Annons:
Etikett03-katt
Läst 1065 ggr
Sommarek
8/23/16, 12:52 PM

Mush vs BARF och katter utan tänder

Jag vet att ämnet stötts och blötts här på forumet, men det var lite svårt att med en enkel sökning hitta precis det jag letade efter, så beklagar på förhand om det blir en liknande fråga till…  😊

Jag går i tankar på att övergå till Mush/BARF men funderar lite på vilka skillnader det finns. Det jag ju själv förstår är att det dels är skillnad på om man blandar själv eller köper, och dels att BARF innehåller ben och annat hårt att gnaga på. Finns det annat som är värt att beakta?

Mush känns som många sätt som en bra "kompromiss" för mig; dels har jag enormt svårt för att behöva blanda själv (äter knappt kött och står inte ut med tanken på inälvor), och dels vet jag inte hur bra det är för två av mina (fem) katter att behöva gnaga; de har en tand var (FORL respektive stomatit när vi hittade dom). Det går ju inte helt att reglera vem som äter vems mat… Iofs tror jag väl att den Stålkäftade Katten från Kreta lätt hade kunnat knäcka ben med gommarna, men det är nog lite värre med minstingen. Någon som har erfarenhet av BARF och tandlösa katter?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
burmamys
8/23/16, 1:10 PM
#1

Hej, vad bra att du funderar på att ge dina katter färskmat eller barf!👍

Om du ger MUSH vaisto cat så innehåller det allt kalcium dina katter behöver utan att tillsätta hela ben. Många ger hela ben vid sidan om ändå eftersom det är bra för tandhälsan, och då kan det vara bra att ge rå äggula för att undvika problem med hård mage på grund av att de får i sig lite för mycket ben. 

Och om du väljer att barfa dvs blanda själv så kan du ersätta ben med benmjöl för de katter som saknar tänder. 

För att hålla reda på dem så de inte äter av varandras mat kan det vara nödvändigt att ge dem mat i olika rum, och/eller övervaka dem medan de äter. 

Hoppas du hittar en lösning som passar för er!🙂

Sommarek
8/23/16, 1:43 PM
#2

#1 Tusen tack, det låter perfekt! 

Jag brukar hålla lite koll på dom när dom äter som det är, men där kom jag att tänka på en följdfråga - vad gör man om de tar av varandras mat och någon av dom inte vill äta mer; tar man bort maten då? (De ligger på lite olika grader av kinkighet vad gäller mat…)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Upp till toppen
Annons: