning anpassats för att tåla en kost som påminner om den som vi själva äter.

Likt förbannat så är selleri. lök  och choklad giftigt för hundar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
2017-11-01 05:57
#13

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: