Annons:
Etikett03-katt
Läst 1331 ggr
Volpes
2016-09-03 07:01

Orijen som godis

Hej. Jag tänkte om jag skulle börja ge Orijen som godis till mn katt. Tanken med det är att han ska bli van med ett så bra torrfoder som möjligt ifall det skulle hända mig någonting. För om jag skulle vara tvungen att vara borta och barfen tar slut (gör oftast barf för två veckor i rad) så är min sambo nu tvungen att ge honom någonting som hans mage inte är van vid. Så jag tänkte om man börjar ge Orijen som godis så vänjer sig Ymers mage vid det och skulle kunna äta det som ett foder ett tag om det skulle hända mig något. Låter detta som en vättig ide? Eller är det dåligt att ge ett torfoder tillsammans med barf? Är Orijen det bästa forrfodret på marknaden eller fins det bättre?

Annons:
burmamys
2016-09-03 11:51
#1

Spontant tycker jag att det bästa är om din sambo ger honom MUSH, men om han inte kan eller vill hantera råa köttbullar så tycker jag det är bättre att vänja Ymer vid ett våtfoder som t ex mjau eller bozita. Av de torrfoder som finns tillhör Orijen de bättre. Torrfoder går väl att ge som godis men det är inte bra att byta tvärt till torrfoder om du av någon anledning inte är där och kan ge honom den barf han är van vid.

Volpes
2016-09-03 22:03
#2

Jo MUSH är ju mycket bättre det tycker jag också. Men det jag tänkte var att om man ger Orijen som godis så är han lite van med det om han skulle behöva annan mat än barf någon gång och att det är lättare än att ge som godis än MUSH. Men han kanske inte kommer bli dålig i magen av att plötsligt äta MUSH om han är van med barf, det är ju hyfsat lika, eller vad tror du?

Sambon har inga problem att hantera rått kött, bara det att han inte vet hur man lagar till barf.

burmamys
2016-09-03 22:15
#3

Nja men att äta torrfoder som godis och så plötsligt äta bara det i några (flera?) dagar är en stor omställning för både magen och urinvägarna, och det tycker jag är en onödig påfrestning (han kommer bli hård och uppblåst i magen och väldigt törstig). MUSH däremot är ju färdigblandad barf, så skillnaden mellan det och din barf borde vara försumbar så du kan växla fritt mellan dem. 😊 Så om MUSH är okej för sambon och du vet att det brukar finnas i djuraffären så är det helt klart det bästa!👍 Om de ibland har och ibland inte, då kan det vara säkrare att vänja honom vid ett bra blötfoder istället.

Volpes
2016-09-03 22:22
#4

Ok, då får det helt enkelt bli MUSH. Tänkte först att hans mage inte alls skulle vara van med det då och att det vore bättre att i så fall ge honom något som han var lite van med. Men ja du har helt rätt i det du säger och det är ju inte sådan stor skillnad på barf och MUSH. MUSH sälj altid i vår djuraffär och även på grangården som ligger väldigt nära oss, så det är bra. Så MUSH får det bli! 🙂

Tack så mycket för att du diskuterarde det med mig. Du är altid lika trevlig och svarar så bra. Tack 🌺

burmamys
2016-09-03 22:40
#5

Bara roligt att kunna hjälpa till! Tack så mycket för uppskattningen! ❤

CayKantos
2016-09-21 20:27
#6

Vad med att hänga upp lite lappar på recept på BARF-måltider ;) då finns dom i nödsituationer ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Cixx
2016-10-23 16:51
#7

Skulle också säga att Mush är bättre än Orijen, rått kött är ju katten van vid redan men "tillagat" som Orijen i de mängderna är nog värre tyvärr.

Följ InnaTheIggy på Instagram
Medarbetare påBARF iFokus

Volpes
2016-10-23 17:56
#8

Jo jag vet att det är bättre. Tänkte bara att Orijen kanske skulle fungera änklare. Men nu får Ymer en bulle Much varje kväll så nu är han van med det :)

Upp till toppen
Annons: