Annons:
Etikett03-katt
Läst 798 ggr
Thussén
3/15/17, 8:03 PM

Tillskott i Barf ( nybörjare)

Hej alla kunniga BARF:are

Jag har försökt läsa på lite i denna BARF-djungel som finns då jag vill ge min kisse annan mat än torrfoder. Tanken är väl att nu i början ge Mush-bollar och lite egen blandning, men att sedan ge mer egen BARF. Så upplys mig och rätta mig om jag har fel i mina tankar nedan :)

1. Om man tex gör en Barf-blanding med kyckling och fläsk behövs det tillsättas blodmjöl för att komma upp i rätt tex järn-nivå? 

2. Vilket är då bäst rent blodmjöl eller standarts blodmjöl + som innehåller ytterligare vitaminer och mineraler?

3. Vilket är det bästa jod-tillskottet, kelp eller mineralsalt?

4. Jag har inte tillgång till en köttkvarn och kan inte mixa de 10% ben som behövs, jag kan ju lägga till benmjöl men jag vill även att katten ska få möjlighet att få tugga på ben. Kan man lägga till en kycklingvinge någon dag i veckan som komplement utöver maten med benmjöl i?

5. Finns det några andra tillskott som behövs eller behövs ens de jag har räknat upp? :P

Annons:
jollycox
3/15/17, 8:12 PM
#1

Läs denna artikel som handlar om just kosttillskott när man barfar katt
http://barf.ifokus.se/articles/56b23a848e0e745a0a00351e-kosttillskott-for-hallbar-barf-av-katt?articles-1

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Huffsa
5/7/17, 7:08 AM
#2

Man brukar säga att man ska ge kött från tre djurslag på en 10-dagarsperiod,  för att katten el hunden ska få i sig det den behöver.  Men det mesta köttet man köper är avblodat så jag ser det inte som ett fel i alla fall att tillsätta lite blodmjöl. Har aldrig gjort det själv, men….

Jag använder kelp som jodtillskott. Tycker inte att katterna behöver mer salt än det som normalt finns i köttet.

Det bästa är att ge katten hela ben som den får gnaga på.  Du kan antingen göra som du skriver att ge en del av kalciumbehovet genom benmjöl och låta katten få ett par vingar i veckan, eller också täcka hela behovet med hela ben.

Det kan vara bra att ge fiskolja ibland, men då ska du även ge E-vitamintillskott.

Upp till toppen
Annons: