Annons:
Etikett03-katt
Läst 953 ggr
Dimocarpus
2017-01-31 14:44

Broskben i kattens barf?

Kan man ge broskben i kattens barf? 

Räknas det som muskelkött eller ben? Eller något mittemellan. Jag upplever att mina katter blir lite hårda i magen av broskben men det kanske är att jag har för lite fett i deras kost? 

Vad tror ni?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Estelle13
2017-01-31 17:28
#1

Barf avföring ska vara hård och inte lika lätt att få ut som när hunden/katten äter torrfoder men å andra sidan så ska katten/hunden inte bli förstoppad heller. Så länge katten kan göra sina behov utan problem så ser jag inget problem med det du beskriver. Brosk innehåller mindre kalcium än ben. Så det är väl nackdelen men fördelen är att de är mer lättsmält vilket gör att det kan vara lättare för katter/hundar att ta upp kalciumet ur det än från ett ben. Så egentligen finns det väl ingen direkt nackdel med att ge broskben framför ben.

Dimocarpus
2017-01-31 21:32
#2

Nu har jag skrivit lite fel här. 

Det jag menar är självaste brosket, inte med ben. Ibland finns det ju brosk med kött av t.ex. fläsk (om du förstår vad jag menar). Jag har svårt att tänka mig att det innehåller kalcium i brosk då det är en bindväv. 

Jag vill mer veta vad finns det för näring i brosk. Broskben finns naturligt kalcium men utan benet då.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Silvestris
2017-01-31 21:52
#3

Broskben går jättebra att ge katten. Om man ger broskben från gris brukar man få med ganska mycket fett och så en del kött såklart. Själva brosket i sig innehåller huvudsakligen fibrösa proteiner som katten inte kan tillgodogöra sig mycket av, men eventuellt tar katten upp lite kollagen. Det blir en slags utfyllnad.

Dimocarpus
2017-02-01 06:55
#4

Jag har gett min katt broskben men upplever att han blir så hård i magen av brosket och med det du försklarat, Silvertris så har det hjälpt mig att förstå varför. Nej, inget alternativ för mig att ge honom något som inte ger så mycket näring. Han kan redan äta fågelben. Kan tänka mig då att för en nybörjarkatt är broskben perfekt. Särskilt brosket. För min framtida katt kanske….

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2017-02-01 11:39
#5

Nu har du redan fått bra svar! Håller med, broskben är mjukare än ben så kan vara bra träning för en katt som har svårt att äta riktiga ben, men ger inte så mycket kalcium. 😊

Tessera
2017-02-13 15:21
#6

En av mina katter älskar broskben, så han får det som godis och tandmotion.

Annons:
Estelle13
2017-02-16 13:15
#7

Nu har jag läst en del på Mush hemsida om broskben och ben-ben. Och broskben kan ej ersätta ben. I ben finns det inte bara kalcium utan även andra viktiga näringsämnen som inte finns i broskben. Tillexempel så behöver växande djur som valpar/kattungar dessa näringsämnen från benet för att kunna bygga upp sitt skelett på ett bra sätt. Så nej katten bör även få riktiga ätbara ben. Det är även lättare för djuret att bli förstoppad av brosk än ben.

Dimocarpus
2017-03-03 18:30
#8

#7: har du källa till det som står om förstoppning med brosk än ben? Tack för alla tips. Det har ordnat dig och allt är äntligen som vanligt och han mår prima, vilken päls 😍

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Zepp
2017-03-05 13:39
#9

Brosk är främst kollagen.. dvs en sammansättning av aminosyror!

Vi får i oss allt för lite brosk själva och vi har tarmbakterier för att bryta ner detta, de behöver motion, samt vi näringen från dessa för vår tjocktarmshälsa.

Sen så är Feline metabolism litta annorlunda, jag är lixom inte säker på att brosket passerar ner ända till tjocktarmen på dessa?

Katter har inte samma tandgarnityr som oss, de kan inte mala ner brosk som vi kan, samtidigt så har de starkare magsyra och mer ensymer i magen/tarmarna för att spjälka det hela.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: