Annons:
Etikett02-hund
Läst 2955 ggr
mejamylove
12/13/16, 7:59 PM

Nötvom?

Vad jag har läst mig till så ska det vara bra för hundarnas mage och tarm att få nötvom. Speciellt de med lite krångliga magar. Men hur mycket nötvom ska man ge om dagen?  Finns det nån procent man ska gå efter?

Annons:
IngaTrnqvist
12/14/16, 11:30 AM
#1

Vet inte om det ska finnas några riktlinjer, jag ger 25-50 g (1-2 mush våmbullar) till min 6-kiloshund när hans mage krånglar, och det funkar fint. Blir ca 16-33% av dagsgivan för honom, om man räknar så. Tror det är lättast att känna efter lite själv :)

mejamylove
12/14/16, 12:43 PM
#2

#1 Så du ger bara när magen krånglar? Inte som vardaglig mat?

IngaTrnqvist
12/14/16, 1:01 PM
#3

#2 Jo, han får det då och då om vi har det hemma, men inte så ofta. Ingenting som jag brukar räkna in i hans vanliga procentsats. Ibland används det för att blanda med benmjöl och/eller andra kosttillskott. Men han får det speciellt när han har problem med magen, spyr galla etc.

Estelle13
12/14/16, 1:20 PM
#4

Tror inte det finns någon direkt riktlinje på hur ofta eller hur mkt vom man ska ge. Jag ger mina hundar nötvom då och då, brukar alltid beställa med sådana korvar också utöver vaiston. På Mush hemsida står det: Nötvom innehåller enzymer som befrämjar hundens matsmältning och håller bakteriefloran i balans. Ge därför nötvom regelbundet åt hunden.

Vattnadal
12/14/16, 2:43 PM
#5

Det är ju lite näringsfattigt. Jag byter ut en del av köttet mot vom när mina är lite för runda.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

mejamylove
12/14/16, 3:30 PM
#6

#4 Joo jag läste på på Mush och VOM att man ska ge det regelbundet men jag hittar ingenstans vad "regelbundet" egentligen är?

#5 Jag ger dem deras vanliga mängd mat plus nötvom när dom väl får det. Mina hundar är inte i närheten av överviktiga så dom får allt dom vill äta :)

Annons:
Vattnadal
12/14/16, 4:52 PM
#7

Det går ju att ge om de är dåliga, eller om de ska göra något som kan stressa magen. Arbeta hårt, tex en längre dragtur, jaga en eftermiddag eller så, så är lite vom i matskålen bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Estelle13
12/14/16, 4:57 PM
#8

Regelbundet kan ju definieras olika, de enda som vet vad just dem menar med regelbundet är ju dem själva. Så vill du ha ett korrekt svar och så får du nog mejla dom och fråga.

wesdi
12/15/16, 11:50 AM
#9

Våm (nöt, lamm, älg…) ingår som en liten del i hundarnas kost. Det ersätter så klart inte kött men ingår som en del.

För att jag tror att våm har sina bra egenskaper. Ett sätt att få ned proteinkoncentration lite och lite allmänt bra för hundmagar.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

wesdi
12/21/16, 12:36 PM
#10

Våm finns ju iblandat i en del frysta färskfoder.

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

Upp till toppen
Annons: