Annons:
Etikett03-katt
Läst 2020 ggr
Alwyn
6/18/16, 7:28 PM

Uträkning tillskott

Jag sitter och räknar på de tillskott som brukar föreslås här inne när man BARF-ar katter och då tänker jag främst på Jod och E-vitamin.

AAFCO anger minimumbehovet hos katter för varje näringsämne per kg torrvikt. Detta måste alltså omräknas då man BARFar och det är här jag blir konfunderad. Enligt mina beräkningar är stämmer inte alls mängden av Jod och E-vitamin med vad som brukar tipsas om här inne så hjälp mig gärna och berätta hur ni räknat. 

Såhär räknade jag:
Jod. Behov enligt AAFCO för vuxen katt 350ug/kg föda i torrvikt
av 1 kg BARF är ca 33% torrvikt, alltså 330g  
350 ug jod x 0,33= 122 ug jod/ kg BARF
Men många tipsar om 1000ug/kg eller mer. Hur kommer det sig?

E-vitamin. Behov enligt AAFCO för vuxen katt 30 IU/kg föda i torrvikt
av 1 kg BARF är ca 33% torrvikt, alltså 330g  
30 IU E-vitamin x 0,33= 9,9 IU E-vitamin/ kg BARF

Jag får inte det att gå ihop riktigt, får ni?

Annons:
MaritaBo
6/19/16, 10:32 PM
#1

Det är länge sedan jag räknade ut något själv och en del har jag snappat upp av andra som är kunniga som räknat ut angående tillskotten. Är inget mattegeni precis och ganska lat. ;) Men får se om jag räknar på det ovan någon dag.

Tror dock att du kan lita på doseringarna som ex. Silvestris, Burmamys räknat på.

burmamys
6/19/16, 11:46 PM
#2

Jag minns inte heller exakt, men jag har utgått från FEDIAFs tabell samt olika rapporter, och då försökt undvika information utifrån torrsubstans (för att slippa ännu en omräkning, är också lite lat) och istället sökt information utifrån hur mycket katten behöver per kg mat. Kolla länkarna i "kosttillskott för hållbar barf av katt" så hittar du alla mina källor. 😊

Alwyn
6/20/16, 9:27 AM
#3

#2 Jag har kikat en del på de källorna, och de nämner behovet i torrvikt. Det är alltså torrvikt de menar när de skriver om "behov per kg" överallt som jag läst. Min omräkning i #0 vet jag stämmer då man räknar om till ex blötmat. Frågan är var ni hittat info om att behovet ska räknas annorlunda för BARF? När man kolla FEDIAF så måste man räkna annorlunda, efter hur energirik födan är samt hur mycket de äter… Vore intressant att få se en sådan omräkni g om någon har, eller sett någon annan stans? Ni får ursäkta, jag vill alltid dubbelkolla källor och uträkningar och har lite svårt att bara göra som andra säger :) Det sägs så mycket kring djur och jag vill känna mig säker. Forskar-hjärna

burmamys
6/20/16, 11:16 AM
#4

Barf är energität jämfört med processad kattmat vilket t ex höjer behovet av e vitamin. Kan tyvärr inte ge dig några uträkningar nu, är nyss hemkommen efter en stor operation, men känner mig trygg i de uträkningar och efterforskningar jag gjort, och i information från Silvestris som är uppfödare och utbildad i bl a kattens näringsbehov. Hoppas Silvestris läser den här tråden och har sina beräkningar tillgängliga, annars kan jag återkomma när jag återhämtat mig. Förhoppningsvis har jag skrivit åtminstone några beräkningar i datorn och inte med papper och penna (sådana lappar brukar jag inte spara, tänkte ju inte att jag skulle behöva dem igen när jag väl räknat klart). Bra att ifrågasätta och gå till källan, det gör jag också! 😊

Alwyn
6/20/16, 11:45 AM
#5

#4 Ja så är det ju, att BARF är mer energitätt. Underbart om du eller Silvestris hittar något om uträkningen jag skulle så gärna ta del av den så att jag kan känna mig helt trygg i BARF-andet. Annars får jag helt enkelt sätta mig och efterforska och göra en ny uträkning 🙂Krya på dig och hoppas återhämtningen går bra!

burmamys
6/20/16, 12:23 PM
#6

#5 tack! 😊

Annons:
Alwyn
7/1/16, 11:29 AM
#7

Sätter mig nu ner för att göra en ny uträkning ang tillskott baserad på FEDIAFs tabell utifrån energitäthet. Phu!

burmamys
7/1/16, 1:04 PM
#8

Jag är helt trygg i de uträkningar jag gjort men önskar dig självklart lycka till med arbetet! 😊

Alwyn
7/1/16, 2:44 PM
#9

Nu har jag jämfört AAFCO med FEDIAF, tror jag går på den senare faktiskt då den anger något högre värden och publicerades långt senare. Rekommendationerna i FEDIAF´s tabell anger värdena beroende på energitäthet I maten: ”Average daily energy intake of either 314kJ/kg or 418kJ/ kg for cats”
När energitätheten ökar i ett foder blir värdet för minimum rekommendation av ett ämne lägre, inte högre. BARF har en energitäthet på ca 500-700kJ/ kg.

Minimum E-vitamin i foder med den högre energitäthet är 38 IU/kg torrvikt.  
Alltså ca 13 IU E-vitamin per kg BARF.
(Detta innehåller en balanserad BARF utan tillskott. Vilket stödjer vad vissa här inne redan sagt, nämligen att E-vitamin endast behöver tillsättas som kompensation då man använder fiskolja. Skönt, då var det löst!)

Minimum Jod i foder med den högre energitäthet är 1300 ug/kg torrvikt.  
Alltså ca 429 ug Jod per kg BARF. Då detta är ett minimumvärde går det ju bra att ge lite mer än så som tillskott. Vad jag kan se är det inte mycket Jod i köttprodukter Däremot ägg, fisk/skaldjur eller om man får tag i en sköldkörtel 😃

 Tack för att jag fick bolla lite

Skogsdjuret
8/23/16, 10:45 AM
#10

#9 Ursäkta att jag är och gräver i en gammal tråd, men jag förstår inte följande: "När energitätheten ökar i ett foder blir värdet för minimum rekommendation av ett ämne lägre, inte högre. " 

Jag tänker att om en katt behöver få i sig x mängd av ett ämne per dag och kroppsvikt, och äter y kg mat så måste maten innehålla x/y=z mängd av ämnet per kg. Om maten är energitätare så behövs färre kg (y) per dag för att täcka energibehovet och då blir z större som följd.

Alwyn
8/23/16, 12:09 PM
#11

#10 Du får jättegärna gräva! Hum. Om man tittar i FEDIAF-tabellerna är de rekommenderade värdena för de energitätare foderna lägre och inte högre.
TABLE III-4 a Recommended nutrient levels for cats - Unit per 100g dry matter (DM) Protein 75 kcal/kg =33.30g, 100 kcal/kg =25.00g 

Kan det ha med detta att göra?:
"The nutrient levels in the tables are minimum recommended allowances for commercial pet food, not minimum requirements or optimal intake levels"

🤔

burmamys
8/23/16, 12:46 PM
#12

Jag är också inne på samma logik som #10. Behovet av t ex kalcium, e-vitamin m.m. är ju i relation till biomassan hos kattens skelett, leder, päls m.m. När katten äter mer energität mat behöver den fortfarande samma mängd av e-vitamin, men mindre mängd mat. Alltså behövs mer e-vitamin per kg mat.

Precis som du skriver Alwyn så är rekommendationerna de lägsta tillåtna för kommersiell kattmat, och anger inte de optimala värdena för kattens hälsa. Men det rekommenderade behovet av vitaminer m.m. per kg mat bör ändå vara högre för mer energität mat, inte lägre. Jag blev lite orolig nu över den information du citerat. Kan du länka tabellen?

Skogsdjuret
8/23/16, 1:12 PM
#13

#11 Fast de siffrorna är ju för kattens energibehov i förhållande till kroppsvikt? Det vilja säga att de har en kolumn för katter som har ett lågt energibehov per kg kroppsvikt (75 kcal/kg0.67)(ex. stillasittande kastrerade katter) och en för katter med högt energi behov per kg kroppsvikt (100 kcal/kg0.67)(ex. aktiva okastrerade katter). 

I min lilla exempelformel tidigare så blir det som att vi håller energimängden i fodret konstant, men ökar hur mycket energi katten behöver -> y blir större => z blir mindre, vilket stämmer med vad som står i tabellerna.

De siffrorna har med andra ord inget med fodrets energitäthet att göra, om man läser vidare i tabell III-4b så blir det tydligare eftersom den tabellen är per enhet omsättningsbar energi och beskriver ett direkt samband, dvs ju energitätare desto mer av varje ämne.

Annons:
Skogsdjuret
8/23/16, 1:14 PM
#14

#12 Länk :)

burmamys
8/23/16, 2:55 PM
#15

#14 Tack! Ja på sid 14 i dokumentet står det hur man ska läsa tabellerna, och det är ju precis som du skriver i #12, att de anger olika näringsvärden utifrån hur mycket protein katten äter, inte hur energität maten är. Det står även att om kosten har en annan energitäthet så måste värdena korrigeras därefter. Skönt, då var det ingen fara 😊👍

Alwyn
8/23/16, 5:19 PM
#16

#13 Jaaaa! "These values are based on an average daily energy intake" Nu klarnade en del! Tack då förstår jag varför det inte stämde och varför jag fick något annorlunda värden än vad som hade rekommenderats här inne 🥳 Skönt med klarhet!

Alwyn
8/23/16, 5:59 PM
#17

Men vänta nu här… 

Tabellen 4a anger hur mycket av varje näringsämne som fodret bör innehålla per 100g torrvikt. Då förstår jag inte en sak:

Kolumnerna representerar kattens dagliga energiintag på 75kcal/kg (kastrerad katt) vs 100 kcal/kg (okastrerad katt). Så om katten ska äta färre kalorier per dag måste fodret innehålla mer av ämnet per kg, än om katten åt mer.

Varför skulle fodrets innehåll av ett näringsämne påverkas av vilken katt som äter det? Är det för att producenten ska kunna skapa fodret till kastrerade eller okastrerade katter?

burmamys
8/23/16, 7:11 PM
#18

#17 Foder för kastrerade katter brukar innehålla en del energifattig, vegetabilisk "bukfylla" och mindre mängd energi- och näringsrikt protein. Så det är troligen precis som du skriver. Katten ska ju kunna äta samma mängd mat som vanligt men ändå gå ner i vikt, och då behöver fodret innehålla mer av ämnet per kg i den version som innehåller mindre protein, för att kompensera för den mindre proteinmängden.

Alwyn
8/23/16, 9:13 PM
#19

#18 fast tabellen visar ju att fodret behöver innehålla mer protein också per kg torrvikt, mer av allt, om det är till katter med lägre energikonsumtion per dygn (kastrerade). Jag fattar inte det där.

Skogsdjuret
8/24/16, 1:13 AM
#20

#19 Jag uppfattade att de tabellerna är minsta rekommendationer av näringsämnen och att proteinet här är för att få i sig minsta mängden essentiella  aminosyror etc. katten behöver, inte för att täcka energibehov. Så även om någon tillverkare vill göra ett "slim"-foder med en massa bukfylla etc. så måste minst en tredjedel vara protein, inte för att det är en energikälla utan för att det är ett (flera) näringsämne(n) (flera listas nedanför 'Protein' i tabellen).

En energirikare kost behöver mindre protein per kilo för att täcka behovet utav protein utav just den anledningen (men kommer förhoppningsvis innehålla mer protein för att faktiskt bli energirikare).

Annons:
Alwyn
8/24/16, 7:06 AM
#21

Fast i båda kolumnerna utgår de från att fodret är lika energitätt, det står innan tabellerna ;) så det är något vi har missat här.

Skogsdjuret
8/24/16, 9:23 AM
#22

#21 Ja fodret är lika energität. Som jag skrev i #13 så gäller tabellen om energimängden i fodret är konstant, men man har kolumner för "katttyper" med olika energibehov. 

Jag kanske ta fram min exempelformler igen ;) Jag är inte så van vid ifocus formatering men hoppas det ser lika bra ut på andras skärmar som det gör på min.

Mängden foder en katt behöver äta per dag är en funktion av hur energität fodret är samt hur mycket energi katten behöver G[kg/kg0.67]=Ebehov[kcal/kg0.67]/Efoder[kcal/kg]

Samtidigt som katten får i sig Ebehov måste den även få i sig tillräckligt av ett visst ämne Zbehov för att täcka dagsbehovet av detta. Hur räknar vi då ut andelen Zfoder i ett foder? Jo Zfoder= Zbehov[kg/kg0.67]/G[kg/kg0.67]

Sätter vi ihop allt detta får vi: Zfoder = Zbehov[kg/kg0.67].Efoder[kcal/kg]/Ebehov[kcal/kg0.67] och kan då titta på vad som händer när variablerna ändras:

  1. Kattens energibehov står i nämnaren så när kattens energibehov ökar så minskar Zfoder och omvänt: när kattens energibehov minskar så ökar Zfoder. Det är varför de två kolumnerna för två katter med två olika energibehov har olika värden där katten med lägre energibehov har högre siffror.

  2. Energitätheten i fodret står i täljaren, så när den ökar så ökar även andelen Z i fodret (det som gjorde att jag återupplivade tråden ;) ) och tvärtom när om energitätheten minskar så minskar Z. (Om katten äter ett energirikt foder behövs mindre giva, och den givan måste fortfarande täcka Zbehov och tvätom). I tabellerna antas fodertätheten vara konstant så vi ser ingen effekt av detta, i efterföljande tabeller (4b och 4c)  anges siffror för hur mycket "Z" som behövs per enhet energi vilket stödjer resonemanget ovan.

  3. Behovet av "Z" påverkar även den Zfoder linjärt, de ökar och minskar tillsammans. Så varför ser vi inte en effekt av detta i tabellerna? Jag har hittar ingen mening nu som passar precis i själva pdf:en men jag tror att den mest passande citerades i #11, det vilja säga att eftersom detta är minsta nivåer så tar de inte hänsyn till vad optimala nivån är och att denna kan variera från katt till katt.

Sedan varför de valt att ha just två kolumner beroende på energibehov för katten var lite mer spekulativt. Jag ber om ursäkt att jag inte markerade tydligt att mitt svar på #17 "Är det för att producenten ska kunna skapa fodret till kastrerade eller okastrerade katter?  " är mer av en kvalifierad gissning eftersom jag själv inte jobbar inom kattmatsindustrin. Så de delarna av #20 där jag pratar om "slim"-foder skall behandlas som just gissning, ber som sagt om ursäkt för att jag inte markerade det tydligt när det begav sig igår kväll.

Alwyn
8/24/16, 10:00 AM
#23

#22 Jag är med på allt du skriver, måste bara klargöra några saker om detta :) En kastrerad katt med lägre energibehov äter ju antingen mindre mängd mat eller ett foder med lägre energitäthet. Eftersom kolumnerna förutsätter foder m samma energitäthet utgår vi från att det handlar om hur mycket ett foder behöver innehålla när katten äter olika mycket. 1. Katten har samma dagliga behov av att få i sig ett ämne oavsett om den är kastrerad eller ej. När katten äter mindre av fodret (kastrerad) behöver fodret därför innehålla mer av ämnet.

Alwyn
8/24/16, 10:20 AM
#24

När ett foder tillverkas åt kastrerade katter som äter mindre mängd (får i sig mindre energi) behöver alltså fodret innehålla mer av alla näringsämnen! Så det hela handlar alltså om mängden katten äter…Kan kolumnernas syfte vara för att hjälpa producenterna att ge rätt rekommendationer till köparen på påsen, om hur mycket katten ska äta?

Alwyn
8/24/16, 10:42 AM
#25

Så varför dessa kolumner? Antingen är det som du säger, att värdena ska användas för att konvertera minsta innehåll av ett ämne i fodret till till exempel slimfoder m lägre energihalt… eller så är det för att tillverkaren ska kunna ge rätt rekommendationer om hur mycket katten ska äta av fodret. Eller båda? Hehe

Skogsdjuret
8/24/16, 2:35 PM
#26

#25 Möjligt, det skulle också kunna vara så att studierna som ligger till grund har gjort indelningen på detta vis (lågaktiv, högaktiv, växande/gravid) och därför redovisas det så. Då kommer man ju naturligtvis få samma frågeställning ett steg senare och tänker "Varför delade man in studien så?" ;) 

Känner att min egen nyfikenhet tar slut någonstans här eftersom jag tycker det är rimligt att ta hänsyn till kattens energibehov och att uppdelningen verkar rimlig.  Om någon annan vill så går det ju att kontakta FEDIAF och fråga  varför tabellerna har just de kategorierna :)

Alwyn
8/24/16, 4:18 PM
#27

Sant, jag ville mest förstå det hela för att få klarhet i hur detta påverkar min uträkning. Jag behöver alltså göra om den med konvertering till BARFens energitäthet :) Känner mig inte jättesugen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: