Annons:
Etikett02-hund
Läst 878 ggr
[Emmie000]
8/10/16, 7:30 PM

Ben som är lätta att äta

Har en Chinese crestedtik som pga lite olika orsaker bara har halv tanduppsättning…hon är även väldigt glupsk och är det hon äter för litet eller mjukt såsom ex torkad kycklingfilé så sväljs det helt och hon får i halsen…. Undrar ifall någon här inne har tips på ben som är lätta att äta men ändå inte så små så hon sätter i halsen? Hon har hittills fått kycklinghals vilket försvann fort så jag undrar ifall det slank ner otuggat…hon har även fått hästrevben men jag tyckte det flisade sig i väldigt vassa bitar, är det ingen fara? Tyckte det var läskigt att ge pga det så har inte vågat igen… Hon får mush vaisto så ben är ju mer något vi vill byta ut vissa metoder mot för sysselsättning ☺️ undrar även ifall det finns några ben som är mer lämpliga än andra att ge en kastrat som är lite överviktig? Han går just nu på lightfoder men vi ska börja fösa över även honom på mush vaisto

Annons:
Leifsdotra
8/11/16, 8:37 AM
#1

Kanin ska vara bra "nybörjarben" sägs det. De är iofs små, men å andra sidan har de relativt mjuka ben. Min Springer Spaniel får lätt upp ben igen när han ätit, men revben från kanin har han inga problem med.

[Emmie000]
8/11/16, 10:46 AM
#2

#1 tack! Ska försöka leta och se om jag hittar det! ☺️

MaritaBo
8/11/16, 11:23 AM
#3

Alla delar av kyckling och revben. I synnerhet lamm, är lätt ätet och lättsmält om hunden sväljer större bitar. Unga djur överlag har "mjukare" ben.

Och nej, det är ingen fara om benen ser vassa och flisiga ut, så länge det är råa ben.

Upp till toppen
Annons: