Annons:
Etikett03-katt
Läst 2335 ggr
Björksätter
5/3/17, 11:42 AM

Hård mage

Jag har två katter som är barfade sen de var kattungar, de är ca 1.5 år gamla nu. Jag gör egen blandning som består av ca 500 g nötkött, 500 g griskött (ibland är det kalkon, lamm, viltkött oxå) 350 g hjärta (växlar mellan lamm, nöt, gris, älg, rådjur, kyckling), 100 g övrigt som växlar mellan mer hjärta, njure, tunga, valfritt kött, 50-150 g lever (lamm 50g övrigt 150 g mest älg, rådjur, hjort), 1 msk blodmjöl, 1/3 kapsel e-vitamin, 1 krm kelp, 8 tbletter kalcipos till 200 gr röra, 4 äggulor. Sen får de fortiflura (honan) och probiotik (hanen) en gång dag. De får kycklinghals 1 gång vecka ibland varannan vecka. De får röra morgon och kväll och en muschboll till lunch. Bägge katterna är hårda i magen ibland och främst min hane. Jag hade tänkt ge bara musch ett tag men då blev det tvärstopp i magen på honom. Med den blandning av eget och musch går det skapligt men han är ofta hård och trög ändå. När vi vaccinerade så sa veterinären att han kände avföring i tarmarna. Han gillar att bli masserad på magen och är ofta lite spänd i buken. Han bajsar dock regelbundet, helt förstoppad har han varit en gång. Är det nått fel, nått som saknas i min mat? Skulle vilja att de blev lite mindre hårda i magen. Kan jag tillsätta olja tex? Jag har köpt vit musch nu som ju är mindre ben i.

Annons:
vallhund
5/3/17, 1:02 PM
#1

Du kan tillsätta paraffinolja, det tas inte upp av kroppen utan smörjer innehållet i tarmarna så det lättare kan passera.

Övriga frågor hoppas jag någon kattmänniska kan besvara.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Björksätter
5/3/17, 2:05 PM
#2

Fel av mig med kalcipos det är en tablett till 200 g röra. Kan de äta parafinolja kontinuerligt? På häst är det inte rekomenderat.

vallhund
5/3/17, 3:45 PM
#3

#2 Det får du fråga vet om.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

burmamys
5/4/17, 12:25 PM
#4

Hej Björksätter 🙂 Nu har jag lite för mycket cellgifter i kroppen för att orka räkna, men spontant så tänker jag att du skulle kunna byta ut en del av "övrigt" mot animaliskt fett, antingen färdig korv med rent kycklingfett från VoH, eller fårtalg, eller något annat fett du kan få tag på från dem du köper/får slaktrens av?

Tänker också att om de äter upp 1-2 kycklinghalsar och dessutom får full "dos" kalcipos, så blir det helt enkelt lite för mycket kalcium, därav hård mage. Du kan troligen dra ner lite på antalet äggulor om du minskar på mängden kalcium. Sedan noterade jag att mängden kelp och e vitamin är anpassad för ett kg mat, men jag ser att du ger totalt 500 + 500 + 350 + (50-150) gram, vilket blir omkring 1,5 kg? 

Hoppas du får bukt på de hårda magarna!❤️

Björksätter
5/4/17, 3:37 PM
#5

Tack för svar burmamys. Var det jag funderat på om det är för lite fett i maten. Ska testa att byta mot fett i nån form. De får en kycklinghals var en gång i veckan Eller ibland varannan vecka bara. Men kanske ska jag minska nån tablett kalcipos oxå och se om det blir bättre. Får höja kelp och e-vitamin lite då. Krya på dig!

burmamys
5/4/17, 4:14 PM
#6

Ja, jag tror det blir bättre så. 👍 Tack så mycket! 😊

Annons:
Sarah-S
5/24/17, 2:09 PM
#7

Parafinolja ska inte ges regelbundet, då är det bättre att se över kosten och anpassa den.
Däremot kan den användas vid behov för att lösa förstoppning, men den lindrar ju endast symptom, bättre att hitta en långsiktig förebyggande åtgärd

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Estelle13
5/26/17, 7:17 PM
#8

Jag tillsätter alltid fett i maten till mina hundar som barfas, (lammfett, ister) framförallt om de äter mkt ben är det jätteviktigt för att förhindra förstoppning. Min mormors hund blev väldigt förstoppad för någon dag sedan och fick läggas in. Hunden Barfas normalt sett inte utan får ben då och då att äta på, aldrig med något extra fett till. Den hunden väger dessutom 15 kg mer än mina och klarar inte av att äta samma mängd ben utan att bli förstoppad. Märker jag att mina hundar någon gång verkar väldigt hårda i magen ger jag bara mer fett vilket alltid hjälper. Lever kan också hjälpa mot förstoppning, men fett är allra bäst enligt mig.

Björksätter
7/1/17, 11:57 AM
#9

Fortfarande lite problem med magen på dem. Jag har tillsatt 100 g ister i blandningen. Hanen är bättre och mindre hård i magen. Men bägges avföring är fortfarande liten, hård och ganska torr. Mest problem är det med honan. Hon är väldigt kinkig med maten ofta. Vissa dagar äter hon med god aptit men många dagar vill hon inte äta eller äter ytterst lite eller väldigt långsamt. Vi får ofta ge henne en bit utanför matskålen för att hon ska börja äta. När hon matvägrat hela dagen får vi handmata henne för att hon ska börja äta alls. Musch går alltid ner bättre än min blandning men hon vägrar musch ibland med. Så nu funderar jag på hur jag ska göra. Vill helst fortsätta med bara barf men börjar fundera på om de skulle få bättre fart på magen med Mjau tetra nått mål om dagen. Risken är ju dock att honan slutar äta barf helt och det vill jag inte.

burmamys
7/2/17, 7:30 PM
#10

Bra att lite mer fett har gjort dem mindre hårda i magen!👍 När det gäller att honan är lite kinkig med maten tänker jag att det kan hjälpa med större variation? T ex justera nästa laddning så att de kan få mer kött vid sidan av, så en del av portionen blir en hel köttbit så du enklare kan variera mellan olika köttslag. Alternativt göra flera mindre satser, med olika köttslag som bas. Eller bara ha is i magen och acceptera att hon äter sämre en del dagar, hon kommer ju att äta när hon blir hungrig och du vet ju att maten håller god kvalitet hon vill bara ha lite mer variation! 😉 Själv har jag inte upplevt problem med matvägran, kanske för att de får olika köttslag i stort sett varje dag, jag köper oftast på mig både nötkött, lamm och kyckling, och varierar mellan dessa, så det alltid är spännande att se vad det blir för mat idag. Jag tror iallafall att det hjälper att de får olika mat! 😊

Björksätter
7/3/17, 9:34 AM
#11

Får prova och se om hon tycker det är godare med köttbitar. I morse och igår kväll åt hon inte musch heller. Hon är bara och luktar på maten och sen går hon. Som sagt hon äter väl när hon blir hungrig men känns sådär att hon matvägrar. Ska göra en ny blandning ikväll. Kanske ska köpa lite lamm och blanda i och se om hon gillar det bättre. Ska även ha lite vatten i blandningen så det blir lite mer vätska i maten. De är iof väldigt duktiga på att dricka men tänker att vattnet hjälper till att få lite mer fart på magen ihop med fettet.

burmamys
7/3/17, 5:28 PM
#12

Låter som en bra plan! 👍 Precis, min tanke var att om hon får olika kött olika dagar så blir det ju mer varierat. Ja, tror absolut att lite mer vatten i röran kan hjälpa. 😊

Sarah-S
9/22/17, 8:26 PM
#13

Vi hade en riktig kinkig tjej förr, vi fick sluta med variationen och köra blandfärs som grund (+ organ och benmjöl) och sen variera med en äggula då och då för att locka matlusten
Det är jobbigt med katter som inte har den där riktiga matlusten
Personligen tycker jag att det inte gör något om katten föredrar Mjau, det är ändå så mycket bättre än torrfoder

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Cicci katt
10/14/17, 9:55 AM
#14

Funderar på om märgbenavkok kan vara bra, blir en del fett där?!

Björksätter
10/14/17, 6:45 PM
#15

#14 det är säkert en bra idé. Det blir ju både vätska och fett samtidigt då.

Upp till toppen
Annons: