Annons:
Etikett03-katt
Läst 2170 ggr
SilkesLena
2017-10-06 12:25

Vaktlar och möss till katt?

Jag går i tankarna om att bli mer självförsörjande, till början i matväg och undrar om katterna skulle kunna leva på endast hela möss, vaktlar och ägg?

Om jag förstått det rätt så är det vad de skulle levt på i det vilda, plus insekter men vad tycker ni? Finns det någon anledning till att de inte skulle kunna leva på det?

Ni får gärna berätta om ni själva har eller har haft egen uppfödning av foderdjur till er katt (eller andra djur för den delen), men antar att det inte är allt för vanligt.

Annons:
Björksätter
2017-10-09 14:27
#1

Jag tror de skulle må utmärkt på bara de djuren du nämnt om de får dem hela, som det är tänkt att de ska äta dem. Då får i sig allt de behöver.

Dimocarpus
2017-10-10 20:40
#2

Genom att räkna ut alla näringsämnen, mineraler och vitaminer av hela djuret för att garantera att katten får ett komplett helfoder så absolut. Det är dock väldigt krävande att räkna varje djur då de väger olika och olika storlekar på sina organ. Om du orkar dagligen väga djur och dess organ samt räkna mängd av näringsämnen så att din katt inte får brister så visst. Jag skulle inte orka. Det är isf enklare att stycka kött, ben och organ från mataffären eller från jägare. Katten reglerar näringen rätt bra själv men det är i längden som man märker de kroniska bristerna.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-10-10 20:44
#3

När jag gör barf så fryser jag in antalet gram organ, kött och ben som katten behöver dagligen för flera veckor framåt. Vissa använder mixer. Jag ger hela bitar. Men att hålla på räkna varje vaktel, mus och råtta och deras innanmäten. Nej, vem orkar? Som sagt, bättre med delade innanmäten och kött från mataffären.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Sarah-S
2017-10-20 21:14
#4

#3 Varför räkna? De är ju komplett sammansatta i sin helhet som bytesdjur
Sen är ju variation bra men bytesdjuren är ju inte i sig obalanserade vad gäller näringsämnena

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Dimocarpus
2017-10-20 21:35
#5

Om djuren är i olika storlek så vet du ju inte exakt hur mycket mängd näring i varje djur. Lever är lätt att överdosera t.ex. Likaså med sköldkörtel. Hur mycket sköldkörtel finns det i en mus i 200g resp. 1kg? Jag räknar allt när jag gör egen barf för att jag ska veta att det inte blir brister i längden, helfoder, det är när man har koll på den exakta mängder näring katten ska få i sig som det blir helfoder.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Sarah-S
2017-10-23 20:59
#6

#5 Fast det är ju orimligt
Ett bytesdjur vet man ju är komplett balanserat, oavsett hur mycket det är av varje näringsämne
Och om katten äter 200gr helt bytesdjur så är det komplett, eller 1000gr helt bytesdjur så är det fortfarande komplett och balanserad kost

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Dimocarpus
2017-10-23 22:12
#7

Möss och vaktlar som komplement absolut, det ger jag också.  Äggula med. 

Jag skulle inte ge det tillsammans och lägga till lite äggula. 

Hur vet man hur mycket a-vitamin finns i 200gr möss, sen ska man ju tänka på vaktlar och möss tillsammans. Hur mycket jod finns i dessa djur? Enskilt och tillsammans?  Vaktlar är rätt mager, hur mycket laxolja kontra e-vitamin ska man tillsätta tro? Äggula kan man inte ge dagligen för äggula innehåller också en viss mängd a-vitaminer. 

Är ni med? Jag tänker långsiktigt här, dagligen den kosten, alltså inte då och då. Då och då, inga problem men långsiktigt… Skulle jag inte ge, just av den anledning att det är så osäkert mått. 

Om alla möss har lika stora organ och alla vaktlar är likaså där kan man börja prata om barf som helfoder.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Katti
2017-10-24 20:01
#8

#7, enligt mig har du helt missförstått vad BARF handlar om! Hur skulle man kunna räkna ut alla näringsämnen för det första? Varifrån får du "facit"? På vad varje djurdel innehåller och på vad en katt ska ha?

BARF står för Biologiskt Anpassad Rå Föda. Är vaktlar och möss biologiskt anpassad föda för katter? JA! Kommer de att serveras råa? JA! Då så, då är det en fullvärdig kost! Och det just för att det är HELA bytesdjur. Det spelar ingen roll om de väger 17 gram eller ett kilo; proportionerna är exakt de rätta oavsett! Sen skulle väl teoretiskt sett djur uppfödda i fångenskap kunna vara t ex feta, och därmed rubbas balansen en aning. Men djur som föds upp för att bli mat blir oftast inte så gamla att de hinner få extra vikt och så länge inte alla foderdjur alltid är feta lär det nte spela någon roll! Varför skulle man tillsätta jod? E-vitamin? Fiskolja? Det behövs inte (ska man inte!!!) till en redan balanserad kost!

Jag utår från att du räknar även på din egen kost på grammet? Hur gammal var du när du började med det? Och hur överlevde du fram till dess?

Våra (alla levande varelsers) kroppar är helt fantastiska! Sanningen är att det finns inget facit för vad vi ska få i oss! Det finns människor, katter, råttor och allehanda andra djur som frodas i de mest skiftande miljöer, med helt olika slags kost! Det påstås t ex att människor inte klarar sig utan kolhydrater, men t ex inuiter har traditionellt levt på strikt LCHF-kost i generationer, och det utan hjärtsjukdomar och liknande som många påstår kommer av en sådan kost. På andra håll har vi grupper av människor som lever till allra största delen av växter. Även de mår utmärkt! 

Därmed inte sagt att det inte spelar någon roll vad vi äter, men att räkna varje näringsämne på grammet är varken befogat eller på något sätt vettigt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

burmamys
2017-10-25 20:41
#9

Oj den här tråden var jag missat! Ledsen Dimocarpus, men det du skriver om att stycka och väga HELA bytesdjur för att kolla näringsinnehåll är helt orimligt. Katten är anpassad för att äta hela bytesdjur så om TS kan utfodra sina katter med hela vaktlar och möss så är det idealiskt! Möjligen om TS valt att enbart ge sina katter kanin, som har väldigt lite fett, att hen skulle behöva tillsätta något animaliskt fett, men vaktlar och möss har normal och särskilt möss har för katter mycket bra andel fett, så jag ser ingen anledning till oro. Jag önskar att jag kunde ge mina katter hela vaktlar och möss! 😊

Sarah-S
2017-10-25 21:00
#10

#8 #9 Tack!
Trodde ett tag att jag missuppfattat precis allt om BARF trots att jag hållit på i snart 10 år
När blev BARF räknenörderi? 

Hela bytesdjur är för alltid den perfekta kosten för våra katter

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Dimocarpus
2017-10-26 06:37
#11

Jag förstår. Detklart att det inte går att mäta allt därav är jag avvaktande med att servera enbart vaktlar och möss. Precis som Katti säger, kroppen är fantastisk och reglera själv balansen. Men det är också lurigt i det här. Man tror ju såklart att katten är totalt frisk och kry tills symptomen kommer och man står där helt handfallen. Vad har gått fel? Varför fick katten brister trots att man haft koll på kosten och att den var ju komplett? Är ni med? Jag har fått berättat för mig av en erfaren barfare att vaktlar är inte tillräckligt feta för att ge en katt som helfoder. Jag kan inte allt och lär mig fortfarande. Forskningar kommer med tiden också. Det här är inte nåt jag bara tagit från luften utan jag har fått det berättat för mig.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2017-10-26 07:00
#12

Jag har barfat i ungefär ett år, har fått hjälp av Burmamys. Henne känner jag personligen. Jag vet att hon kan sin sak. Mitt barfschema har jag köpt av Silvermann och räknar också själv. Jag har också läst bok från Paleocat och gått på föreläsningar. Jag är också aktiv i olika barf forum och har fått det berättat för mig. Jag delar med mig av det jag fått veta. Sen finns det säkert flera kunniga här som inte läst inlägget och får gärna dela med sig. Jag tycker ts har rätt att få en helhet så att man inte tror blint på wholepray är 100% och för den delen barf överlag är det bästa att ge. Barf är det bästa foder vi kan erbjuda våra katter hittills absolut men det är inte universal perfekt. Därför är jag noga med att hålla koll på måttet.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-10-26 12:05
#13

Du har absolut en poäng i att om man ger hela foder av djur med låg fetthalt så bör man tillsätta lite animaliskt fett. 😉

Minns inte exakt nu men jag tror vaktel innehåller omkring 10% fett, vilket är lågt men okej för en vuxen kastrerad katt. Möss innehåller 24% fett, vilket är idealiskt. Så länge hon ger både vaktlar och möss får hennes katter en riktigt bra kost! 

Om TS skulle övergå till att enbart ge vaktlar så är det fortfarande okej, men möjligtvis kan katterna få lite sämre lyster i pälsen på grund av låg fetthalt i kosten. Men det är ändå ingen fara, ingen anledning att stressa upp sig och börja väga foderdjuren. Det vet du väl?

Annons:
SilkesLena
2017-10-28 15:32
#14

Hej igen och tack för alla fina svar!

Visst tycker jag att en blandning mellan vaktlar(småfåglar) och möss(smågnagare) är så nära man kan komma kattens "naturliga" kost. Men självklart kan brist i näring uppkomma, och då kan man även poängtera att mäta kostens antal vitaminer, mineraler, fetter m.m på grammet inte heller är en "garanterad" lösning då allas kroppar skiljer sig något i hur pass bra vi tar åt oss av varje specifikt ämne. Så ser jag det och självklart måste inte alla tycka lika, men tror de flesta (om inte alla) kan hålla med om att det är bättre än majoriteten torrfoder som finns där ute, som ändå många katter kan leva ett långt liv på  :) 

Är också viktigt att alla djuren får en sådan naturlig och varierad kost som möjligt, för precis som nämnts ovan påverkar foderdjurets kost även katten då djuret kanske slutar upp fetare än sin vilda släkting.

Vi har just nu möss här hemma, men ett problem jag kommit fram till är hur lätt man fäster sig när man vill ta så bra hand om alla som möjligt. Enda jag kan trösta mig är just det, att de haft det väldigt bra. Ett annat problem är vikten av andras åsikter, sådana saker som "du kan ju inte äta dina husdjur". Där jag återigen kan trösta mig med att de haft det bättre än köttindustrierna, bättre än många husdjur och jag vet vad det ätit, om de blivit sjuka eller liknande.

Ett annat problem är inavel.. Då jag inte känner mer än en som har egna möss som mat har jag ingen aning om vart jag ska vända mig för att minska inavel. Eftersom jag anser att även det räknas till djurens välmående. Man kan ju inte direkt gå till en toppen musuppfödare och bara "hej! får jag köpa några möss av dig för att sen ge deras ungar till katten?". Och jag tänker inte ljuga heller och säga att de endast är till sällskap om de inte är det. Där tror jag vaktlar blir enklare. Någon som har tips i vart man kan få tag i bra musuppfödare, som inte har något emot att de kanske slutar som mat så småningom? Känns som att det är ett tabu-lagt ämne, precis som att diskutera olika slaktmetoder. Men är det inte bättre för alla om de som nu väljer att hålla på med sådant här är väl utbildade och vet vad de håller på med för att minska djurets lidande?

vallhund
2017-11-01 05:49
#15

Jag har en vän som stod ute i snöstorm o slakade/styckade sin avlivade häst för att göra hundmat av den.

Jag har gjort lika med kor o får, samt fjäderfän.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2017-11-01 13:14
#16

SilkesLena, jag tycker du verkar ha vettiga åsikter och god etik i ditt arbete, och tänker mig att även andra uppfattar det. Har du provat att fråga på Mus iFokus ang avelsdjur?

Zepp
2017-11-01 21:11
#17

Ger man hela bytesdjur till katt så skall man i princip alldrig behöva räkna något alls.

Och när blev BARFare räknemuppar, jo när de saknar tillgång till smågnagare och småfåglar att ge till sin katt som mat.

Dvs när man köper lite samma råvaror i vanliga affärer som vi äter själva, då får man räkna lite, på fett, protein, olika fettsyror, E-vitamin, Taurin.. osv.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

SilkesLena
2017-11-02 12:28
#18

#16 Jag har läst mycket där, utan Mus i fokus hade jag inte vetat hälften av det jag vet idag om hur möss kan få det bästa möjliga. Som barn tog man dessvärre all information från närmsta butik som sålde djur, vilket minst sagt var bristfällig.
Men just för att alla verkligen sätter värde i möss där, vilket jag beundrar och uppskattar har jag inte vågat mig på att fråga

jollycox
2017-11-02 18:48
#19

#18 Tror inte att du behöver vara rädd för att fråga om foderdjur på mus-sidan. Eventuellt kan du ju skriva till sajtvärden Grodan innan och fråga.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Katti
2017-11-03 11:04
#20

Musuppfödare avlivar ju rutinmässigt de flesta hanarna i en kull (fast de kallar det "att kulla" av någon anledning), så de har ju redan ett överskott som de tar bort. Därför tror jag inte att frågan är så känslig där.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
SilkesLena
2017-11-04 10:15
#21

#19 okej då ska jag kolla med henne (?) Innan jag skriver nåt :) #20 Det är ju sant, att jag inte tänkt på det… Tack för svaren båda! :) ♥

Sarah-S
2017-11-08 13:06
#22

#20 "Kulla" har jag hört att även hunduppfödare gör i raser som får 10-13 valpar

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Katti
2017-11-08 15:32
#23

#22 Det kanske känns lättre så…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

SilkesLena
2017-11-10 15:28
#24

#22 vet inte hur vanligt det är, men vad jag förstått så kullar man ofta för att skona mamman och ungarna. Om en hona hade fått mer ungar än hon kan ta hand om hade antingen hon, ungarna eller båda så småningom dött av svällt eller utmattning. En del arter "kullar" sina egna ungar om de föds för många och de flesta blir tagna av naturliga faror som rovdjur, sjukdomar och väderförhållanden (om de är vilda).
Men som tamdjur förekommer inte naturliga faror på samma sätt. Ju fler ungar som föds, desto fler ungar räknar naturen med att "rensa" så att balansen hålls vilket eventuellt är det som får folk att "lägga sig i". De som har möjlighet har ju även tagit in foster mammor till stora kullar och andra stödmatar, men sen ska alla hitta hem också. Blir ju alltid extra att tänka på när man föder upp djur i en "onaturligt" trygg miljö.

 Bara min uppfattning :) Vet inte om jag hade en poäng med det xD

vallhund
2017-11-10 18:19
#25

Frågeställningen kanske passar bättre på kennel iFokus? De raser det förekommer hos är mig veterligen RR o dalmatiner.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: