Annons:
Etikett03-katt
Läst 1305 ggr
finlandstjej
2016-11-25 15:10

Förstoppning/trög mage, göra vad först?

Hejsan!
Har en frisk honkatt på 3 år som ätit Mush Vaisto Cat båda sorter turvis ett bra tag. Märkte dock igår att hon är trög i magen. Satte sig på lådan och fick ut en liten klump men sen satte hon sig utanför lådan och åkte kana så jag gissar att allt inte står riktigt rätt till. Började läsa vad man kan göra och har nu handlat hem ägg, malda psylliumfrö skal och rypsölja. Alla dehär har jag sett nämnas på lite olika ställen när jag satt och googlade igår. Köpt också hem kycklinglever och funderade om jag kanske allra först skulle ge ett mål av bara den åt henne iställe för mush kvällsmålet, ifall redan det skulle lösa upp lite. Vad tycker ni? Om inte det är en bra idé, vilket av alla de andra "husmorskurerna" tycker ni jag ska börja med ikväll?
Lägga lite rypsolja med hennes mush-portion? (isåfall hur mycket?..), eller ge en rå äggula med portionen? Eller blanda i psylliumfröskalmjölet? Och om jag ska göra det så ska det ju blötläggas först, nån som vet i hur mycket vatten det ska blötläggas och hur länge före servering..? Det är ju väldigt lite sånt man ska ge om det är det man väljer också..

Lovis, som min katt heter har nog tidigare också haft lite liknande problem (har sett henne åka kana efter toabesök förr också men dumt nog har jag inte gjort nåt åt saken tidigare.
Jag vet i och för sig inte hur pass alllvarligt det är nu heller, har lite dålig koll på hurpass mycket/lite hon bajsar (har 3 katter allt som allt..). Hon äter bara 3 mush bullar per dag, uppdelat på 2 portioner så det blir ju väldigt lite bajs av det också. Som jag förstod bara det kan orsaka förstoppning, så jag kanske borde öka till 4 bullar om dan igen… (Hon åt i början 4 bullar men gick upp från sin idealvikt så därför har jag minskat, men kanske dumt..?)

Förlåt, det blev flere frågor och jättelångt inlägg, men jag har fått så fina råd och hjälp på ifokusforum förut så ville nu kolla med er om allting på samma gång :)

Ska förresten tillägga att jag i evigheter redan tillsatt vatten till både morgonmålet och kvällsmålet. En deciliter per mål, så att lägga till vatten finns inte riktigt som alternativ, trots att det ju kanske också hör till första tipsen. Så vätskebrist tror jag väl inte att hon borde ha. Alla mina katter slutade dock dricka när jag gick över till först endast mjukmat, och nu till mush. Men hon väger 4,3 kg (idealvikt enligt veterinär egentligen jämt 4, så trots att hon bara får 3 bullar har hon lite extrahull..) och får 2 dl vatten plus vad som nu finns i 3 mush-bullar, så det borde väl vara ok mängd..

Mvh/ Jenny

Annons:
[AnimeV4]
2016-12-30 16:56
#1

Nu skumläser jag bara då jag är trött i huvudet, men när vår katt gick över till mush (visserligen för snabbt) blev han helförstoppad. Då var vi först tvungna att lösa förstoppningen med microlax och paraffinolja blandad med mjukost (paraffinolja måste blandas med något för att få smak så att de inte får det i fel strupe).

Tydligen är det många som fått problem med mush pga benbitarna, så du kanske ska pröva att minska till 2 bullar och ge mjau tills magen fixat sig igen?

burmamys
2016-12-30 21:03
#2

Ser att den här tråden är en månad gammal, så jag hoppas TS fått hjälp på annat håll. Annars är en rå äggula i veckan enklast och bäst för katten.

Björstorp
2017-01-20 10:25
#3

Undrar om du har löst problemet och hur du gjorde? Vi har råkat in i samma nämligen, och den äggula som Burmamys beskriver vägrar vår katt att ens slicka på….

grandma
2017-01-20 11:05
#4

Läs  mitt inlägg på samma fråga i Burma Ifokus

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
2017-01-21 17:34
#5

Jag hoppas att du inte ger lever då det finns redan i MUSH och risken för överdosering av lever ger mer skador än nytta. Annars äggula, vom från lamm eller kossan, kaninmage, psyllumfrö (lite fiber), dosering måste man fråga om lov om, jag har fått tips av veterinären att erbjuda flortiflora (kosttillskott) då och då. 

Hoppas det hjälper och du fått hjälp!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: