Annons:
Etikett03-katt
Läst 1840 ggr
Babydino
2/22/17, 6:59 PM

Nybörjare BARF katt

Jag har inhandlat kycklinginnerlårfile till min kissemiss.

Jag har hört och läst lite om BARF, men den riktiga anledningen till inköpet var att jag tänkte "varför köpa kattmat när jag kan göra egen" och fått med mig att tillagade ben är att undvika. 

Men så läste jag här att det inte var bra med tillagat kött heller för katten äter naturligt rått kött. Självklart gör de det och absolut inget jag motsätter mig.
Men det är kyckling, något jag själv är hysteriskt noggrann med. Känns konstigt att ge en katt rå kyckling när man själv är livrädd för rå kyckling. Tänker på smittor som tex Salmonella. Det har jag läst att katter kan få och på så sätt också smitta människor. 

Hur tänker ni kring just rå kyckling och smittor. 
Jag kommer nog ändå att tillaga mina filer tills vidare för att undvika att någon råkar dö. 

Hjälp mig. 

DEN MER POSITIVA DELEN 

Önskar "meny förslag" om sådant används. Alltså vad ni ger och vad man kan ge. 
(Sett sådana trådar, men tänkte det kunde vara skönt med lite samlad info för min "novis". Accepterar om ni tycker det är onödigt och ej vill svara på denna delen.) 

Tack.

Annons:
Splatter
2/22/17, 7:12 PM
#1

Om du är helt nybörjare och är skämd av tanken på rått kött kanske det är bättre att du börjar med att köpa Vaisto Mush frysta köttbullar för katter. Kolla så du köper Mush till katt och inte till hund för de innehåller inte samma livsnödvändiga innehåll som katter behöver.

När det gäller kyckling och allt annat kött är det säkert att ge rått kött så länge du ger svenskt kött. Att tillaga kött gör att katter inte kan ta upp lika mycket ämnen som ur rått kött.

Babydino
2/22/17, 7:29 PM
#2

Är inte skrämd av rått kött. Det är mest just kyckling. 
På senaste dagar har det varit väldigt mycket om att ekologisk kyckling (vet inte om det nödvändigtvis är svenkt) varit infekterad. 

Så just Svenskt tillför mig ingen direkt trygghet i att kycklingen är "ren". 

Mina egna tankar är att tillagad kycklingfile, som kanske inte är att rekommendera enligt vissa, ändå är bättre än den standard maten man köper av sämre kvalitet i vanliga butiker. 

Det tillsammans med annat rått kött, med och utan ben, och ett torrfoder av god kvalitet borde inte vara fy skam. Kanske lite grönsaker och frukt emellan åt. (Vet att det inte är nödvändigt och att alla katter inte gillar det.) 

Känns som BARF är ett rätt nytt påhitt (ej påläst) och att man i alla tider ändå gett katterna just köpemat. Torrfoder av dålig kvalitet och blötmat med massor av konstiga tillsatser, lågt köttinnehåll och ett skyhögt innehåll av spannmål.
Katterna lever ju ändå länge och verkar ju inte (kan man iofs aldrig veta och en än gång är jag inte påläst) inte lida av det. 

Vad kan man få för kommentar på detta? 

Jag är nybörjare. Don't hate me. Jag resonerar bara. Är i behov av råd och hjälp. Vill min katt det bästa utan att varken gå till överdrift eller underdrift.

vallhund
2/23/17, 6:39 AM
#3

Katter o hundar har överlevt i hundratusentals år innan torrfoder vart uppfunnet. De har ätit både rå o tillagad mat. Konceptet BARF myntades på 30 talet. Att ett företag stulit namnet för att namnge en av sina produkter är däremot väldigt, väldigt fult.

https://en.wikipedia.org/wiki/Raw_feeding

Du kanske borde oroa dig mer för campylobakter eller köpa köttfärs?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zepp
2/23/17, 10:46 PM
#4

Anledningen till att svensk kyckling är att föredra är att det förekommer betydligt mindre Salmonella och annat i dessa.. än i Danskt/annat!

Sen så är kycklingfileer rätt dyrt, även om katten inte äter jättemycket.

Det andra är att fileer mest är muskler.. katter behöver mer än fettfria muskelfibrer.

Egentligen borde du ge dem en hel höna.. fast det blir ju hur besvärligt som helst!

Låt inte BARF bli någon excess, grejen är väl snarare att i mesta möjliga mån låta katten äta så naturligt som möjligt.

Mina katter BARFade sig själva till stor del iomed att jag bor i hus på landet.

Samtidigt som de höll ner muspopulationen.

En o annan orm och småfågel strök oxo med utav bara farten!

Iallafall, katter kan leva väl på smådjur.. det är deras naturliga föda.

Oså.. bor man inte i hus på landet där katterna är ute på dagarna så blir det lixom lite annorlunda.

I förstone så bör man undvika  de sämsta/billiga kattfoder som affären erbjuder.

Blötfoder är bättre än torrfoder.. även om vissa blötfoder oxå är dåliga!

MJAU är väl ett hyfsat bra blötfoder.. i vanliga affärer?

Katter skall inte äta fet fisk.. annat än i undantagsfall, de skall ha mättat fett.. inte fleromättat!

Sen så är jag väl oxå inne på att just kyckling är litta vanskligt.. grejen är att man knappast föder upp katter på kycklingfileer.

Men när du själv äter sådana så kan de få äta en del av det du själv äter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Babydino
2/26/17, 2:09 AM
#5

Kan givetvis ge annat kött rått. Absolut. Det var mest det med kyckling och smittor och jag anser ju att det känns onödigt att utsätta sin katt för den risken, och dessutom riskera att på så sätt på smittan själv.

Självfallet finns dessa smittor i "vildmarken" också, och har man en utekatt som jagar på djur så får man också ta den risken.  Jag säger självfallet inte att de inte kommer klara det, för de har de ju bevisligen gjort i alla tider.

Kycklingen, till skillnad från vild fågel, är en industri. Därav *tror* jag att koncentrationen av dessa är större och därmed ger en ökad risk. Även om det är svenskt. 

Angående att kyckling är dyrt, det får jag lov att hålla med om. Men just den kycklingen jag köpte var nästan gratis vid tillfället. Ett bra erbjudande. 

70 gram blötmat med kycklingkött kostar (i min jämförelse) 15kr. 
70 gram ren (okokt) kyckling kostar 2,99kr. 

Men det är ju bara tillfälligt. Jag hade inte planerat att ge honom det som enda mat. Han har tillgång till sitt bra torrfoder hela tiden. 

Eftersom jag saknar erfarenhet och kunskap om BARF, men läst bra om det och vill min katt det bästa, tänkte jag ge detta ett försök. Men då enbart som inslag. Jag vill inte vara den där "standard" katt ägaren som köper "snabbmat" i den lokala matvarubutiken. Men inte heller någon extremist som går all in på BARF. Jag vill närma mig åt det hållet, jag vill min katt det bästa. Men jag stannar nog i mitten. För det känns som väldigt mycket att ta in. 

Jag har ingen lust att beställa hem olika skelettdelar, lever, hjärta eller magsäckar. Det är vidrigt och absolut inget jag vill syssla med. Men det är personligt och katten borde självklart inte lida av det, men där går på något sätt min gräns. 

Jag är vegetarian. Katter är köttätare. Det har jag självklart accepterat. Jag försöker inte förvandla min katt till gräsätare. Men just så långt, att servera hela lik, vill jag inte sträcka mig. Det vänder sig inom mig. 

(Inser att det framstår som hyckleri, men igen, har man en katt får man servera den kött annars får man köpa en kanin i stället. Men detta diskuterar vi inte här. Ni kan ju gärna ta upp det i någon vegansk tråd och ranta om det om ni blev upprörda.)

Zepp
2/27/17, 11:31 PM
#6

Tips.. när du ändå är inne på kyckling.. kycklinghjärtan säljs oxå bredvid fileerna.

Dels så är de billigare.. lätt att dosera hjärtan, styckfrys resten.

Iallafall.. katter behöver Taurin.. det finns det gott om just i hjärtan.

Altså det är sådant man lätt kan få tag på i vanliga affärer.

I djuraffärer så finns det ofta rätt dyra mer samansatt helfoder.

Sen så.. läste jag att kronfågel nyss hittat ett problem som de åtgärdat.. så nu skall det vara ännu mindre smitta i deras produkter.

Och från det ena till det andra, jag äter kyckling själv.. och jag är petnoga med att diska alla redskap.

Det är varken svårt eller märkligt, allt som användts till det råa köttet går direkt in i diskmaskinen och till det tillagade används helt andra bestick.

För övrigt så går allt som användts till rått kött direkt in i diskmaskinen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Babydino
3/1/17, 1:24 AM
#7

#ushhhshs men okok. Taurine alltså. Ok. Haha. *skrattar nervöst*. Vad då, i vanlig butik? Aldrig sett. Vilken affär kollar du i? Är de Frysta??? I frysdisken? Med sånt vi äter??? Är så kluven. Vet ej om jag kommer klara av detta. Omg. Ok. Sorry. Hur många/mycket ska man ge? Vill ju ej överdosera Taurine.

Babydino
3/1/17, 1:26 AM
#8

Varför är jag så känslig för rått kött och sköt där till. Började gråta (av panik) när jag såg en blodådra i en filé familjen åt här om dagen. #nervvrak.

Babydino
3/1/17, 1:35 AM
#9

Detta innehåller torrfodret jag ger. Det står framme hela tiden. Näringsdeklaration Protein 48% Fett 21% Fibrer 3% Aska 9,9% Kolhydrater 10,5% Kalcium 2% Fosfor 1,5% Magnesium 0,05% Taurin 2000 mg/kg Vitamin A 12000 IE/kg Vitamin D3 1200 IE/kg Vitamin E (A-tokoferol) 600 mg/kg Koppar (kopparsulfat) 12 mg/kg

Babydino
3/1/17, 1:40 AM
#10

Den ovan var för kattunge. När han fyller 1 i maj ska jag byta till denna. Näringsdeklaration Protein 38% Fett 20% Fibrer 2,1% Aska 10,5% Omega 6 3,8% Omega 3 0,8% Kalcium 2,3% Fosfor 1,5% Magnesium 0,04% Taurin 2000 mg/kg Vitamin A 27850 IE/kg Vitamin D3 1200 IE/kg Vitamin E 615 IE/kg Undrar egentligen vad jag behöver komplettera med. Taurin har jag läst om och det verkar ju väldigt viktigt!!! Ska resonera med mig själv angående hjärtan. (Känner mig jättefjantig.)

Zepp
3/2/17, 9:00 PM
#11

Jag köper dessa i vanliga affärer, Kronfågels plastbyttor.

Och jag köper det tillsammans med kycklinglevern och gör en gryta av allt.

Man kan köpa kycklinglever oxå.. men katten skall inte ha så mycket lever+hjärta per dag.

För människor så rekomenderas lever max två gånger i veckan.. tack vare sitt höga vitamininnehåll.

Katter skall helst ha blötfoder, de är ökendjur och får i naturligt tillstånd det mesta vattnet från sin mat.

Oså får du först testa vad din katt uppskattar inte alla katter som gillar rått kött.

Om jag varit dig så skulle jag be familjen att skära bort en liten rå köttbit för att att se om just din katt har preferenser för olika kött/inälvor/köttfärs?

Sen så iomed att du ändå ger helfoder så är BARFandet bara en del av födan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Babydino
3/2/17, 10:54 PM
#12

Min katt verkar äta allt han kommer över. Det är farligt att lämna något framme. Allt han ser att jag stoppar i munnen ska han också ha. 👍

Tror inte det är något problem med rått kött för lilleman. 

Vad menas med "del av födan". Innebär det att jag inte behöver gå all in och ge honom BARF alla dagar? Går det bra att ge något vid sidan av torrfodret någon gång i bland eller rekommenderas ändå någon form av kostschema? 

Förresten, vart kunde man få tag på de där frysta köttbollarna vaisto?

Babydino
3/2/17, 11:10 PM
#13

Om jag nu väljer att BARA ge Vaisto köttbullar för min katt. 
Behöver jag ge något annat i tillägg. 

Alltså att jag slutar helt  med torrfoder och ENDAST Vaisto?? 

Vill liksom göra det så bra som möjligt utan att egentligen krångla till det, vara i kontakt med rått kött eller inhandla vanligt då jag inte äter det själv.

Annons:
burmamys
3/3/17, 10:56 AM
#14

Hej Babydino! Det bästa du kan göra för din katt, är att långsamt fasa över honom till MUSH vaisto cat. Det är ett välbalanserat helfoder i rå form. Enkelt att servera, när han bara äter MUSH vaisto cat så behöver han en köttbulle per kilo kroppsvikt. Så om din katt väger 4 kg så behöver han 4 köttbullar. Du kan köpa MUSH vaisto cat i djuraffären, t ex Arken zoo. 😊

Babydino
3/3/17, 1:28 PM
#15

Tack för svar! :) Kanske lite OT men det är ju jag som är TS ändå.. Bästa blötmaten. (bortsätt från barf oj vaisto) Är det mjau färs och botzita(stavning)? Är det legit att ge dessa märken?

burmamys
3/3/17, 2:12 PM
#16

#15 Ja precis, Mjau och Bozita är bästa blötmatssorterna! 😊👍 Tänk bara på att vänja honom långsamt vid den nya maten, ge bara en tesked första dagen, sedan två teskedar, osv. Om han blir lös i magen så stanna på det antal teskedar du gett den dagen tills han är bra i magen och bajsat ser fint ut igen, innan du fortsätter öka mängden av den nya maten. Samtidigt som du fasar in den nya maten så fasar du ut den gamla. Jättebra att du vill ge din katt den bästa maten! 😊

Zepp
3/3/17, 4:58 PM
#17

#12

Altså.. ger man ett hyfsat blött helfoder samt har ett hyfsat torrfoder att ge vid olika tillfällen samt barfar med dels ett köpt BARF-foder och råa köttbitar/hjärtan/köttfärs så tror jag lilleman har det så bra som han kan.

Alternativet är att flytta ut på landet och låta han BARFA sig själv på dagarna.

Grejen är att du knappast behöver vara rädd för att ge lilleman rått kött, så länge du är medveten om salmonella och campylobakter!

Då skall du vara betydligt försiktigare med att ge kolhydrater.. iomed att katter har en helt annan glukosmetabolism än oss!

De reglerar sitt blodsocker främst genom glukoneogenes.. dvs de gör sitt blodsocker av protein, och de har dålig insulinrespons.. på blodsocker.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

burmamys
3/3/17, 6:03 PM
#18

#17 Jag tycker inte man ska ge för mycket vid sidan av, 10% av kosten kan vara extra köttbitar m.m., men helst inte mer än så. Det är viktigt att man ger en balanserad kost, så det inte blir för mycket eller för lite av viktiga näringsämnen. De flesta som är pålästa om kattens näringsbehov brukar säga att inom en period på ungefär 10 dagar, ska kosten vara balanserad. Det går bra att ge balanserad barf eller färskfoder (typ MUSH vaisto cat), och ett bra blötfoder, som Mjau. Valfritt hur mycket av det ena eller det andra. Men jag vill inte rekommendera torrfoder, både för att det innehåller alldeles för lite vatten, och på grund av produktionsmetoden, som förstör en stor del av näringsvärdet, och för att det alltid innehåller viss mängd kolhydrater, och ofta innehåller betydande mängd av olika kolhydrater och vegetabiliska proteiner, samt syntetiska vitaminer som ibland inte är så nyttiga. Tycker Babydino gör helt rätt som funderar på att fasa över till MUSH vaisto cat, och/eller ett bra blötfoder, som Mjau eller Bozita! 😊 Övrigt får räknas som godis! Och då är såklart en liten bit kött eller kycklinghjärta i små mängder klart bättre än de flesta kommersiella kattgodis!

Babydino
3/3/17, 6:54 PM
#19

Tack för alla svar! :') 
Det känns mycket bättre nu! 

Det är en djungel det här, men känns som jag rätt ut det mesta nu faktiskt och att jag har lite mer koll på läget. Läst lite på internet och här på iFokus etc. 

Åter igen tack! 

Har någon något att till lägga är det bara att skriva. All information är välkommen. 
Annars återkommer jag om det är något jag funderar över!

Zepp
3/3/17, 7:06 PM
#20

Egentligen inte.. för katters naturliga föda är möss/andra gnagare och småfåglar!

Och då.. i naturligt/vilt tillstånd så äter de som regel hela djuret.

Och det är där BARF kommer in.. man strävar efter att ge dem så naturlig föda som möjligt.. som efterliknar att äta hela möss/andra smågnagare, småfåglar.

Grejen är snarare att rätt mycket av den billiga kattmaten är helt förkastlig/onaturlig/ohälsosam för katter.

De är och förblir än så länge åtminstone i några årmiljoner carnivorer/dvs rena rovdjur.

Vi för att ta ett exempel är omniovorer.. katter är på inget sätt sådana!

Dvs, det som verkar nyttigt för oss behöver därför inte vara nyttigt för katter.

Såå tänk hela möss/småfåglar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Babydino
3/4/17, 11:42 PM
#21

Jag vet vad katter äter.
Men jag är ingen katt. 
Och min katt är innekatt. 
Och jag jagar inte möss. 

Så från mitt mänskliga perspektiv blir det aningen svårt att förstå hur jag ska göra. 
Vad jag kan ge. Vad jag inte kan ge. 
Jag är inte heller någon kostexpert. 
Definitivt inte för katter. 
Jag är en helt vanlig människa. 

Att katter äter möss, hela, råa möss tvivlar jag inte på. 

I tillägg finns det massor av mat att köpa. 
Skit. 
Japp. Det vet jag också. 
Det är något jag är väldigt medveten om. 
Det är därför jag frågar hur och vad jag ska göra. 
Men jag är lite försiktig, för jag vill inte bli sjuk. 
Även om katter klarar det, så kan de fortfarande smitta människor. 

Nu har jag läst mer om BARF. 
Jag vet vad som är viktigt, vad de kan äta och inte äta. 
Jag har hittat ett bra märke torrfoder. 
Och blötmat.

Zepp
3/5/17, 1:31 PM
#22

Bra.. du har fattat det mesta helt rätt!

Nämenaltså human näringslära är krångligt nog, men vi är Omnivorer, så vi kan leva utav och ha hälsan på rätt olika sorters mat.. Felin näringslära är ett annat kapitel, de är Carniovorer.

På det så är du försiktig så att du och lillkillen inte blir sjuka av smittor, Salmonella, Campylobakter, Ehec.. annat.

Check, check.. du är godkänd till 99,99%.. resten är slumpen och otur!

Råa grönsaker, bär, frukt kan oxå smitta.. speciellt importerade.

Rätt mycket handlar om kökshygien, förvaring samt tillagning i tillämpliga fall!

Om du hade drivit en resturant så hade du enligt livsmedelslagstiftningen varit tvungen att ha olika kylskåp för olika matvaror!🤔

Det handlar om att smittor lätt förs från ett livsmedel till ett annat.. så det tål att tänkas på!

Oandrasidan.. att helBARFA anser jag är för nerdar.. eller de som inte har råd att köpa färdig bra kattmat.. mininivån lär gå vid Mjau?

Äts det sen animalier i hushållet så kan man oxå ge lillemannen bitar av de råa animalierna.

Bäst, enklast och smidigast är ju antagligen att köpa färdigt BARF-foder.. men kvalitet kostar!

Såå.. risken för olika smittor finns.. där handlar det främst om hygien.

Men en annan risk är gemensam för oss och katten, och det är det epedemiska utbredningen av Diabetes.. Felin Diabetes ökar, lika som den Humana!

Och bägge beror sannolikt av samma orsaker, dvs onaturlig livstil och fel mat i kombination?

http://barf.ifokus.se/articles/50354da388f4724b8f003c89-moss-kan-skydda-katter-mot-diabetes?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

burmamys
3/5/17, 3:08 PM
#23

#22 Att barfa kan visserligen vara billigt om man kan få billigt eller ibland gratis slaktrens från en slaktare eller jägare, men om man liksom jag köper allt i butik så är det inte så billigt. Jag betalar 200-300 kr per katt och månad för den BARF jag ger dem. För alla tre katterna blir det 800-900 kr i månaden. Gällande diabetes så beror det hos katter främst på att fler katter får för mycket mat och blir överviktiga. Övervikt och passiv livsstil ger hög risk för diabetes. Om katten dessutom äter ett foder med mycket kolhydrater så ökar risken ännu mer. Googla Öhlund diabetes SLU så borde du hitta två aktuella artiklar, en om riskfaktorer i miljön och en över frekvens associerad till ålder, ras och kön.

Babydino
3/6/17, 9:16 PM
#24

Jag får helt enkelt sluta äta mat. Verkar för avancerat det där med bakterier. 😂

wesdi
3/13/17, 12:13 PM
#25

Du måste ju inte ge kyckling. Det finns andra fågelarter att ge: kalkon, and/anka.

Eller höna som är av annan ras än köttkycklingar. Om du vill ge fågel.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

vallhund
3/13/17, 5:04 PM
#26

#25 O vaktlar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zepp
3/13/17, 8:51 PM
#27

#24

Mm.. prexis att äta är alltid en risk, att inte äta är trots allt en ännu större risk!

Såå.. hur vi än gör så finns det risker.. oså finns det sunt förnuft, kökshygien och matlagningsmetoder/förvaring som minimerar risken att vara en människa/katt!

Oandrasidan så kan man bli överkörd nästa dag.. så man bör värdera risker för vad de är och sluta oroa sig för sådant man inte kan göra något åt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Babydino
3/16/17, 7:05 AM
#28

Det finns alltså andra fåglar… hade legit glömt det. :s

Upp till toppen
Annons: