Annons:
Etikett03-katt
Läst 833 ggr
MelanieL
1/13/17, 9:42 PM

Kattunge uppsvullen mage efter kycklingklubba

Hej! Jag har börjat ge min kattunge på 16 veckor barf mat. Han äter köttbullarna från Mush men idag testade jag att ge honom en rå vanlig kycklingklubba jag köpte i matbutiken. Nu är han uppsvullen runt magen, ser nästan "gravid" ut och den är hård. Han äter väldigt mycket för att vara så liten, jämnfört med min tidigare hona som knappt åt någonting innan hon kastrerades. Vet inte om det beror på att han helt enkelt ätit för mycket eller om jag missat att katter kanske inte ska äta kycklingklubba av nån anledning, Vilket jag har svårt att förstå varför isåfalll. Men eftersom han inte blivit uppsvullen av bara köttbullarna från Mush så är jag ändå undrande. ni kanske förstår är jag helt ny på det här.. Han verkar må bra för övrigt. Är jag orolig i onödan? Kan tillägga att kycklingen är från Sverige.

/ Melanie

Skrattande

Annons:
burmamys
1/14/17, 12:59 PM
#1

Gissar att din kattunge fick torrfoder och blötmat innan, och då undrar jag om du har fasat in MUSH långsamt eller har du bytt mat snabbt? 

Kattungar har känsliga magar så det kan vara att magen sväller upp för att han inte hunnit vänja sig. Det tar ungefär en månad eller mer för en kattunge att byta från en sorts mat till en annan (om det inte bara är olika smaker inom samma märke och matsort). 

Om du redan gett MUSH i en månad så kan du fortsätta med det men ingenting annat tills magen har stabiliserat sig. Annars är det bättre att backa lite och ge t ex hälften den mat han åt innan och hälften MUSH, tills magen är stabil, oc sedan öka med en fjärdedels MUSH bulle tills det är stabilt igen, och så en fjärdedel till, osv. 

Samma med kycklingklubban, ge bara lite första gångerna, t ex yttersta delen av kycklingvingen (spetsen), en gång i veckan under några veckor, sedan kan du ge mellanleden (som har två parallella ben), osv. 

Lycka till!🙂

vallhund
1/15/17, 1:26 AM
#2

Kycklingklubba hade jag inte gett till en kattunge, däremot kycklingvinge som mörats med hjälp av en nötknäppare. Fast först behöver nog magen vila från ben.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: