Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 1813 ggr
lutralutra
2017-01-08 18:04

Blanda märken?

Hej! Jag undrar om det är okej att blanda olika märken när man utfodrar med färskfoder? Jag skulle vilja ha mush som grund men sen skulle jag ju vilja testa andra sorter till lillen, t ex någon korv med emzo då och då. 

Är det okej? Är det okej att byta ut vissa mål mat emot annat, t ex kyckligvingar/filé, älgkött, slaktrens eller annat? Tycker ni man bör ge äggula och laxolja? Har hört att det är bra för päls och tassar =) Hur är det med kokosolja? Vissa säger att det är bra, vissa säger att det är onödigt..?


Annons:
vallhund
2017-01-09 07:24
#1

Helfoder kan du blanda, ger du köttdetaljer får du räkna precis som om du BARFar på riktigt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Estelle13
2017-01-09 11:19
#2

Ja det kan du, men tänk på att vissa sorter inte innehåller ben eller inälvor och bör då tillsättas. Ägg är nyttigt med bra vitaminer så det kan du ge. Jag skulle skippa kokosolja dels för att det är en vegetabilisk olja men också för att det innehåller för mkt omega 6, det är omega 3 man vill åt. Animalisk olja/fett är bäst.

lutralutra
2017-01-09 18:18
#3

Tack för svar! Så jag kan ge  mush och variera med t ex en korv VOH eller emmzo då och då? Eller styckdetaljer(misstänker att jag kommer ha rätt bra tillgång till detta då pappa är jägare och våra grannar är köttbönder). 

Jag köpte en påse MUSH puppy idag, samt en förpackning kycklinghjärtan då det var extrapris på dem. Köpte också laxolja. Kycklinghjärta, räknas det som muskelkött? ( antar det?) Är det okej att ge? 

Vilket sätt är bäst att gå över från torrfoder till färskfodret? Har läst olika, vissa påstår att man ska ta det långsamt men andra menar att det bästa är att gå över 100% direkt? 

Hon har fått älgben och älgtunga tidigare och det har hon tålt bra. 

Tjejen som sålde fodret sa också att man bör tillsätta kalk om man ger mush, stämmer det? Vilket märke isv(funkar standardt)? Vill minnas att man kan krossa äggskal och ge i maten, skulle det funka? 

Okej, då skippar jag kokosoljan. Kommer ju ändå ge laxolja, det borde väl täcka omega-behovet? Tänkte ge äggula då och då(eller är det bättre att ge varje dag?)


Estelle13
2017-01-09 19:45
#4

#3 Ja du kan variera Mush med annat, vet att voh helfoder innehåller allt (kalcium och tillsatta vitaminer men väljer du att ge rena köttkorvar utan ben och inälvor så bör de tillsättas för att inte få en A-vitamin brist eller en ojämn balans mellan fosfor och kalcium. När man BARFar så ska hunden få i sig allt den behöver under en 10 dagars period vilket gör att man kan kombinera lite hur man vill från dag till dag med ben/kött och inälvor bara man ser till att hunden får i sig det den behöver från allt under den perioden. Tänk dock på att voh innehåller för lite rött kött så varierar du med voh så bör det andra inte innehålla så mkt kyckling utan andra köttslag som nöt/lamm/gris då voh är till största delen baserat på kyckling. Det stämmer att man kan få tillsätta extra kalcium när man ger Mush. Det var mer ben i Mush förut men pga att många hundar blev hårda i magen av det så sänkte de bengivan i fodret vilket istället många hundar har reagerat på med lös mage. Valp varianten av Mush Vaisto innehåller dock lite mer kalcium än varianten för vuxna hundar. Min tik BARFas med eget kött/ben och inälvor och hanen får Mush Vaisto och jag tillsätter både standardt kalk+ och immun i bådas mat. Jag tillsätter även standardts fiskolja samt ister till hanen och lammfett till tiken. Ska du ge laxolja så se till att laxen är viltfångad och inte odlad. Vill du använda äggskal som kalcium källa så går det bra, andra alternativ är riktiga ben, benmjöl eller kalk+. Väljer du att tillsätta kalk från standardt så ska det inte vara mjölksyrad kalk utan kalk+. Du kan byta rakt av direkt, brukar sällan behövas någon infasning när man byter från torrt till rått. Blandar man rått och torrt i samma mål så blir det strul med matsmältningen eftersom färsk mat bryts ned och tas upp snabbare än torr. Äggula ska du inte ge varje dag utan 2 ggr i veckan brukar vara lagom. Kycklinghhärta är muskelkött. Benen du ger ska inte vara bärande ben (som djuret går på)/märgben då det är för hårda och som gjort för att tänderna ska gå sönder.

lutralutra
2017-01-09 19:56
#5

Tack så mycket för utförligt svar! 

Ok, finns det någon särskild anledning du ger ister och lammfett eller bör alla hundar få det? Var köper man det, innehåller det något särskilt ämde? 

Köpte laxoljan idag på arken, märket är "svenska djurapoteket", står inget om fångad eller odlad, så jag hoppas den är viltfångad då.. 

Okej, är immun nödvändigt när man ger mush? 

Ben kommer hon få endel, bla älgben. Har också läst att man inte ska ge bärande ben. Sen kommer jag köpa kycklingvingar med mera och ge henne då och då. Är det säkrast att fortfarande tillsätta kalk+ / äggskal ändå? Hur vet man om hon fått i sig "lagom" mycket kalcium? Kan hon få i sig för mycket(borde inte det märkas isåfall att hon blir hård i magen)? 

Okej, då ska jag inte ge äggula för ofta då =) 

Hittade en bok till salu för bra pris som heter "natural nutrition for dogs and cats the ultimate diet by kymythy schultze" från 1999. Är det en bra bok? Någon som kan rekommendera böcker annars? Är intresserad av att börja barfa så småningom, när jag är mer insatt i vad och hur mycket man ska ge.


Estelle13
2017-01-09 22:16
#6

#5 Jag ger ister och lammfett för att mina hundar har en tendens att bli torrare i hud och päls på vintern. Det hjälper till att smörja huden inifrån. Animaliskt fett innehåller bra med omega 3 och det är det som påverkar hud/päls/klor/trampdynor/nos. Jag tillsätter även sommartid för att ständigt ha en bra resurs för hud och päls. När man BARFar så tycker jag att man åtminstone borde tillsätta något slags fett, många gånger kan det räcka med en olja. Men ibland måste man ge mer utöver det. Vargen i det vilda lever ju inte endast på kalcium, vitaminer och proteiner utan fett är ju också en viktig energi källa. Nej immun är inte nödvändigt när man ger Mush men för vissa hundar räcker det inte till eftersom att i vissa sorter så är levermängden mindre än vad hunden är i behov av. Nej du behöver normalt sätt inte tillsätta kalcium i en BARF kost utan benen borde räcka som kalcium källa. (Om du BARFar med eget kött vill säga. Samma gäller egentligen med Mush och färskfoder, du märker om din hund behöver mer/mindre kalcium. Får hunden för mkt ben/kalcium är avföringen hård ljus och smulig, för liten mängd blir hunden ist lös i magen. Alla hundar är olika och man vet inte hur mkt kalcium ens hund kan behöva förens man har provat. Men som regel så ska BARF bajs vara lagomt hårt och fast. Att tillsätta extra kalcium utöver benen gör man bara om hunden är i behov av mer kalcium och benmängden redan är stor men att hunden trots det kräver mer. Sen finns det de hundar som av nån anledning inte vill eller kan äta/smälta ben och då är kalcium i pulverform ett bättre alternativ. Vet inte hur gammal din hund är men en valp har ännu inte ett färdigutvecklat matsmältningssystem villet innebär att de har svårare att smälta ben och ta upp näring/kalciumet än en vuxen hund har. Då är benmjöl, äggskal eller kalk + ett bättre alternativ i början. Med fett så brukar man räkna 1 tsk per 10 kg kroppsvikt, sen får man höja och sänka vid behov. Du märker definitivt om det blir för mkt. Det är bättre att tillsätta lite i början och prova sig fram till en lagom mängd. Vet ingenting om den boken du nämner men jag vet en svensk BARF bok som ska vara bra, skriven av Jill Mellström (Har inte läst den själv.) http://www.jipotimas.se/zencart/index.php?main_page=index&cPath=11&zenid=raab92hnsgla4trqki1b64oko7

Annons:
lutralutra
2017-01-11 00:39
#7

Okej, tack så mycket för dina utförliga för svar! Var får man tag på ister och lammfett? Är kanske bra att variera sig lite, även om jag har laxolja att ge! 

Okej, hennes bajs är helt lagom tycker jag. Ganska mörk färg, inte för hårt och inte för mjukt. Hon bajsar dock ca 3ggr per dag, är det normalt för en 10v valp? Har visserligen precis börjat med färskfodret så det kanske ändras. 

Då kanske jag bör tillsätta lite kalciumtillskott eftersom hon ännu är väldigt ung? Även fast hon får MUSH puppy? 

Tack för tipset! Ska kolla in den!


lutralutra
2017-01-11 00:48
#8

Funderar också på hur mycket mush jag bör ge, hon är en sheltie och det står att man bör ge 2% av förväntad vuxen kroppsvikt.. Enligt nätet kan de ju variera från ca 6-12 kg i vuxen ålder? Hur mycket tycker ni jag bör ge? 

Ska man ge hela dagsransonen vid ett tillfälle eller dela upp det?


Estelle13
2017-01-11 11:27
#9

Är bara roligt att hjälpa till :-) Jag köper ister på vanlig mataffär, finns oftast där smöret finns, vitt paket. Lammfett fick jag tag på hos ett slakteri men finns även att köpa på pommys.se och zoo.se. Spelar nog ingen roll ang varaiation, ofta duger det med antingen eller, ett annat förslag är osaltat smör. Det är min tik som får lammfett för att hon ratar de andra alternativen. Valpar brukar bajsa oftare än vuxna hundar så jag skulle säga att det är normalt så länge det inte är några jätte högar. Och det ska vara fast och mörkt precis som du beskriver det. Hade det varit min valp så hade jag tillsatt lite StartMix som är en blandning av kalcium och vitaminer. Kan vara bra då valpar i regel är i behov av både mer kalcium och vitaminer än vuxna hundar, valpar kan ibland behöva 3 ggr så mycket kalcium än vad som är rekomenderat, väldigt individuellt. Du märker om det blir för mkt. Det är väldigt individuellt hur mkt en hund behöver men nånstans mellan 2-5% av sin kroppsvikt behöver en vuxen hund. Valpar kan många gånger behöva lite mer eller 5-10% av sin nuvarande vikt. Finns ingen fördel med att ge mat endast 1 ggr/dag framförallt inte om det är en valp. Det är bättre att ge flera mindre mål om dagen eftersom att kroppen lättare kan ta upp och tillgodogöra sig näringen i fodret vilket är viktigt när det gäller valpar som fortfarande växer och utvecklas, de behöver all näring och energi de kan få. Mina hundar får oftast mat 3 ggr/dag.

lutralutra
2017-01-11 11:58
#10

Skönt, känner detsamma om ämnen jag vet något om heh =) 

Okej, då förstår jag =)  

Ok, ska försöka få tag på startmix då, antar att det är standardt som tillverkar det? 

Ja det märks nästan att hon behöver mer, hon brukar bli hungrig både morgon, på dagen och kvällen och hon är allt annat än tjock så hon brukar få mer än rekommenderat enligt påsen.. 

En annan sak, som iofs är helt ot för sajten men hoppas det är OK ändå - har ni några rumsrenhets-tips? Den enda gång jag är "säker" på att hon kissar ute är när jag tar ut henne direkt på morgonen, därefter bajsar och kissar hon helt slumpmässigt känns det som. Hon har även börjat bajsa och kissa precis efter att vi varit ute, trots att vi är ute i perioder på ca 40min då hon får springa runt, gå promenad, busa, leta godis osv. Berömmer ju såklart mycket ute och försöker ta ut henne när jag ser att hon behöver göra ifrån sig, men hon verkar tro att ute är = leka och busa och inne är = bajsa och kissa? 

Kan det vara pga kylan som hon inte gillar att göra ifrån sig ute?


Estelle13
2017-01-12 16:27
#11

#10 Ja det är från standardt, finns bl.a på hemfoder och animail att köpa. Kylan kan spela roll ja och även att hon blir för uppspelt av att komma ut så hon glömmer bort att göra sina behov. Har du henne lös eller i koppel? Tänker att det kanske går lättare om du har henne i koppel och går runt lite med henne på tomten? Hon är ju trots allt bara 10 veckor ännu så hon har självklart inte lärt sig än vad behoven ska göras. Kan ta tid, mina valpar blev helt rumsrena efter 4-5 mån. Tiken var lättare än hanen. Hanen var snabb med att bara ställa sig rakt upp och ner på golvet och kissa, vilket gjorde det svårt att veta när han var kissnödig. Han kissade väldigt ofta också. Tyckte att jag jämt torkade kiss. Men ha tålamod, det brukar gå lättare när de blivit nån månad äldre och börjar förstå. Valpar kissar ofta, minns att vi kunde ha varit ute och han hade kissat, gick in och efter 10 min kissade han inne.

Upp till toppen
Annons: