Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1649 ggr
CayKantos
12/17/16, 11:05 PM

Blandade frågor. Frysplats + vandring + ben

Hej! Jag ska förhoppningsvis skaffa katt och hund till sommaren som jag planerar BARFAtt så snart jag flyttar hemifrån och kan prioritera frysplatsen mera till dom :P Men hur mycket plats brukar BARF ta i er frys? Samt hur funkar det med att japa en extra frys till lägenheten. Brukar man få göra det för dom som äger lägenheterna? Då undrar jag hur ni som vandrar brukar göra. Är det bara en natt skulle man ju kunna ta med så det tinar under dagen. Men är man borta längre tid hur bör man då göra ang torrfoder? En långsam övergång innan och efter eller? Då undrar jag hur ofta man bör ge ben, med resp utan kött och hur man räknar ut det från både färskfoder och torrfoder. Tack!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
jollycox
12/18/16, 2:16 PM
#1

När jag barfade två katter tog det väl två korgar(i sån stor frys som man öppnar locket på) men då köpte jag på mig kött när vi var till stan eller det var extrapris då vi bor i en liten by.
Extra frys är inga problem att ha i lägenhet. Min syster har både extra kyl och frys i hennes lägenhet.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

CayKantos
12/18/16, 4:42 PM
#2

Ok tack för svaret!😆

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Estelle13
12/19/16, 5:50 AM
#3

Jag har ju två stora hundar på 20 resp 25 kg, ena äter Mush vaisto och den andra gör jag egen barf åt. Jag har en stor extra frys i lägenheten utöver min lilla frys. I pudlarnas frys får det säkert plats 100 kg om inte mer. Det som kan ta plats är benen beroende på hur stora de är om de är delade/sågade eller om det är hela ryggar/bröstkorgar. Visst får det plats en hel del men jag hade ändå önskat mig en till frys, är nog mer för att då kan man fylla på med mkt på samma gång av flera olika köttslag/ben. Skulle jag ut och vandra så skulle jag ha med mig Våtfoder, tycker det är smidigare för hundens mage när man ger BARF än att plötsligt börja ge ett torrfoder. Min tik var ganska kräsen i början med att äta lever så jag blandade levern nån gång i veckan med våtfoder och det gick hur bra som helst, märktes ingenting på magen. Vad menar du på din sista fråga?

CayKantos
12/19/16, 9:32 AM
#4

#3 men våtfoder är la inget helfoder? Men tänkte om man ändå belönar med torrfoder under träning. Är magen inte lite van då? Menade hur ofta man ska ge ben till sin hund. Hur ofta med kött. Hur ofta utan kött och hur man då räknar det ur det vanliga måltidet så dom inte får för mycket :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

vallhund
12/19/16, 12:06 PM
#5

Om du går in på min profil så hittar du flera länkar om fördelning av RKB/ben/annat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Estelle13
12/19/16, 4:56 PM
#6

#4 Det har jag faktiskt inte tänkt på eftersom jag ger Våtfoder så sällan, nästan aldrig. Att jag skulle ut på nån lång vandring kommer nog inte ske. Men skulle jag det och vara borta i några få dagar så skulle Våtfoder duga eftersom inga brister kan uppstå på så kort tid men skulle det handla om veckor eller månader och jag inte hade tillgång till frys så hade jag varit tvungen till torrfoder även om mina hundar hatar det. För mina hundars del så kan de äta i princip vad som helst utan att få en kraschad mage. Om du använder torrfoder som belöning då och då så lär hundens mage vara rätt van tycker jag. Jag själv tycker stt det är lättsre att ge så rena ben som möjligt för då kan jag lägga till kött ist och veta mer exakt. Jag brukar göra iordning en kasse åt hunden med allt hon behöver under en veckas tid. Det kan vara svårt att veta exakt hur mkt kött resp ben det är på ett köttben. Benen som det är väldigt lite kött på räknar jag inte med köttet på utan räknar det som enbart ben. Ben med rätt mkt kött på brukar jag räkna som 50/50. Istället för att räkna ut den exakta ben och kött mängden som hunden/katten ska ha varje dag så är det lättare att slå ihop den totala ben/kött mängden på hur mkt hunden ska ha under en veckas tid. Då spelar det ingen roll vad man ger från dag till dag bara hunden/katten har fått i sig allt som funnits i påsen under en vecka. Så egentligen spelar det ingen roll om du ger ben med eller utan kött bara du vet att mängden av allt i slutändan blir rätt. Är ju väldigt lätt att bara lägga till kött om man ger mkt ben utan kött på.

Annons:
zickan
12/19/16, 7:45 PM
#7

Har två hundar på 23 och 27 kg, samt illrar. Började med att bara ha 3 frysfack. Fugerade att dela med djuren. Körde mest färskfoder och nära till zoo affären. Behövde inte ha så mycket hemma. Bara det räckte nån vecka. 
Men när man slutade helt med färskfoder så började barf ta upp mer plats. Främst pga benen som är svåra att packa på bra sätt. 
Men största orsaken till att jag valde skaffa mer frysplats. Är att det blir billigare i längden. Billigare köpa på sig mycket på en gång. Billigare om man kan ta mycket gratis från en jägare osv när man får möjlighet. 

Nu kör jag lägenhetens lilla frys med 3 frysfack till mig själv. Köpte in en stående frys till djuren som jag har i hallen bakom ett duschdrapperi. Men den fylldes fort.
Så blev att köpa in en frysbox jag har i vardagsrummet mellan soffan och sängen. 
Haft möjlighet att fylla upp mina frysar runt 10kr kg på riktigt fin barf. 
 
Inte vandrat nått sedan andra hunden då hon har haft en del tass problem osv. Och första hunden har inte haft några problem att äta torrfoder. Men skulle det bli nått med både. Så har jag funderat lite på att köpa färskrullar som affärerna har i hyllorna och inte i frysdisken. De borde ju fungera bättre än torrfoder och inte kräva kyl. Ge en del grönsaker osv. Samt torka frukt/grönt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: