Annons:
Etikett02-hund
Läst 1326 ggr
Odd
9/21/17, 10:35 AM

Äter gräs

Hej, jag har en blandras på 20kg (schäfer/labrador/dalmatiner - bordercollie/dansksvensk) som äter Mush vaisto röd eller svart, ca 400g om dagen, om vi inte har tränat mycket lydnad och han har ätit många köttbullar, då får han mindre. Ibland får han mindre Mush och ben, grisöron eller blandade torkade bitar man kan köpa i vanlig mataffär, morötter, kycklingvingar/lår/filé istället, det var längesedan han fick lever eller hjärta men ska nog börja slänga in det också. Köttbullarna han får som belöning är kokt färs med två ägg. Han mår mycket bättre sen vi slutade med torrfodret, som gjorde att han bajsade fem till sju gånger om dagen, nu är det nere på två till tre gånger och det ser mycket friskare ut. Men jag har märkt att han har börjat äta oerhört mycket gräs, varje gång vi går ut ställer han sig och bara tuggar och tuggar… Han har haft det som stressbeteende tidigare (omplaceringshund) och jag vet att om jag är på dåligt humör eller han är osäker på vad jag vill kan han börja tugga gräs, men nu på senare tid har det börjat gå överstyr och vi kan knappt gå tre meter innan han hittar en gräsfläck att äta upp. Han har även en hundkompis som vi brukar leka med och de kan ställa sig och tugga gräs tillsammans. Han blir väldigt lös i magen om jag låter honom tugga, så jag brukar försöka förhindra det, men han äter inte mer gräs om han har fått ben t.ex som jag vet gör honom hård i magen. I vanliga fall har jag inget emot att han äter lite gräs då och då, tänker att han känner väl bäst om han behöver det eller inte, men som sagt har det gått överstyr den senaste tiden och jag är orolig över att något kan vara fel. Kan det bero på att han saknar något i kosten som får honom att bete sig såhär, eller är det bara stress?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
vallhund
9/21/17, 3:13 PM
#1

Kolla mage o strupe hos veterinär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Odd
9/22/17, 9:51 AM
#2

#1 Har varit hos flera veterinärer tidigare för att få magen kollad, men de har inte gjort något särskilt, lyssnat på vad jag har haft att säga, klämt lite på hunden och sen sagt att det kan vara magsår pga stress eller bero på hans anaplasma. Har medicinerat honom för det förra året men märkte ingen större skillnad annat än att han inte flåsade lika mycket, men det kan också bero på vädret eftersom han har börjat med det igen (har kollat hjärtat på honom också, inga fel där). Tror att de tycker symptomen är för vaga för att verkligen indikera något…

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

vallhund
9/22/17, 1:35 PM
#3

Att äta gräs så här års är ett tydligt tecken på gastrit o/e magkatarr/magsår.

Dela upp fodergivorna så han får små måltider flera ggr/dag du kan även prova att ge honom Omeprazol eller Zantak.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Odd
9/22/17, 1:40 PM
#4

#3 Tack, ska testa det

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

vallhund
9/22/17, 10:35 PM
#5

För att minimera tiden med tom mage så kan du ge honom ett kex direkt när du vaknar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: