Annons:
Etikett02-hund
Läst 7361 ggr
DoroteaC
9/17/17, 11:29 PM

Är ris bra för hundar?

Hej!

Jag ger mina vovvar mush och även någon ''hemma gjord'' mat då och då. Berättade för en vän till mig att mina hundar blivit mycket bättre i magen av de och piggare. Hennes hund har haft mycket problem med magen. Och hon ska nu testa sluta med torrfoder.

Hon ger dock sin hund ris varje dag. För att kokt ris ska vara bra för magen om dom är dåliga i magen. Och jag har själv gett mina ris om de någon gång varit lösa i magen. I 1-3 dagar .Men hon ger sin vovve varje dag utan att det blir bättre. Och det har hon gjort i flera månader.

Jag har för dålig koll på den här delen med, potatis, ris etc för att kunna ge henne råd. Jag är själv ganska ny på detta.  Mina vovvar mår tex bra att få i sig lite kokta mixade grönsaker då och då. 

Om hon ger en måltid med ris och blandfärs tex, vad saknas för att det ska bli en bra måltid? Om ni förstår vad jag menar?

Annons:
vallhund
9/17/17, 11:48 PM
#1

Att ge ris o blandfärs är inte att BARFa o kommer förmodligen att leda till brister av både det ena o det andra.

Här hittar du lite information, förslag på veckomenyer mm..
http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=page_3&zenid=pdii4bqtv9fa92eb5bll5a1fr7

Kombinationen ris o torrfoder begriper jag mig inte på.

Många avstår ris som stapelvara pga att ris visat sig innehålla en del arsenik.

Medans man läser på så kan man ge hunden färskfoder, då är man trygg i att hunden får i sig rätt ämnen i rätt mängd. Gäller helfoder.

En bra introduktion till BARF är att läsa Jill Mellströms bok.
http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=26

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

DoroteaC
9/18/17, 7:55 PM
#2

#1 Jag har läst på en del så jag tror jag börjat fatta hur det hela funkar. Men jag vll ju inte ge henne fel råd heller. Jag kör ju själv på mestadels mush. Och ''läser'' mina hundars bajs 😃

Men hon är helt inställd på att han behöver ris och hon är rädd för att ge tex kyckling vinge som jag rekomenderat henne. Han har dåliga tänder och känslig mage. Jag försöker förklra att man behöver ge flera olika djur, ben etc.

Några råd? Jag vill ju hjälpa henne, och hon är inställd på att torrfoder inte är optimalt, och hon ska köpa mush, men inte gjort det ännu och kör därför på sånt hon vet att han klarar. 

Hon kokar kyckling och fisk ibland, argument mot att det är bättre att ge rått?

vallhund
9/18/17, 9:17 PM
#3

Insjöfisk skall inte ges rå då den kan innehålla parasiter. Hur man gör med kyckling är en smaksak, mina har alltid fått rå svensk kyckling, importerad kyckling bör tillagas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Leifsdotra
9/29/17, 8:44 AM
#4

Kaninmage ska vara bra för hundar med känslig mage. Lite svårt att få tag på, men det fins! Ingen av mina hundar har känslig mage så jag vet inte hur bra det är. Min ena hund äter kaninmage med glädje medan den andra ratar det helt!

Katti
10/1/17, 8:06 PM
#5

Det självklara argumentet mot alla former av tillagning är ju att inga vilda djur äter tillagad mat. Rått är helt enkelt det naturliga för dem; det de är genetiskt predisponerade för att äta helt enkelt! Exakt samma argument kan ju för övrigt användas mot ris…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Huffsa
10/7/17, 6:55 PM
#6

Vill hon inte ge ben överhuvudtaget, måste hon se till att hunden får i sig kalcium på annat vis. T ex benmjöl el kalk. Hunden behöver också lever. Man brukar räkna 5-10% beroende från vilket djur lever kommer från.  Vissa ger även lite ris el grönsaker. Men man kan inte bara utfodra med ris och kött nån längre tid. Då får hunden brister. När man börjar barfa är det bra att ge vom (komage). Det är snällt mot magen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: