Jag har två katter som är barfade sen de var kattungar, de är ca 1.5 år gamla nu.
Jag gör egen blandning som består av ca 500 g nötkött, 500 g griskött (ibland är det kalkon, lamm, viltkött oxå) 350 g hjärta (växlar mellan lamm, nöt, gris, älg, rådjur, kyckling), 100 g övrigt som växlar mellan mer hjärta, njure, tunga, valfritt kött, 50-150 g lever (lamm 50g övrigt 150 g mest älg, rådjur, hjort), 1 msk blodmjöl, 1/3 kapsel e-vitamin, 1 krm kelp, 8 tbletter kalcipos till 200 gr röra, 4 äggulor. Sen får de fortiflura (honan) och probiotik (hanen) en gång dag. De får kycklinghals 1 gång vecka ibland varannan vecka.
De får röra morgon och kväll och en muschboll till lunch. Bägge katterna är hårda i magen ibland och främst min hane. Jag hade tänkt ge bara musch ett tag men då blev det tvärstopp i magen på honom. Med den blandning av eget och musch går det skapligt men han är ofta hård och trög ändå. När vi vaccinerade så sa veterinären att han kände avföring i tarmarna. Han gillar att bli masserad på magen och är ofta lite spänd i buken. Han bajsar dock regelbundet, helt förstoppad har han varit en gång.
Är det nått fel, nått som saknas i min mat? Skulle vilja att de blev lite mindre hårda i magen. Kan jag tillsätta olja tex? Jag har köpt vit musch nu som ju är mindre ben i.