Annons:
Etikett03-katt
Läst 2350 ggr
kattöga
2017-10-09 12:38

Fett/Olja i MUSH till katt - vad och hur mycket?

Har sökt runt lite beträffande att blanda  i fett eller olja i Mush-maten, för att veta hur mycket jag kan blanda ner i portionerna och vilken slags fett/olja jag kan använda.
Men men min förvirrade hjärna blir inte riktigt klok på det jag hittat…

Våra katter (särskilt en av dem) blir lite hårda i magen av Mush. (Inte förstoppning dock. )

Jag har i några veckor nu provat att blanda i ister i maten. De har fått kanske 1-2 kryddmått /dag var.  Men katterna är inte så förtjusta i det fettet och osmält är det lite trixigt att röra ner om inte katterna ska rata fettklumpar i maten… 

Rå äggula som är utblandat med lite vatten som jag rört ner i Mush-maten har varit ganska okej för det mesta (enligt katterna). Då har de fått 1/3 äggula var (3 katter). Men vågar inte ge dem det varje dag. 

Har läst att en del anser att man kan ge vegetabiliska oljor (bl a här på iFokus och på mushbarf.com), medan andra menar att det ska man inte alls ge dem, utan rekommenderar istället att ge dem fiskolja/laxolja. (Jag vet att vegetabilier och spannmål inte är något en katt ska äta. )
Min hjärna blir än mer förvirrad…

Solrosolja, rapsolja, olivolja eller liknande hade jag tänkt att prova om det är okej att ge dem lite varje dag… Jag ska också se om jag hittar fiskolja.

För smakens skull tänkte jag variera fettsort lite då och då.

___________

Och - hur mycket av de olika fetterna/oljorna jag kan ge dem med maten varje dag? För att inte rubba balansen i matens sammansättning. Och är varje dag för ofta? 

___________
Ska tillägga att jag rör ner ca 1-2 msk vatten i varje portion också. (Särskilt viktigt för den ena av dem, som haft urinstopp/kristaller.) Det gillar de däremot, och dricker gladeligen upp vattnet när de äter. 
Vår äldsta katt har jag aldrig sett dricka hemma. De två tonåringarna har slutat dricka ur vattenskål, sedan jag gått över till blötmat respektive Mush med tillsatt vatten.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Björksätter
2017-10-09 14:16
#1

Jag har oxå haft problem med hård mage på mina. Min lösning blev till slut egen barf och musch vita påse i kombination. Den ena får två bollar om dagen och den andra 1 boll. Sen är resten barf. Jag har ökat fetthalten rätt mycket i barfen och blandar i 200-250 g kycklingfett i en 1kg köttblandning. Försöker hitta ganska fett kött med. Du kan prova med kycklingfett. Vom og hundemat har en fryst korv med rent kycklingfett i. En vän som oxå hade problem med muschen gav en skiva fett om dagen till sina katter. Den vita muschpåsen innehåller mindre ben oxå.

kattöga
2017-10-09 16:59
#2

#1 Tack Björksäter! Tyvärr verkar det som att VOM inte längre har kycklingfettet (Boost) i sitt sortiment.  Skulle köpa det på vår zooaffär men de kunde inte hitta nån sån produkt - och jag kollade på VOMs hemsida, och mycket riktigt finns den inte längre med där.

(Har använt den vid något tidigare tillfälle, för andra katter.)

Men, med tanke på hur mycket fett du använder i din egen barf och att din vän gav en skiva fett om dagen, så behöver jag  nog inte vara sååå himla försiktig med extra fett i alla fall.  Skämtar Det lilla jag har gett katterna har ändå hjälpt en del mot hård mage, så jag kan nog lägga till nåt kryddmått till gissar jag.  Har väl varit lite överförsiktig….

P.S. Mush i vit påse har jag också provat, på alla tre katterna, men ingen av dem gillar den alls, tvärtom. 🤮 :) Har provat flera gånger, men icke!

Tack igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2017-10-10 12:19
#3

Ja visst kan du ge mer fett än något kryddmått! 😊 En katt kan äta 20-40% fett i maten, så det handlar främst om att hitta ett animaliskt fett som katten tycker smakar gott. 1-3 hela äggulor per vecka är helt okej, dvs du kan utan problem låta dina tre katter dela på en äggula varje dag. Om de inte gillar ister kan du (om du själv äter kött och kyckling) skära bort extra fett och senor när du förbereder din egen mat, och spara renset till katterna. Kolla om MUSH, Emmzo, VoH eller något annat färskfoder har korvar eller bullar som mest eller enbart innehåller fett. Problemet med vegetabiliska fetter är att katterna inte kan bryta ner dem och tillgodogöra sig näring och energi. De fungerar som smörjmedel men passerar ganska opåverkade genom systemet och måste därför ges utöver den vanliga maten.

kattöga
2017-10-10 13:34
#4

#3 Tack Burmamys också! 
Det känns såå bra att veta att jag inte ska va överförsiktig längre! Och bra tips att dela med mig av mina köttbitar/kycklingdelar och särskilt då med fett på. Jag kommer alltid på det efteråt, att försöka få dem att äta delar med ben i. Men när jag provat, så har de bara fnyst åt mig, de tycker att jag är löjlig! :) Men skam den som ger sig. Mush är populärt hos gammelkatten, ena "ynglingen" äter det ganska gärna numera, medan den andra "ynglingen" fortfarande inte är förtjust, men äter till slut om det inte serveras nåt annat.

Bra tips också att leta efter andra produkter med mkt fett.

Hoppas jag skrivit läsbart, är på språng o har bråttom….

 Tack, Tack!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2017-10-10 15:53
#5

#4 Bara roligt om jag kan hjälpa till lite grann! 😊

kattöga
2017-12-18 09:51
#6

Jag hittade en liten butik som säljer ekologiskt kött från gårdar och som hade ett par burkar kycklingfett kvar i sin frys.  :) Så få se nu hur det går med Mush-ätandet här hemma… Håller tummarna för att katterna ska gilla Mush med lite extra kycklingfett! ;)

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
burmamys
2017-12-19 18:03
#7

Åh vad bra! Håller tummarna 👍😀

Upp till toppen
Annons: