Annons:
Etikett03-katt
Läst 820 ggr
Dimocarpus
2016-10-26 21:12

Hur gör ni med barf?

Hej! 

Jag ska börja göra egengjord barf för mina katter. Hur gör ni med nyköpta kött? Fryser ni det i några dagar först innan ni ger det till katten eller ger ni det till katten direkt efter uppackningen? Givetsvis färdigportionerade delar. 

Det är ju säkert godast att ge den färska biten men jag är lite rädd för diverse bakterier och vet att genom frysning kan man förhindra massor. 

Vad har ni för erfarenheter? =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
MaritaBo
2016-10-26 22:23
#1

Jag fryser in bara när det är mycket och det är det ju oftast. Men jag är inte rädd för att ge färskt heller. Så jag fryser inte in för att "döda bakterier".

Tycker att det är lite överdrivet att frysa in det för att man är rädd för bakterier.  I det vilda så  äter ju hund och kattdjur färskt och då det gäller hunddjur så kan de också äta sådant som legat länge, nergrävt osv.

Dimocarpus
2016-10-27 05:32
#2

Ok, så oavsett kött, fågel eller vilt så tycker du inte att man behöver frysa in först för att undvika ev. bakterier?

Det mesta är ju redan fryst när man handlar i matbutiker förutom de vanligaste kötten så som fläsk, nöt, lamm och kyckling, kalkonfiléer. 

Inget att oroa sig för med andra ord? =)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MaritaBo
2016-10-27 09:07
#3

#2 Nej, jag tycker inte det.

burmamys
2016-10-27 13:55
#4

Jag portionerar och fryser det mesta köttet innan jag serverar det, inte för att döda bakterier utan för att bakterier inte kan föröka sig i fryst tillstånd. Men jag brukar ge små smakbitar när jag portionerat färdigt, så jag är inte rädd egentligen för att ge färskt kött, men då ska det serveras direkt.🙂

Upp till toppen
Annons: