Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1818 ggr
Dimocarpus
10/4/17, 9:03 PM

Frysa barf igen

Hej!

Det sägs att man kan frysa in upptinad barf om och om igen utan att det påverkar näringshalten. Jag har svårt att tro det. Jag börjar redan undrar om mina katter får 100% näring i sig via fryst barf (t.ex. must och egenbarf man gör).  Finns det några studier på det?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Silvestris
10/4/17, 11:55 PM
#1

Det man tappar är främst vattenlösliga vitaminer när maten tinas upp och det läcker ut vätska.

Jag har BARFat i 15 år och fryst om så gott som alltid när jag gjort egen BARF och jag har inte haft någon katt med näringsbrist. Bra BARF innehåller ju mycket näring så även om lite läcker ut är det fullt tillräckligt.

Tessera
11/8/17, 10:08 AM
#2

Till och med Livsmedelsverket säger att man kan frysa om upptinat kött till människa! Anledningen till rekommendationen om att inte frysa in upptinat är när typ frysen går sönder och man inte har koll på hur länge saker och ting varit tinade. 

Som Silvestris säger - om man inte tar tillvara på vätskan som läcker ut när så kan man förlora en del vattenlösliga vitaminer och taurin. Det löses enklast genom att tina i en behållare/skål och blanda i vätskan i maten igen.

Upp till toppen
Annons: