Annons:
Etikett11-fodra-dräktiga-växande-djur
Läst 1195 ggr
Cim92
2017-04-27 16:19

8 veckors valp till mush!

Hej,
jag fick igår hem min 8 veckor Tollarevalp. Frågade uppfödaren när jag kan börja gå över till mush, och hon sa inte tidigare än efter 12 veckors vaccinationen för annars kan det förstöra på något sätt om man ändrar foder. Någon som vet något om det?

Han fick lunch kl 12 hos uppfödaren, doggy professional valp, som han spydde upp på vägen hem vid kl ca 14.30. Det såg ut att knappt ha smällt alls och han satte i sig det med god aptit. Sen spydde han igen vid 16 och då städade jag bort allt. Sen fick han middag kl 18 - 1,5 dl av det torrfodret - som han spydde upp vid midnatt!

Självklart var det en jobbig dag för honom med flytt, åksjuka och komma från landet till stan och allt vad det innebär med nya bakterier och grejer. Men är det inte lite konstigt att han spydde 6 timmar efter middagen? Eller det kanske inte är ovanligt för valpar kring flytt att det är så?

Oavsett så vill jag gå över till mush så fort som möjligt, tror inte torrfoder är bra för djur. Men vad säger ni om det där med vaccinationen? Och hur fasar jag in mushen på bästa sätt?

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Annons:
vallhund
2017-04-27 17:42
#1

Din uppfödare pratar i nattmössan.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Cim92
2017-04-27 20:18
#2

#1 så jag kan börja fasa in mush på en gång? Tips på hur jag gör det på bästa sätt? Hur lång tid ska det ta?

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

vallhund
2017-04-27 23:53
#3

Jag har aldrig fasat över valp, mina har ätit BARF/hemlagat sedan de var små.

Börja med att ge lite grann på morgonen o håll samma några dagar så du har koll på att magen är med på noterna, öka sedan succesivt, typ övergång på ca 2 veckor?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Momos
2017-04-28 20:45
#4

#2 Jag gav min valp köttfärs när han var 8v och 2 dagar. Köttfärs och kycklingvingar och sedan fasade jag in mush under några dagar (organen i mush kan vara lite starkt att ge bara rakt av). Men inget fasande med torrfodret till köttfärsen,  bytte rakt av. Var aldrig några problem :) Han ville ej äta sitt torrfoder alls (fick handmata några stycken om det skulle ner öht) men var väldigt glad i rått och är extremt matglad nu vid 9 mån ända sen 🙂

Cim92
2017-04-29 13:32
#5

Tack för era svar! =D

En annan fundering då, valpen brukar ju bajsa ca 20 minuter efter mat - iaf vid torrisar - hur är det med mush? Är det samma mängd osv? Så jag kan hålla koll på att allt verkar normalt och inte nojar mig i onödan :)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

vallhund
2017-04-29 14:20
#6

#5 Mängden brukar minska då torrsubstansen är mindre i färskfoder.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Cim92
2017-04-29 14:32
#7

#6, var det jag misstänkte! Så mindre mängd, men fortfarande gansk snart efter maten? =)

Kostrådgivare och funktionsmedicinsk terapeut www.appetight.se

Sajtvärd för Funktionsmedicin

Bloggar om självhushåll på https://mednaturen.blogg.se och lägger upp bilder på instagram @Sandslattgard

Estelle13
2017-04-30 00:01
#8

Nog för att Doggy är ett skit foder men jag hade iallafall väntat ett tag med att byta foder tills valpen bott in sig. Är en stor omställning som det redan är med flytt och allt. Men antar att du redan bytt.

Upp till toppen
Annons: