Annons:
Etikett03-katt
Läst 2471 ggr
Cicci katt
2017-10-04 10:21

(K) Hur fett kött ska min katt äta?

Har nyligen börjat barfa min 10 mån norska skogkatt. Hon älskar det.

Annons:
Choklad
2017-10-04 10:26
#1

Så lite fett som möjligt, det beror ju på vilka möjligheter hon att röra på sig, öm hon är innekatt eller ha tillgång att vistas ute

U R us

burmamys
2017-10-04 10:51
#2

Nej, det #1 skriver stämmer inte. Katter har protein och fett som främsta energikällor. En vuxen, kastrerad katt behöver omkring 15-20% fett i sin kost men kan äta upp till 40% fett. Unga/ växande och fertila katter behöver lite mer, säg 20-25%. Jag barfar mina katter sedan jul 2014, och försöker köpa kött som innehåller 15-20% fett. Kolla gärna mina artiklar "att barfa är inte så svårt" och "kosttillskott för hållbar barf av katt" så hittar du källor länkade i respektive artikel.

Cicci katt
2017-10-04 11:20
#3

Tack för svar. Betyder det att kycklingfett och kycklingskinn går bra? Att hon i princip kan äta hela kycklingen fast i småbitar, även skrov?

Choklad
2017-10-04 11:25
#4

Ok jag har en gammal på ca 20 år och han var överviktig, han fick problem med att kissa, så han fick bli opererad och nerbantad. Veterinär var mycket noga med att han inte får bli överviktig igen, nu måste jag ha koll på fett mm. Nu är han innekatt, men i sin ungdom hade han fri tillgång till att vara ute, men han får inte gå ut nu då vi bor i lägenhet

U R us

burmamys
2017-10-04 12:04
#5

#3 Absolut, hade jag haft en köttkvarn hemma hade jag gärna styckat och malt ner en hel kyckling åt dem! Tänk bara på att det kan förekomma salmonella m.m. i kyckling, jag köper alltid färsk svensk kyckling då kontrollen är bättre här än på många håll i Europa och världen. Finland och Norge har också hög kvalitet på kontrollerna. När jag har råd väljer jag ekologiskt, men det blir ju väldigt dyrt att alltid köpa ekologisk kyckling till katterna. #4 Veterinärer har tyvärr inte så god utbildning i näringslära. Katter blir framförallt feta av kolhydrater. De flesta kommersiella foder, veterinärfoder inkluderade, använder kolhydrater som utfyllnad eftersom kött, köttbiprodukter och egentligen alla animaliska proteiner är en dyrare råvara. Kött och fett kan katten tillgodogöra sig mycket mer effektivt eftersom katter är utvecklade att vara strikta köttätare.

Cicci katt
2017-10-04 12:11
#6

Hur är det med fryst kyckling av välkända märken, salmonellerisk? Kan hon knapra på alla kycklingben eller ska jag bara ge vissa?

Annons:
vallhund
2017-10-04 13:23
#7

Håll dig till svensk kyckling/höns.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2017-10-04 14:12
#8

Instämmer med #7 😊👍

Cicci katt
2017-10-04 18:12
#9

Tack för svar ang. fryst kyckling.

Kan hon knapra på alla kycklingben eller ska jag bara ge vissa?

burmamys
2017-10-04 18:34
#10

Om hon är ovan vid att äta ben så är det bäst att börja med vingarna, så hon enkelt kan tugga i sig dem. Utgår från att du följer grundreceptet så du ger rätt andelar av kött, hjärta, lever och ben?

Cicci katt
2017-10-04 19:34
#11

Jag följer grundreceptet. Hur mkt grönsaker behövs?

burmamys
2017-10-04 19:56
#12

Behövs inga grönsaker. Vilket grundrecept följer du?

Cicci katt
2017-10-04 21:44
#13

• 60% muskelkött,

• 10% hjärta eller mer 
• 10-15% ben 
• 5-10% lever, närmare 5 än 10%
• 5-10% övrigt, som t.ex. äggula, yoghurt eller keso men är dock inte nödvändigt

Har börjat för 1 vecka sen.

Läste ngnstans här att grönsaker får katten i sig i vilt tillstånd gnm innehåll i fångade djurs magar. Min är en innekatt.

Annons:
burmamys
2017-10-05 11:16
#14

Okej. Jo, det stämmer att när katten fångar en mus eller liten fågel så kan den få i sig en pytteliten mängd av den föda bytesdjuret ätit, oftast frön. Men mängden är så liten och fyller ingen riktig funktion för katten. Jag ger 62-75% kött 10-20% hjärta 10% ben (för mycket kan göra katten hård i magen) 5-8% lever (ska ej överdoseras då kan katten få i sig för mycket vitamin a)

Choklad
2017-10-05 11:51
#15

# 4 

Ok, tack för svar.

U R us

burmamys
2017-10-05 12:18
#16

Varmt lycka till med din kisse! 

Jättebra att du kollar upp saker så det blir rätt.

Cicci katt
2017-10-05 16:23
#17

Tack för svar. Har just inhandlat  vingar, hjärta, lever och rött kött - smaskens!

Cicci katt
2017-10-05 19:17
#18

Några tillägg för kalcium, mineraler o vitaminer? eller är det fullvärdigt?

Björksätter
2017-10-06 09:00
#19

Jag ger extra tillskott av e-vitamin, kelp och blodmjöl samt kalcipos istället för ben. Mina katter blir hårda i magen av ben så de får kalcipos som kalktillskott och så har jag ökat fettmängden rätt mycket för att hålla fart på magen.

Cicci katt
2017-10-06 10:04
#20

Tack. Hur är det med fet fisk?

Annons:
burmamys
2017-10-06 10:45
#21

E vitamin och kelp är nödvändiga tillskott. Fet fisk som lax och makrill ger en extra boost av viktiga fettsyror, men även fria radikaler, så när man ger fet fisk behöver man öka mängden E vitamin. Läs artiklarna, allt står där, även hur mycket man ska ge! 👍

Huffsa
2017-10-07 18:44
#22

Varför är E-vitamin nödvändigt? Vad är det som katten äter naturligt som innehåller E-vitamin, som de inte får i sig när vi ger de kött, ben och inälvor?

kattöga
2017-10-13 09:52
#23

Betr #6 m fl:
Fryst kyckling i butik brukar väl ligga i saltlake eller liknande för det mesta… och det kan väl inte vara särskilt bra för katten?  Och benen i kycklingen, blir inte de som "tillagade" /marinerade då också?

Annat fryst kött med ben - är det ok att ge för att gnaga på`? Eller blir benen lika "farliga" (hårda och vassa) som tillagade ben?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2017-10-14 13:51
#24

Vet inte vad som hänt, men jag kommer inte åt iFokus från mobilen längre. Nu assar jag på när jag ändå behövde jobba i datorn en stund. Som svar om frysta ben i saltlake har du helt rätt i att man inte ska köpa marinerade ben eller ben i saltlake, oavsett typ av ben, eftersom för mycket salt är skadligt för katter. Här är artiklarna, om de var svåra att hitta:

https://barf.ifokus.se/articles/55682e00ce12c47eab000c37-att-barfa-katterna-ar-inte-sa-svart?discussions-1

https://barf.ifokus.se/articles/56b23a848e0e745a0a00351e-kosttillskott-for-hallbar-barf-av-katt?discussions-1

vallhund
2017-10-14 13:53
#25

#24 alla har problem med iFokus om man försöker från IE eller Edge, Chrome o Firefox går bra.

https://support.ifokus.se/discussions/59df774d8e0e74419900071b-markligt-utseende-pa-sajten?discussions-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
2017-10-14 18:47
#26

#25 Tack för info och tips! 👍 Nu har jag öppnat i Chrome, och det går bra. Är inte lika bekväm med den här webbläsaren, är så van vid IE, så jag kommer inte vara på iFokus lika ofta närmsta tiden.

Zepp
2017-10-31 21:13
#27

Eh.. katter skall helst inte äta fisk.. helst inte fet fisk, då blir de lätt sjuka!

Katter skall ha mättat fett, inte fleromättat för de kan då få problem med E-vitamin.

Dvs katter syntetisera inte själva E-vitamin, de är anpassade för att äta små däggdjur!

Och de Omega-3 de eventuellt behöver.. jag är tveksam till om de behöver det i födan, vi behöver det, men vi är en helt annan art.. utvecklade och anpassade för att få Omega-3 via födan, dvs vi är utvecklade för havsmat och vilt.

Katter fångar i princip alldrig fisk.

Och jag har bestämt för mig att de, dvs katterna kan syntetisera EPA/DHA själva.. vilket vi har svårt för.. på grund av att vi utvecklats en gång vid havstranden.. katter utvecklades i öknen!

Och katter skall i princip inte heller ha spannmål.. andra kolhydrathaltiga växter.

De reglerar sitt blodsocker via Glukoneogens i levern, deras insulinutsöndring är skrämmande dålig.. tillomed sämre än våran!

Och Glukoneogenesen bildar glukos av främst protein men oxå från glycerolet från triglyceriderna, på svenska, från fett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
burmamys
2017-11-01 13:12
#28

Jag håller inte med om det du skriver, Zepp. Kopierar in text från min artikel "Kosttillskott för hållbar barf av katt":

E vitamin

E vitamin är bra att tillsätta, eftersom de flesta köttsorter innehåller för lite av detta. Om man ger mycket fiskolja eller fet fisk behövs dessutom mer E vitamin, ju sämre kvalitet på oljan ju mer E vitamin behöver du. Katter behöver bara 38 IE / kg mat i vanliga fall, men eftersom barf ger mer energität kost så behöver vi se till att de får i sig 50 IE / kg mat.

Viktigt dock att kolla så du inte ger för mycket E vitamin eftersom de flesta produkterna är anpassade för människors behov och en kapsel eller tablett ofta innehåller upp till 400 IE (internationella enheter) E vitamin. De bästa E vitaminprodukterna innehåller inte bara ett syntetiskt E vitamin utan innehåller flera av de tokoferoler och tokotrineoler som naturligt ingår i E vitaminkomplexet. Studier har visat att naturliga komplex är mer effektiva, samt att syntetiskt tokoferolacetat i längden kan öka risken för cancer.

Jag har köpt E vitamin komplex 200 IE och ger varje katt ¼ – 1/6 av pulvret från en kapsel.

Fet fisk eller fiskolja

Rå fisk av lax, sardin eller makrill ger katten de essentiella fettsyrorna omega 3, omega 6 och EPA, DHA och DPA, som hjälper immunförsvar och hud, päls och klor. Dessa fettsyror finns även i det fett du hittar i kött, men det kan vara svårt att förse sin katt med kött som innehåller i genomsnitt 20% fett, vilket katter behöver.

Men för mycket fet fisk (lax, sardiner, makrill…) bidrar med fria radikaler som kroppen får svårt att hantera. Då behöver du tillsätta antioxidanter i form av mer E vitamin. Magra fisksorter som torsk och kolja är det inte heller bra att ge mycket av, då de innehåller thiaminas som bryter ner vitaminet B1 (thiamin), och fisk överhuvudtaget innehåller för lite K vitamin. Därför bör du inte ge mer än max 25% fisk till din katt.

Fiskolja är ett koncentrat av omega 3, EPA, DHA och DPA, men innehåller inte fiskprotein och räknas därför inte som fisk i kattens kost. När jag jämför FEDIAFs näringsvärden för specifika essentiella fettsyror som ingår i omega 3, med innehållet i Standardt fiskolja, så överensstämmer de väldigt väl.

En del vegetabiliska oljor som linfröolja rekommenderas ibland till katt, men katter kan inte bryta ner a-linolenolja till DHA och EPA (vilket vi människor kan). Laktosfri grädde är inte heller lämpligt eftersom det dels inte innehåller de nyttiga fettsyrorna, och dels innehåller 330 mikrogram A-vitamin per 100 gram grädde. Katten får redan all A vitamin den behöver från de 5-8% lever som ingår i barfkosten, och A vitamin ska ej överdoseras.

½ tesked fiskolja motsvarar ungefär 35 gram lax, och är en lämplig underhållsdos per kg mat.

Om den mat du ger mest består av magert kött (med en fetthalt omkring 10 - 15%) så rekommenderar jag att du ger mer fiskolja/ mer lax, men då bör du även öka dosen E vitamin. För varje gram tillsatt fleromättat fett utöver underhållsdos bör du öka dosen E vitamin med 10 IE. 1 tesked fiskolja eller 35 gram lax motsvarar 2,5 gram fleromättat fett.

Jag fryser numera in bitar av lax som väger ungefär 10 gram och ger en sådan bit när köttet är lite magert. Det går naturligtvis bra att frysa in större bitar, så länge du vet om du håller det inom underhållsdos eller om du ger så pass mycket att du bör öka dosen E vitamin.

Sarah-S
2017-11-01 19:44
#29

Jag håller med #27 här, katter ska inte äta fisk, det är inte Biologisk Artanpassad RF

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Zepp
2017-11-01 20:54
#30

Mnjaeä.. håller inte med dig heller helt och hållet!

Och märk väl jag vill inte gå in i någon polemik om ditten eller datten!

Utan.. katter får sitt EPA/DHA främst från smågnagare och sitt GLA/DGLA från småfåglar.. i vilt tillstånd!

Inte från fisk.. de fångar inga fiskar i vilt tillstånd.. litta beroende på att deras ursprung snarare är öknen!

Menna.. hur gör vi då med deras mat, det är för övrigt alldeles för lätt att blanda ihop deras behov med vårat.. vårt ursprung stod förmodligen vid havsstranden, där fick vi så mycket EPA/DHA som vi behövde.. eller från vilt.

Likt förbannat, det är få som ger sina katter smågnagare och småfåglar.

Utan vi får hålla tillgodo med det vi kan köpa i vanliga affärer.. och det är som regel inte ens fullt ut kompatibelt ens med våra egna behov,, men vi kan äta mer fisk.. (eller fiskoljekapslar) vilket inte alltid är lämpligt just för katter iomed att de är en annan art.. med helt annat behov!

Och därmed en helt annan förmåga till Elongering och Desaturering utav de fettsyraderivat som behövs främst för Eikosanoidsystemet!

Iallafall, man får glömma all reklam om Omega-3.. det är för det mesta lur även för oss, vi behöver få de elomngerade och desaturerade EPA/DHA samt GLA/DGLA i födan.. vår förmåga att omvandla modersyrorna sägs uppgå till cirka 5-10% av vårt behov.

Och sen på det.. E-vitamin i fiskoljor som säljs i affärerna är oftast Rosmarinextrakt, E 392.. och det är osäkert om katter ens kan ta upp detta iomed att de är rätt extrema Carniovorer.. iallafall så skyddas oljan så länge den ligger i kapseln.

Problemet för katter är att de kan få E-vitaminbrist i sin kropp om de får för mycket fleromättat fett.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

burmamys
2017-11-02 13:32
#31

Okej, jag förtydligar:

Essentiella fettsyror kan katten inte producera själv (Zepp skriver i #27 att han är tveksam till om de behöver det i födan), utan de måste tillföras genom maten. EPA, DHA och DPA finns i allt animaliskt fett, men eftersom det kött vi köper i affären ofta är lite för magert, kan vi behöva tillföra mer. Den som kan ge katten kött med en fetthalt omkring 20-25% fett behöver inte tillsätta mer av de essentiella fettsyrorna.

OM fetthalten i det kött du ger katterna är lägre än 20%, då bör du tillsätta mer fett eller mer av de essentiella fettsyrorna. Det går fint att tillsätta mer animaliskt fett från nöt, lamm, kyckling. Men det är inte alltid så lätt att få tag i. Vom og Hundemat hade en korv av enbart kycklingfett men den har de dragit in, 

Katter ska inte äta för mycket fisk, max 25% i sin kost. Om katten äter mer fisk än 25% kan den få brist på vitamin B1. Den fisk de eventuellt får bör då helst vara fet för att bidra med mer EPA, DHA och DPA. Omega 3 och 6, som finns i högre andel i fisk men ej i fett från andra djur har också positiva effekter för katten. Alternativt kan man köpa fiskolja avsedd för katt/hund som är rik på dessa men inte innehåller onödiga och potentiellt farliga tillsatser.

Om en väljer att tillsätta fet fisk och/eller fiskolja till maten, då behöver dosen E-vitamin ökas. För varje gram tillsatt fet fisk bör dosen E-vitamin öka med 10 IE. Fiskolja är mer koncentrerad än fet fisk, så då behöver man tillsätta ännu mer E-vitamin.

Att vi tillsätter E-vitamin i berfkost beror på att barf är mer energität kost än den kommersiella kattmaten. Så barf innebär att vi behöver se till så katten får i sig 50 IE av E-vitamin, att jämföra med 38 IE i komersiell kattmat. Ger en dessutom fet fisk eller fiskolja för att tillgodose behovet av de essentiella fettsyrorna så behöver alltså dosen E-vitamin öka med ytterligare 10 IE per gram fet fisk.

Zepp
2017-11-02 19:36
#32

Okej.. jag tror våra synpunkter börjar att närma sig varandra?

Iallafall.. man kan få alla sina essentiella fettsyror från vilt, gräsbetat kött eller marina däggdjur.

Problemajset är snarare att det kött vi köper i affären är spannmålsuppfött.. oså har de skurit bort allt fett de kan.

Och om köttet är spannmålsuppfött för bästa lönsamhet och lågt pris så får det oxå en dominans utav elongerade och desaturerade derivat utav Omega- 6.

Utan det behövs en balans mellan de olika derivaten.

Om man säger som så.. tillsätter man högkoncentrerad EPA och DHA så behövs inget extra E-vitamin.. om det ges i rätt mängd, för då går det främst till Eikosanoidsystemet.

Utan tillsatsen av E-vitamin behövs främst om man utfordrar sin katt med massor av fleromättade fetter för energi och lagring.

Och det där med DPA fattar jag inte alls.. antar att det är en felskrivning?

EPA och DHA är de som anges essentiella.. det är lixom inte särskildt viktigt vilken.. Sprechers shunt sköter omvandling fram och tillbaka.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

burmamys
2017-11-03 13:03
#33

Det beror på vilket kött man köper i butiken! Personligen undviker jag sådant kött där fettet skurits bort. Köper hellre entrecote , högrev och lammstek med kappa för att hålla högre fetthalt, än att köpa annat magrare kött även om det råkar vara billigare. 

Visst har spannmålsbetat kött något lägre näringsvärde än vilt kött men det är fortfarande mycket mer näringsrikt än tillagat kött, och all blötmat innehåller tillagat kött.

DPA är ingen felskrivning. DPA, EPA och DHA är allihop olika Omega 3 fettsyror med olika struktur:

DPA = Dokosapentaensyra (22 kolatomer, 5 dubbelbindningar) 

EPA = Eikosapentaensyra (20 kolatomer, 5 dubbelbindningar)

DHA = Dokohexaensyra (22 kolatomer, 6 dubbelbindningar)

Samtliga dessa räknas till de fleromättade fettsyrorna, en fettsyra med en dubbelbindning är enkelomättad, har den flera dubbelbindningar är den fleromättad.

Katter har inga problem med att tillgodogöra sig fleromättade fettsyror så länge de är animaliska. Men eftersom de är obligata karnivorer kan de ej tillgodogöra sig vegetabiliska fettsyror/ oljor som t ex olivolja, rapsolja, linfröolja m.fl.

Som jag skriver i artikeln så har kvaliten på oljan betydelse för hur många fria radikaler som bildas. Ju sämre kvalitet ju fler fria radikaler och ju mer E-vitamin måste tillsättas för att hjälpa kroppen oskadliggöra de fria radikalerna. 

Men man bör tillsätta mer E-vitamin även om kvaliteten på oljan är hög. Jag ger mina en bit rå chumlax på c:a 10 gram till maten om köttet är lite magert, det innehåller inga tillsatser och eftersom den laxen är vildfångad så har den ätit en naturlig och varierad kost, men jag anser att jag ändå bör öka dosen E-vitamin enligt ovan. Köper man fiskolja av låg kvalitet behövs mer E-vitamin, kanske upp emot dubbla mängden i vissa fall. 

E-vitamin är alltså en antioxidant som lätt tar upp eller donerar elektroner så att de binder den fria radikalen till sig och därmed oskadliggör den. Fria radikaler är atomer eller molekyler som har oparade elektroner i den högsta orbitalnivån (oftast det yttersta skalet men det finns undantag), vilket gör att de mycket lätt reagerar med andra atomer och molekyler och ger upphov till en fysiologisk stress i organsystemen. Vanliga exempel på fria radikaler är syre eller kväve med oparade elektroner i den högsta orbitalnivån.

Men nu börjar det bli lite väl mycket kemi…

burmamys
2017-11-03 13:33
#34

E vitamin, borde jag kanske tillägga, är inte en molekyl utan ett komplex, en familj av besläktade molekyler som fungerar på lite olika sätt och bör finnas i rätt balans för bästa effekt. 

Den naturliga formen av d-alfatokoferol har högst biotillgänglighet men behöver finnas tillsammans med beta, delta och gamma -tokoferolerna, i rätt sammansättning. Tokotrineoler är mer rörliga och kommer igenom cellmembranen vilket gör dem mer effektiva som antioxidanter. Tokoferoler är mättade medan tokotrineoler är fleromättade och de två familjerna arbetar alltså synergiskt tillsammans. 

Det är till och med så att studier på djur som ätit tillskott i form av syntetiskt aceto-alfatokoferol i flera år verkar drabbas av cancer oftare än andra, utöver att den antioxidativa effekten är mycket mindre än om de fått ett komplex av naturliga tokoferoler och tokotrineoler. 

Jag använder därför E-vitamin komplex 200 IE som jag använder till mina katter: https://naturprodukter.se/vitaminer-mineraler/e-vitaminer/battre-halsa-e-vitamin-komplex-134mg-100-kaps/

Annons:
Zepp
2017-11-03 20:01
#35

Uhm.. jag tror vi närmar oss allt mer.. och jag är bekant/bekväm med olika elongerade och desatuerade former utav både Omega-3 och -6.

Menna jag skall kanske inte hänga upp mig på DPA, som är en mellanform mellan EPA och DHA.. utan verkan i eikosanoidsystemet, och har det väl desaturerats med hjälp utav alpha4 desaturas så kan det sen via Sprechers shunt återigen bilda EPA om behovet finns.

Grejen med att endast EPA och DHA nämns essentiella är att det är de två som bildar eikosanoider.

Och jag uppskattar verkligen din utläggning om E-vitamin och antioxidanter.. märker att du är mer uppdaterad/påläst än de som bara läst reklam.

Vitaminer och antioxidanter är en väldigt massa olika saker.. förekommer i en massa olika former, mer eller mindre aktiva/reaktiva/fungerande för olika arter.

En  sådan sak att fundera över är om Rosmarinextrakt (vad är det biokemiskt?) är det rätta för katter?

Det påminner lite om problemajset med C-vitamin.. dvs askorbater.. till 99,99% förekommer de som konserveringsmedel i livsmedel, med tvivelaktig bioaktivitet i kroppen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: