Annons:
Etikett02-hund
Läst 1005 ggr
Therese
7/26/16, 5:27 PM

Priima

Jag funderar över foderval just nu och funderar på om Priima special NK är bra? Det står inte att det är ett helfoder vad jag kan se så är det någon som vet hur man ska blanda det så det blir bra för hunden?

Annons:
Beeea
7/26/16, 6:20 PM
#1

Anledningen till att det står att det inte är ett helfoder är för att det inte innehåller spannmål. Den anledning jag har hört är att enligt svensk lagstiftning måste ett hundfoder innehålla spannmål för att få kallas helfoder.

Priima NK är typ som ett helfoder men man kan behöva tillsätta benmjöl och/eller lever. När jag gav det var jag tvungen att tillsätta benmjöl till två av mina hundar och lever till den tredje.
Blir hunden lös i magen behövs oftast mer benmjöl och blir hunden hård i magen eller får rinniga ögon bör lever tillsättas. Man får helt enkelt prova sig fram då hunden behov är individuellt :)

MaritaBo
7/28/16, 12:37 AM
#2

Njae, det är en sanning med modifikation. Anledningen är att producenten själv anser att ett hundfoder SKA innehålla spannmål och därför kallas det inte för helfoder men fungerar väl som helfoder för dem som vill undvika spannmål.

Det finns dock som ovan beskrivit en del hundar som kräver lite mer kalcium, men man får prova sig fram och för de flesta fungerar det som det är riktigt bra.

Upp till toppen
Annons: