03. Katt

Vaktlar och möss till katt?

2017-10-06 12:25 #0 av: SilkesLena

Jag går i tankarna om att bli mer självförsörjande, till början i matväg och undrar om katterna skulle kunna leva på endast hela möss, vaktlar och ägg?

Om jag förstått det rätt så är det vad de skulle levt på i det vilda, plus insekter men vad tycker ni? Finns det någon anledning till att de inte skulle kunna leva på det?

Ni får gärna berätta om ni själva har eller har haft egen uppfödning av foderdjur till er katt (eller andra djur för den delen), men antar att det inte är allt för vanligt.

Anmäl
2017-10-09 14:27 #1 av: Björksätter

Jag tror de skulle må utmärkt på bara de djuren du nämnt om de får dem hela, som det är tänkt att de ska äta dem. Då får i sig allt de behöver.

Anmäl
2017-10-10 20:40 #2 av: Dimocarpus

Genom att räkna ut alla näringsämnen, mineraler och vitaminer av hela djuret för att garantera att katten får ett komplett helfoder så absolut.
Det är dock väldigt krävande att räkna varje djur då de väger olika och olika storlekar på sina organ.
Om du orkar dagligen väga djur och dess organ samt räkna mängd av näringsämnen så att din katt inte får brister så visst.
Jag skulle inte orka. Det är isf enklare att stycka kött, ben och organ från mataffären eller från jägare.
Katten reglerar näringen rätt bra själv men det är i längden som man märker de kroniska bristerna.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Anmäl
2017-10-10 20:44 #3 av: Dimocarpus

När jag gör barf så fryser jag in antalet gram organ, kött och ben som katten behöver dagligen för flera veckor framåt. Vissa använder mixer. Jag ger hela bitar.
Men att hålla på räkna varje vaktel, mus och råtta och deras innanmäten. Nej, vem orkar? Som sagt, bättre med delade innanmäten och kött från mataffären.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Anmäl
2017-10-20 21:14 #4 av: Sarah-S

#3 Varför räkna? De är ju komplett sammansatta i sin helhet som bytesdjur
Sen är ju variation bra men bytesdjuren är ju inte i sig obalanserade vad gäller näringsämnena

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Anmäl
2017-10-20 21:35 #5 av: Dimocarpus

Om djuren är i olika storlek så vet du ju inte exakt hur mycket mängd näring i varje djur. Lever är lätt att överdosera t.ex. Likaså med sköldkörtel. Hur mycket sköldkörtel finns det i en mus i 200g resp. 1kg?
Jag räknar allt när jag gör egen barf för att jag ska veta att det inte blir brister i längden, helfoder, det är när man har koll på den exakta mängder näring katten ska få i sig som det blir helfoder.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.