Annons:
Etikett02-hund
Läst 1565 ggr
[polarvargen]
8/28/16, 9:21 PM

Lammfett

Ni som ger lammfett till era hundar, varför och hur mycket tillsätter ni i vanlig fodergiva? Jag har en av hundarna som är ganska tanig, men i bra kondition, skulle önska mer muskelmassa på henne, då sa en bekant att lägga till lammfett i maten så börjar hon kroppa på sig. Idag får alla hundar färskfoder och en egen komponerad barf-måltid lite då och då.

Annons:
Estelle13
8/29/16, 7:48 PM
#1

Man brukar räkna med 1 tsk per 10 kilo kroppsvikt till att börja med, sen får man öka eller minska beroende på hur mycket hunden klarar av.

MaritaBo
8/30/16, 2:46 AM
#2

1 tsk per kilo kroppsvikt? Det låter ju väldigt lite.  Mina får ganska mycket lammfett i sin mat.  Dock har jag inte så stor koll på hur mycket, men 10 - 15 % är det nog.

Men givetvis är detta individuellt, mina hundar och speciellt Whippeten tål hur mycket fett som helst. Brukar äta mycket lammfett när jag varit och hämtat lammrester. Hans favoritmat. ;)

Estelle13
9/1/16, 11:32 PM
#3

#2 Ja det låter lite men det är så man brukar räkna. Och givetvis är det individuellt. När jag gav mina hundar lammfett så kunde dom precis som din hund äta hur mycket som helst utan att bli dåliga i magen. Man ska ge så mycket en hund behöver, är avföringen gul och lös så ger man för mycket, är därför väldigt lätt att se hur mycket ens hund behöver genom att titta på avföringen, gäller ju även intaget av kalcium och järn som kan ses via avföringen om det är för lite eller för mycket. Finns ingen riktlinje att gå efter men åtminstone minst 1 tsk per 10 kilo till att börja med. Sen tror jag att det har att göra med att man inte direkt ska börja häva på med mängder fett då det blir för kraftigt åt kroppen och att det många gånger kan sluta med att allt åker ut andra vägen ist, invänjning med lite i taget och sen att man ökar allt eftersom brukar ge bättre resultat långsiktigt.

Upp till toppen
Annons: