Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2270 ggr
neasfotografier
2017-08-29 18:19

Färskfoder till hund med känslig mage?

Ska försöka göra en lång historia kort.
Har en dvärgschnauzer på 2 år som får episoder med diarré och slemmig avföring som ofta övergår i blodig diarré. Han har haft 2 såna episoder på ett halvår nu. Det går väldigt långt mellan dessa episoder vilket gör att det är svårt att ta reda på vad det är. Tycker han haft dålig mage till och från kanske 6 månaders ålder.
När vi varit till veterinärer så har alla prover varit bra förutom att de visat liiiiiiite tecken på inflammation, förmodligen i tarmen då. Vi har gjort flertalet undersökningar, lämnat avföringsprov och allt är utan anmärkning.
Nu senast har jag avmaskat för att utesluta parasiter, ännu en gång ifall han hade parasiter som inte syns på avföringsprov.
Nu tycker veterinären att han ska gå på elimineringsdiet (alltså vegetarisk kost) för att utesluta allergi. Vilket för mig känns lite långsökt och min magkänsla säger att det känns lite onödigt. För skulle det vara någon slags foderallergi så skulle han vara dålig jämt och inte med flera månaders mellanrum, tycker jag.
Så sedan senaste episoden i juli har han nu ätit Royal Canin Intestinal och så bra som han varit i avföringen på det har han inte varit sedan han var liten valp.

Samtidigt så är jag en person som vill att min hund äter det han är skapt för att äta. Alltså kött och allt därtill som kommer med färskfoder. Det är det som känns naturligt att ge min hund.
Har testat spannmålsfritt foder från Acana i 7 månader men avföringen var aldrig helt 100 % med det. Efter 7 månader fick han en sån här episod i påskas och mellan den episoden och episoden i juli var han aldrig riktigt bra i magen.
Det är nästan som att det ter sig som IBS. Men jag kan inte koppla det till något särskilt egentligen. Ser inget större samband med vardagen och dessa episoder.

Nu till min fråga. Skulle ni rekommendera mig att testa Mush? Varit inne på det tidigare men aldrig kommit till skott och vet inte om jag törs ifall magen kraschar på honom. Sen har jag hört att vissa inte rekommenderar färskfoder till hundar med känslig mage osv.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
vallhund
2017-08-31 22:55
#1

Testa kan du alltid göra, med ytterst små smakbitar som komplement till det foder du ger nu.

Jag är inget fan av RC, men jag har hört från flera kunniga hundmänniskor att just deras Intestinal är det bästa som hänt deras maghundar. Så jag skulle inte ha dåligt samvete för att ge en hund ett foder som den uppenbarligen mår bra av.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: