Annons:
Etikett03-katt
Läst 1177 ggr
Volpes
2016-07-13 15:43

(K) Säter i halsen

Hej. Under en månads tid har min katt nästan satt i halsen två gångar. Det verkade vara skinbitar (kyckling) som är långa som han inte har tuggat ordentligt och som han inte lyckats svalt helt och då försökt få upp igen. Och i går så fastnade det en benbit, jag tror att den fastnade i munnen på honom. Han äter inte stora benbitar så jag har börjat klipa sönder dem till ca 1cm bitar vilket han har börjat äta.

Jag blir ju självklart jätteorolig när han verkar sätta mat i halsen och jag står nu mera och kolalr på honom när han äter.

Han hätsäter inte eller så utan äter väldigt lughn och försiktigt men det verkar som om han inte tuggar maten ordentligt.

Jag vill ju ge honom större bitar och ben så att han kan hålla sina tänder i trim, men jag börjar fundera på om jag inte ska ta bort benen helt och bara ge honom benmjöl i stället. Och ge honom änu mindre köttbitar. 

Vad tror ni? Borde jag göra detta eller?

Annons:
burmamys
2016-07-13 17:25
#1

Svårt att veta, eftersom du skriver att han inte hetsäter. Jag tänker att det som ger störst risk att sätta i halsen är de mellanstora bitarna, dem han inte alltid sväljer direkt men som inte heller är så stora att han måste bita av dem (för att de typ inte får plats i munnen). Katter tuggar egentligen inte, utan de bara biter av köttet och sväljer direkt. Så antingen ge riktigt små bitar (1-2 cm) eller ge hela portionen i ett stycke. Du kan också testa att hålla i köttbiten och lära honom att tugga av mindre bitar?

Volpes
2016-07-13 17:30
#2

Tack för tipsen ska nog skippa mellanbitarna då så att säga. Hur tycker du jag ska göra med ben? Det har ju bara hänt 1 gång nu att det har fastnat i munnen på honom. Kan det bara ha varit otur just då? Borde jag bara ge honom benmjöl?

burmamys
2016-07-13 17:38
#3

Ja det var nog bara otur med benet! Det är ju så bra om han kan krossa ben så låt honom göra det. Jag brukar ge dem hela ben från kycklingben eller kycklingvinge på helgen, och då är jag alltid med och kollar så jag kan hjälpa till ifall någon skulle fastna med hörntanden i benbiten. 😊

Volpes
2016-07-13 17:48
#4

Ja han äter ju fortfarande inte stora benbitar, men jag kliper sönder vingbenen och även ryggrad och revben ifrån den hela kycklingen som jag tar köttet ifrån och dessa brukar han äta utan problem,  han får även lite extra benmjöl i eftersom benen inte täcker upp allt han behöver. Ja men då ska jag nog fortsätta ge honom ben, kanske ska byta till att bara ge honom ben på helgen jag med, just nu får han lite varje dag då det åker ner i köttblandningen det med.

burmamys
2016-07-13 18:59
#5

👍

Upp till toppen
Annons: