Annons:
Etikett03-katt
Läst 1213 ggr
Volpes
2016-11-26 11:44

MUSH är inte längre gott

Hej. Min nya katt Grim (nu ca 20 veckor gammal) älskade MUSH när jag började ge honom det. Men de senaste dagarna har han inte velat haft det alls. Han luktar på det och försöker sen att skrapa igen det. Han har ätit lite royal canin torrfoder (det som han var uppväxt på) men han har inte ätit mycket av det heller. 

I övrigt är han hur pigg som helst och springer omkring för fulla rullar, går på toa normalt, driker vatten (lite mer nu eftersom han har ätit torrfoder), jag har kollat honom i munnen men allt ser fint ut.

Jag fick honom att äta lite MUSH i förförgår då gav jag honom från handen och då dög det lite och sedan så böt jag fat åt honom och då gick det också ner lite.

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt. Jag vill ju inte ge honom torrfoder, men jag vill ju att han ska få i sig någonting. 

Tips, förslag?

Annons:
Calcifer
2016-11-26 11:57
#1

Ge i mindre portioner kanske? Mer spritt över dagen? Det kan ju bara vara nåt tillfälligt. Om han verkligen inte äter kan du ju köpa lite blötmat eller sånt för att han åtminstone ska få i sig nåt. Min nya kattunge vägrade när han kom äta blötmat eller det dyra torrfodret jag har åt min andra katt. För att han skulle få i sig nåt alls så köpte jag skittorrfoder, som jag blandade med det dyra, och med blötmat, och en vecka senare äter han jättefint av det han "ska". Jag menar, när de är så små är det ju bättre att de får i sig nåt överhuvudtaget, även om det inte är ideellt, så länge det inte är under en jättelång tid får de inte några men av det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2016-11-26 11:58
#2

(Ja och som tillägg, håller det i sig längre så är det såklart bäst med en vetkoll.)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kattöga
2016-11-26 12:32
#3

Ibland vill inte vår katt äta sin Mush heller, framför allt om den har stått framme en liten stund (inte många timmar eller så). Jag "lurar" honom genom att smula lite Cosma Snackies (torkad kyckling) över maten. Då slinker allt ner! Förmodligen tror han att han får ny mat då…. :) 

Cosma Snackiesarna är helt naturliga och är lite som "fnöske" så de är enkla att smula ner. 
Och jag ser till att jag alltid har det hemma.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Volpes
2016-11-26 13:53
#4

#1 Han får typ 4-5 ggr om dagen så han får redan ganska många gånger redan. HAr testat med att bara ge han en liten bit också, men nej.

#2 Jag testade at ha på hans torrfoder på MUSH maten men det dög inte heller :/

Han är i alla fall superpigg och glad så han kanske börjar äta snart.

Calcifer
2016-11-26 13:54
#5

Avvakta inte för lång tid med att antingen ge annan mat eller ta honom till veterinären. Precis som med barn är det ju känsligare för en kattunge att de inte äter.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Volpes
2016-11-26 14:08
#6

Jag testade nu att dela maten i verkligen pytte pytte delar och då åt han faktiskt lite :) Så han får ju i sig saker i alla fall. Jo jag vet att de är känsliga men han är så pass pigg nu att jag inte är orolig än i alla fall och som sagt så har han fått i sig lite varje dag i alla fall, men inte så mycket som han borde. Så jag hoppas att det bara är något tillfälligt.

Annons:
Dimocarpus
2016-11-26 22:44
#7

Din katt kanske håller på ömsa tänder (syns kanske inte än men känns i kattens mun) och då påverkar det aptiten såklart. Tror inte du att det blir svårt för han att tugga MUSH när tänderna ömsas? Det köndes så för mina två. Då hade jag mjau och MUSH, under tiden de ömsade tänderna så fick de mest mjau och sen när det är färdigt då var MUSH poppis igen. Blandar t.ex. liten färsk köttbit av olika djurslag i maten så får du se om det blir mer intressant? 4-5 ggr per dag låter lite många ggr då katten kanske inte får känna hunger. Byt till 3ggr om dan, kanske kan det hjälpa? Hoppas att det ordnar sig snart :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Volpes
2016-11-27 11:29
#8

Ja, jag börjar fundera på om det inte är tänderna. Jag köpte Mjau mat i går och blandade ut det med MUSH och det var lite mera popis då. Men jag måste fortfarande ge honom väldigt väldigt små bitar men han får i sig lite i alla fall så det är bra. Det jag har hört är att typ 3-5 ggr om dagen är bra och han har varit hungrig alla gångerna förrut, så då har han fått så många gånger.

Dimocarpus
2016-11-27 17:45
#9

Det går bra att trappa ner nu när han börjar närma sig byta tänderna för de kan få minskad aptit särskilt om det handlar om att behöva tugga osv. mush innehåller ju små bitar av ben och det kan bli besvärligt att tugga det. Använd mjukare mat ett tag och blandar MUSH med mjau blötmat är väl ett jätte bra alternativ. Sen kan man erbjuda t.ex. MUSH broskben som "tandborste" men inte andra ben då det är så ömt i munnen när de håller på byta tänder. När de väl har tappat alla tänder så går det fort att få de nya. Och då är det bara att äta MUSH som vanligt. :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: