Annons:
Etikett02-hund
Läst 750 ggr
whiteangel13
2016-09-20 13:41

Funderingar kring procent, hund

Hur många % ben ger du din hund per dag samt muskelkött. Verkar variera lite, vore intressant att höra hur ni delar upp det. Ger ni något annat utöver kött, ben och organ? Vissa verkar fylla ut med lite grönt. Samt hur många % lever ger ni per dag?, verkar variera där också mellan 5-10%. Kan lever ersättas nån dag med andra inälvor eller är lever ett måste att ge varje dag trots de dagar man ger inälvor av tex njure/lunga?

Annons:
Vattnadal
2016-09-20 14:35
#1

Min gammeltant äter ca 10% ben, min 7åriga golden äter nog 20% för att må bra.

Lever ger jag 10%, har jag njure, testikel eller andra organ ger jag 5-8% lever och fyller på till 10% med dem. Jag ger organ varje dag, tycker det är enklast så. Barf ska ju motsvara ett helt bytesdjur, så visst kan du ge bara njure en dag och bara lever sen. Försök få till procenten och 3 sorters djur över 7-10 dagar.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
2016-09-20 14:37
#2

En av mina får grönsaker till, för att hon ska känna sig mättare. Hon väger nästan 30 Kg och äöter bara 400 gr om dagen för att hålla sig hyfsad, trots motion. Ofta broccoli, morötter od. Är lite lat så jag köper de där frysta mixerna som är ångkokta.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

JoannaLi
2016-09-20 14:41
#3

Jag ger 20% ben, 65% kött, 5% lever, 10% organ. 

Det har vi provat oss fram till, från 10% ben, 80% kött, 5% lever, 5% organ. Börja där, skulle jag säga, och så testar du :) (Ger 5% lever pga att det är lammlever)

whiteangel13
2016-09-20 18:35
#4

Okej tack för svaren. Ja mina hundar äter nu Mush och får mycket råa ben på sidan om, så att ge råa ben är ingen fara, de kan nära på äta upp en hel lamm bröstkorg på en dag. Men ja man vill ju att de ska få den korrekta givan av kött ben och organ. Har ganska svårt att få tag i kött här ikring, köttiga ben är lättare men de består ju mestadels av ben. Men jag skulle vilja fasa in mer egen komponerad barf men kommer inte som det ser ut just nu att sluta helt med Mush just för att jag är osäker på om jag kan få tag i de köttslag och den mängd jag behöver. Har två stora hundar som tsm väger kring 45 kg så det blir ju en hel del med slantar i månaden som går åt till Mush.

Upp till toppen
Annons: