Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 2019 ggr
Bananbullar
6/29/16, 8:02 AM

Bakterier

När jag berättade för en kollega idag att jag är sugen på att BARFA min katt så fick jag konstig blick. Hen berättade risken med BARF att man kan få multiresistenta bakterier. Åsikter kring deetta?


Annons:
Silvestris
6/29/16, 10:44 AM
#1

Rått kött kan innehålla antibiotikaresistenta bakterier, men hur stor den risken är beror på vilket kött du ger. Svenskt kött generellt innebär en väldigt låg risk. Kyckling däremot har man funnit ESBL-producerande bakterier i. SVA avråder dock inte generellt från att ge rått foder som innehåller kyckling eftersom kost måste bedömas från en helhetsbild. De avråder dock från att ge rå kyckling när djuret behandlas med antibiotika.

kattöga
6/29/16, 11:02 AM
#2

Uj, nu blev jag lite orolig…. Hade ingen aning om detta med antibiotikaresistenta bakterier i rå mat. Vet man på ett ungefär hur många katter/djur som har råkat ut för dessa bakterier och ev farit illa av det också? 

Jag började servera Mush för ett par veckor sen, till vår 12-åriga kattherre, och det går jättebra. Nu är ju Mush gjort på finskt kött vad jag förstår- och då uppstår ju frågan hur stor risk det är att servera finskt kött…. `?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Silvestris
6/29/16, 1:35 PM
#3

#2

När man gjorde tester på färskfoder med kyckling hittade man inga ESBL-producerande bakterier i de finska proverna, dock var underlaget litet.

Det finns vad jag vet inga direkta siffror på hur vanligt det är att hundar och katter smittas med antibiotikaresistenta bakterier via rått kött. Däremot finns det siffror som visar på att läget i Sverige fortfarande är gott dvs. vi har generellt sett väldigt låg frekvens antibiotikaresistenta bakterier i vårt kött. Det beror på att det har varit förbjudet att använda antibiotika i tillväxtfrämjande syften sedan 1988.

Man får själv göra en bedömning om vad man vågar ge, men som sagt. SVA avråder inte generellt från att ge färskfoder, inte ens med kyckling i. Jag ger både svenskt och finskt kött.

kattöga
6/29/16, 1:59 PM
#4

#3 Tack för info, Silvestris! 

Ja, jag kommer nog att fortsätta med Mush ändå, trots riskerna. Och hålla tummarna för att det inte smyger sej in nån elak bakterie. Risken tycks ju vara relativt liten trots allt.  Det är ju så många som barfar och "mushar" numera…. 
Lite läskigt är det, dock. Jag äter ju själv helst svenskt kött…. 

Jag borde kunna ha förstått att dessa bakterier kan förekomma i rå mat, eftersom jag läst lite om att antibiotika-användningen är liten här i Sverige jämfört med dom flesta andra länder. Men tanken nådde aldrig så långt…. 🤪

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[Baltazar13]
7/7/16, 12:59 PM
#5

Kan man basera kosten på nötkött exempelvis så minskar risken för antibiotikaresistenta bakterier om jag förstått det rätt. 

Anledningen att kycklingen är drabbad är att de avelsdjur som används importeras och då bär på bakterien. 

Jag använder gärna hönor från äggproduktionen om jag ger fågel till katten och hunden. Det har jag fått för mig är bättre och mindre risk för antibiotikaresistens.

burmamys
7/11/16, 6:51 PM
#6

#5 Ja så tänker jag också, jag ger övervägande nöt och lamm till mina katter. De får dock kycklingvinge/kycklingben en gång i veckan, och bara ibland kyckling utöver det. Gris är också något jag bara ger ibland. Oavsett köttslag försöker jag alltid ge svenskt kött, gärna ekologiskt (om det inte är för dyrt). När det gäller nöt och lamm kan jag ibland ge utländskt kött, men jag ger aldrig utländsk kyckling eller gris.

Annons:
hemul
7/12/16, 12:13 AM
#7

Hur vet man att det är svenskt då? Köttfusket lär ska vara enormt. Det är inte bara datumet på färsen som märks om och häst och åsna som blir till kossa. Det fuskas med ursprunget också.

Fast visst, att köpa svenskt minskar så klart risken att det inte ska vara svenskt jättemycket. Men säker ska man nog inte vara.

burmamys
7/12/16, 12:03 PM
#8

#7 Du har rätt i att man kan ju inte vara 100% säker på grund av risken för fusk, men så är det med det mesta i livet. Jag vill göra så gott jag kan för att ge katterna en så hälsosam kost som möjligt och har, utifrån de artiklar och rapporter jag läst, dragit slutsatsen att risken är relativt liten om jag håller mig till det jag skrev i #6. När jag läser om hur även riktigt bra blötmat som Bozita och Mjau inte innehåller muskelkött utan endast skrov, slaktrens och andra animaliska biprodukter, och tänker på alla trådar om katter som tröttnat på att äta samma mat jämt, eller inte accepterar det nya receptet när företaget ändrar sitt recept, ja då känns det bra att kunna sätta ihop egen barf med råvaror jag själv valt. 😉

hemul
7/15/16, 1:40 AM
#9

Jo, jag vet. Jag tänker själv ge min hund rått kött (när jag väl fått en hund igen). Om det blir fullt ut BARF har jag inte riktigt bestämt, men åt det hållet ivf.

Upp till toppen
Annons: