Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1929 ggr
kitte94
2017-09-21 09:59

Billigt barf?

Vi måste pga olika anledningar byta mat åt våra två hundar. Dom äter för tillfället fodax neutral mini. Den ena har lätt för att gå upp i vikt och den andra ska äta kolhydratfattig mat. Vi vill helst inte betala supermycket mer för mat än vad vi gör nu. Vi betalar nog runt 300 i månaden och hundarna väger 18kg och 28kg. Några förslag?

Annons:
tlover
2017-09-21 10:06
#1

Finns det något mindre slakteri i närheten? Jag har tex pratat med ett gårdsslakteri i närheten om att få deras skrov (till buljongkok för oss).

Nu vet jag inte hur mycket ben osv som hund ska ha så jag vet inte om det är aktuellt men om det är det så är det värt att kolla upp

l'm back

IngaTrnqvist
2017-09-21 10:26
#2

Förutom slakterier kan du även ta kontakt med jägare. Om du har facebook finns det även en grupp (BARF & färskfoder, säljes, köpes, bytes, skänkes) där folk annonserar om att de säljer olika köttdelar, vissa ger till och med bort slaktrester, köttiga ben och inälver gratis. Och man kan också skriva en annons om att man vill köpa. Det är där jag har hittat mina kontakter.

kitte94
2017-09-21 10:51
#3

min hund är gammal och har sköra tänder så hon får inte äta ben. Iaf inte stora som hon ska gnaga på. vet inget om nåt slakteri. Kan visserligen fråga på min praktik var de slakteri de skickar iväg sina djur till ligger. Jägare känns som att de skulle bli dyrt. Men är inte det mycket och tänka på att bara ge kött? Tänker på vad händer om tillgången minskar? Vi tänkte mer om det finns nåt ok billigare spannmålsfritt färskfoder man kan köpa i butik.

Odd
2017-09-21 10:59
#4

Är det 300kr för båda hundarna eller 300kr var för sig? Jag ger min hund Mush, han väger ca 20kg och för mig kostar det ca 500kr i månaden. Köper 10kgs lådor på Arken Zoo eller Granngården och en sån räcker i ungefär en månad. Har du dessutom en stor frys kan du köpa billigare online. På Mushs' hemsida kan du skriva in vikten på din hund och hur aktiva ni är för att se hur mycket mat om dagen de ska ha och på så sätt beräkna månadskostnaden.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

tlover
2017-09-21 11:20
#5

#3 Många maler ner benen

l'm back

kitte94
2017-09-21 12:21
#6

300kr för båda. De är mest min mamma som måste tänka på kostnaden. Vi tar alltid varannan säck och det räcker ca 14-18dagar och en säck kostar 220kr.sDå de kanske är lite mer än 300kr vi betalar för båda.

Annons:
vallhund
2017-09-21 15:11
#7

300 kr/m för två hundar i den viktklassen är väldigt billigt. Jag hittar ingen tabell över hur stor givan skall vara per kg hund. Det är väldigt lågt i protein o fett. Vad jag kan utläsa innehåller det 14% spannmål (havre, korn, råg, majs, vete), lite fult att kalla det vegetabilier då samtliga är spannmål/cerealier.

BARF är så mycket mer än att bara ge hundarna rått kött o köttbiprodukter. Vill du komma billigt undan så måste du ha kontakt med ett slakteri, eller butik som styckar själva, samt jägare för att få slaktrester.

Om du trycker på min Avatar kommer du till min infosida, där hittar du många länkar där du kan läsa mer.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kitte94
2017-09-21 15:29
#8

Ja vi blev chockade när vi såg det. Jag är på ett vis bara fodervärd åt min så jag går efter vad ägaren vill att hunden ska äta och hon sa att kolhydrater försämrar hennes syn och gör dom grumliga. de är ju rätt kolhydratfattigt jämfört med andra färskfoder. Vi ger en kaka om dagen per hund som väger ca 400-450g.

vallhund
2017-09-21 18:53
#9

Ägaren/uppfödaren pratar i nattmössan, finns ingen undersökning som kommer fram till att kolhydrater ger hundar sämre syn. Däremot är det ytterst få hundar som behöver få i sig kolhydrater för att inte rasa i vikt.

12, 5 kg delat i 800 gr, blir ca 15 dagar.
12,5 kg, delat på 220 kr blir närmare 59 kr/kg.
Blir i runda slängar 440 kr i månaden.

Om jag inte räknat helt fel.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kitte94
2017-09-21 19:20
#10

Nej jag misstänker att de har med rasen. Hon är en vit herdehund och har hört att schäferhundar kan få problem med synen. Hon är ändå 8,5år och har lite grumliga ögon vissa dagar. Tack för uträkningen :) Jag och matematik gillar inte varandra.

vallhund
2017-09-21 21:00
#11

Varken vit herdehund eller schäfer har någon överrepresentation vad gäller ögonsjukdomar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Katti
2017-09-22 19:34
#12

Det finns så vitt jag vet inget billigare fullfoder än Fodax och vill ni ha fullfoder utan spannmål blir det garanterat dyrare (men är också bättre!)

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sarah-S
2017-09-22 20:30
#13

#11 Nja det stämmer väl inte helt och hållet, schäfer har ju tex mer Pannus än gemene hundras. Men det är fortfarande inte beroende på att hunden äter kolhydrater eller ej

http://www.schafersjukdomar.se/pannus.pdf

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
vallhund
2017-09-22 22:44
#14

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kitte94
2017-09-22 23:38
#15

Vet inte riktigt om det där låter som nåt hon har. Hon är bara grumlig och det kommer och går. Nu har hon inget ont av det men ser dåligt på långt håll och i mörker.

Upp till toppen
Annons: