Annons:
Etikett03-katt
Läst 2325 ggr
[AnimeV4]
6/15/16, 11:46 PM

MJAU till Mush - Förstoppning?

Hej! Nu har Leo ätit Mush Vaisto Cat i 2-3 dagar då det slank ner så lätt. Innan åt han MJAU och torrfoder, men nu är det alltså bara Mush han får. Han är sitt vanliga jag och härjar och pratar, men han är nu inne på det tredje dygnet då han inte bajsat.

Det känns ju som att det är väldigt länge, men eftersom vi både börjat med nytt foder och klämt i honom kokt gul sparris för att han ätit en tråd avvaktade vi. Nu känns det inte riktigt bra och det är dags att göra något.

Vi har paraffinolja hemma. Är det någon idé att ge en dos nu inatt tills vi ringer veterinär senare? Allmäntillståndet är inte påverkat, så vi ringer inte nu direkt. Jag läste att paraffinolja är så smaklöst att sväljreflexerna inte reagerar som de ska och de kan få det i fel strupe, så vi ska blanda ut med något annat.

Kan det snabba foderbytet vara boven? Jag var beredd på diarré om det inte gick smidigt, men det är ju motsatsen. Han får bullarna utblandade med vatten så han får i sig minst lika mycket vatten som innan.

Kan det vara sparrisen? Har era djur blivit förstoppade av sparris innan? Han fick ca 4-5 stycken uppklippta i lite mindre bitar.

Kan tråden göra sig påmind? Pga de förra ägarna har han inte kollats förrän nu (ca 5 månader senare), så det känns inte som det troligaste av de tre sakerna.

Hur länge kan de vara förstoppade innan det blir farligt?

Annons:
Minrex
6/16/16, 6:35 AM
#1

Hej. jag har ingen aning om Sparris ger förstoppning. Men mush blir mina katter oxå jättehårt i magen av. dock har inge blivit förstoppad, än!! Mush innehåller mkt ben så det kan vara det han blivit förstoppad av om du som du skriver gått över snabbt från torrfoder till mush. även om du blandat med vatten. Har han fått mjau samtidig? har han bajsat nu? Hur ser bajset ut? Är det vääldigt ljust? Då är det benen! Jag skulle prova att bara ge mjau ett par dagar o se om magen blir bra igen sen kanske blanda med mjau. Men det är fler än din katt som verkar ha problem med mush och hård mage. Flera som har mejlat Mush oxå. Det blir ju mkt mindre bajs när de äter BARF O FÄRSKFODER men tre dagar låter ändå länge. KONTAKTA VETERINÄREN om han inte bajsar, slutar äta, börjar kräkas eller visar andra symtom..

Minrex
6/16/16, 6:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Du kan prova att ge messmör men ska uppsöka veterinär (eller iaf ringa och rådfråga till att börja med) Har han försäkring? vart isf? du ringer gratis till agrias telefonveterinärer om du har honom försäkrad där.

[AnimeV4]
6/16/16, 8:12 AM
#3

Hej! Ja, benen låter som en rimlig bov! Han har fortfarande inte bajsat fast AT är inte heller påverkat. Tänkte också att det blir mindre bajs eftersom han tar tillvara på mer, men att han inte bajsat på 3,5 dygn ny är oroande. Jag ska ge honom 5 ml paraffinolja tillsammans med leverpastej och ringa veterinären sen och se vad de säger. Ja, han är försäkrad i Agria så vi är beredda om det blir höga summor :)

Alwyn
6/16/16, 9:30 AM
#4

Inte bajsat på över tre dygn…då skulle jag absolut ringa veterinären. Hoppas det löser sig!

[AnimeV4]
6/16/16, 5:18 PM
#5

#4 Tack, det gick bra!

Hemma nu! Vi var hos veterinären som kände på magen och konstaterade att det fanns mycket bajs ända nere i ändtarmen och uppåt. Han fick Microlax och bajsade lite, men vi väntade inte tillräckligt länge så han fick ett till. På det andra tryckte han ju självklart ut all Microlax..😕

Vi gav honom lite MJAU att äta när han kom hem och sen gav vi honom ett till Microlax. Då fick han ligga på rygg i mitt knä i 20 minuter och sen bajsade han både jättehårt och mjukare, så förhoppningsvis kan han fixa det själv nu. Han får paraffinolja med skinkost tre gånger om dagen nu och vi har två doser Microlax vid behov.

Han får äta MJAU tills magen mår bra och sen ska vi smyga in Mush igen, för det uppskattades mycket🙂

Alwyn
6/16/16, 6:18 PM
#6

Phu vad skönt att det löste sig! Läskigt det där med förstoppning, jag fick in en hemlös hona en gång som var så rund om magen att vi var tvärsäkra att hon var dräktig! Tur att vi tog henne till veterinären, inga ungar… förstoppning var det 🤢

Annons:
MaritaBo
6/16/16, 6:48 PM
#7

Om hon har en tendens att bli hård i magen av Mush så kan du ju ge en extra bit av rent kött till - utan ben eller benersättning. Tex. kycklinghjärta, tunga, kött av kyckling, nöt, gris. Tyvärr är det ju så att kalciuminnehållet och behovet varierar från katt till katt (liksom för hundar) och för en del kan ett färdigt foder inte passa riktigt. Dock är barfbajs alltid hårdare än på torrfoder och blötmat.

[AnimeV4]
6/17/16, 3:01 AM
#8

#6 Vilken tur! Leo var verkligen rund om magen, så jag förstår vad du menar. Stackars små! :O

#7 Jag tror att boven i dramat var att jag dumdristigt gjorde ett för snabbt foderbyte eftersom han gillade det råa så mycket. Vi ska vänta tills han blir bra i magen igen och sen börja med 25% rått och förhoppningsvis kan vi byta helt sen. Annars är det ju inte i hela världen att ge både MJAU och färskfoder.

Kycklinghjärta har jag funderat att ge och nöt och kycklingkött uppskattas (råa ben från kyckling kan han inte äta, han fattar inte och gör fel). Hur mycket kan man ge om det bara ska vara som ett tillskott? 

Annars när veterinären sa att det är benmjöl i fodret och jag sa att nej, det är små benbitar funderade jag ett varv på om Vom og hundemat eller andra Mushkorvar är utan bitar. Vet någon? Jag ska sätta mig och kika lite själv också :)

Kan tillägga att vi nyligen tagit över honom och inte har lärt oss hans normala bajsrutin heller, så vi får plugga när han blir bra igen.

Minrex
6/17/16, 7:14 AM
#9

Vad skönt att dett gått bra. Han kanske inte kan äta bara mush heller. Men ja blanda med Mjau o annat kött låter bra. när det gäller kycklingben/vingar så klipper jag sönder benen lite innan jag ger mina. Då går det lättare för de att äta. Men du ska kanske inte ge mer ben om han nu har en tendens till att bli förstoppad på mush. Förstod du att när du har försäkring hos Agria så kan du även ringa gratis till telefonveterinärerna. Öppet vardagar 16-24 och helger 07-24. Då får du prata direkt med en veterinär. Det är ju inte alltid du får prata med en veterinär direkt när du ringer till en klinik. (Akuta saker åker man ju såklart med direkt) Kolla agria.se för telenummer kommer inte ihåg det 😉 Håller tummarna för att han blir bra i magen och att det går bättre nästa ggn. Om du orkar så mejla mush. det är flera som har gjort det. o ju fler desto bättre. De bör ju ändra på innehållet om drt är för mkt ben så att fleralla katter blir hårda och förstoppad.

MaritaBo
6/17/16, 10:20 AM
#10

Om jag inte missminner mig helt så har de redan minskat ner beninnehållet på Mush Vaisto Cat. Men som sagt var, jag är inte säker på att jag minns rätt.

De dagar du planerar att ge kycklingben, skulle jag skippa ge Mush och ge något rent kött istället så han får rätt mängd.

Till bullarna kan du ju prova dig fram. Kanske ge tex ett kycklinghjärta till Mush och se om det räcker för att magen ska vara okej.  Och ungefär lika stora bitar av annat.

Det är har jag för mig benbitar i både VoH och övriga Mush.

Köper ju inte så ofta sådant utan gör min kattmat själv. VoH har jag testat och det var inte ätligt enligt min katt, så hundarna fick det istället. Och om jag inte missminner mig helt så har jag för mig att det inte är ett helfoder, fast de påstår det.

Kör istället på en blandning av rena köttbitar och Mush alt. Mjau blötmat.

Silvestris
6/17/16, 1:43 PM
#11

MUSH har inte ändrat något i Vaisto Cat. Enligt info från dem på Facebook kommer de lägga ut enkäter på nätet som kattägare som ger MUSH kan fylla i. Därefter kommer de göra en utvärdering och devon något behöver ändras. Samma förfarande som när de lanserade Vaisto för hund. Det är därför viktigt att alla som ger MUSH svarar när enkäten kommer ut. Oavsett om man har positiv eller negativ feedback, eller båda delarna.

[AnimeV4]
6/17/16, 2:06 PM
#12

#9 Ja, jag hoppas på att kunna blanda!

Kycklingben har han bara fått två gånger. Den första gången hostade han upp benen och den andra verkade han också ha gjort det. Inget jag vågar fortsätta med, med andra ord!

Jag såg faktiskt det på hemsidan. Lär ringa dit när det inte är lika bråttom som det var igår eller om det inte finns någon tillgänglig, som du sa. En bra grej, tycker jag!🙂

Fast jag känner mig dum om jag mejlar eftersom det var jag som bytte för snabbt, så jag vill inte helt skylla på fodret.

#10 För att vara ärlig så har jag inget konkret schema. De två tillfällena med kycklingben, Mush och lite kycklingkött är de enda BARF-erfarenheterna jag har.

Min plan är att ge MJAU tills han blir bra i magen och sen se om Mush är något att ha för oss. Målet är att försöka ge färskfoder och lite inälvor och rent kött ibland. Fungerar det inte med 100% färskfoder så får det bli små Bozitaförpackningar blandade med något/några färskfoder + det övriga.

Tack för hjälpen!🌺

Han hade bajsat löst själv inatt, så förhoppningsvis klarar han det idag också.

MaritaBo
6/17/16, 5:44 PM
#13

#11 Som sagt var jag kunde minnas fel och kanske var det hundmaten jag mindes. Men det är bra att de gör uppföljningar. Min katt gillade inte Mush Vaisto Cat heller tyvärr så jag kör bara på eget + Mjau blötmat.

Annons:
grandma
6/18/16, 10:54 AM
#14

Mina katter äter Mush och den ena framför allt, blev förstoppad i början. Jag fick tipset att bara ge av den gula påsen ett tag för att se om det blev bättre. Köpte även fårtalg som jag sprutade på lite. Efter ett tag vill de inte ha talgen men magarna blev bättre. När man barfar så bajsar ju inte katterna varje dag  men när det går över 3 dagar så mår de inte bra så jag förstår din oro.

Mina katter äter 4 bullar var per dag och en av dem är från den rosa påsen för jag vill att de ska få i sig av alla köttsorterna. Sen ger jag nån gång ibland en skiva kycklingkorv ( bara för att jag glömmer) som uppskattas väldigt och den innehåller mycket fett som smörjer. Numera bajsar de varannan till var tredje dag. De dricker mer än de gjorde tidigare. Ge inte upp MUSH . Jag tror man får testa lite som jag gjorde och jag masserade faktiskt deras magar också för att stimulera tarmen.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[AnimeV4]
6/18/16, 1:41 PM
#15

#14 Det lät ju som enkla lösningar! Leo får ur den rosa påsen och också 4 bitar. Bör vi byta då? Vad är skillnaden förutom köttslagen? Är det annorlunda med benbitarna? Jag vill absolut inte ge upp Mush men just nu måste jag det eftersom han inte är som han ska i magen. Vi ska även flytta 50 mil i början av juli och eftersom vi inte har någon kylväska är det dumt att köpa på sig något så att det inte är bortkastade pengar.

Nu har jag dock ett annat problem - Han vill inte ha MJAU.. Fick trycka i honom lite (25 ml) MJAU + mycket vatten igår och sen åt han själv, men nu har han inte ätit under denna natten heller. Hur länge kan man vänta på att de ska äta? I förrgår åt han direkt när vi kom hem från veterinären och sen lite mer senare, men under natten åt han ingenting förutom en liten ruta. Sen åt han ingenting under dagen heller. Klockan var väl runt 16 när vi matade honom.

Jag tror inte att det är för att maten har stått framme länge eftersom jag slängde den som stått framme under natten och prövade att ge ny igår, vilket inte dög alls tills efter vi matat honom. Kan det vara att han har fått för sig att maten = smärta och förknippar Microlaxen där? Det låter lite otroligt, men vad kan det annars vara?

Han fortsätter få paraffinolja med skinkost och uppblött MJAU, men vill inte ha något av det. Han ligger mest bara på balkongen och är inte lika lekfull. Det var han igår också, men efter mat av oss och att han ätit själv lekte han. Han vill säkert utnyttja värmen, men det är lite väl mycket.

Vad ska vi göra? Hur länge kan man vänta på att han ska äta själv?

EDIT: Nu åt han!👍 Prövade att inte blötlägga, men jag tvivlar på att det är problemet eftersom han uppskattat det innan. Det är nog när det står under natten och suger åt sig vatten🤔

grandma
6/18/16, 3:45 PM
#16

#15 DEn rosa påsen innehåller griskött och enligt den uppgift jag fått så är griskött mer stoppande. Jag märkte ju inte  detta så tidigt som du och det var ju inte totalstopp men jag fasade ju ut blötmaten i nästan en månad.  Jag föreslår att du börjar om långsamt och som sagt blanda rosa och gula påsen. Men börja kanske bara med den gula och fasa ut blötmaten.  Mina katter gillar inte heller Mjau eller Bozita men jag anser att all blötmat är bättre än torrfoder. Innan jag började helbarfa så fick de kycklingvingar och hjärtan några gånger per vecka. Lite rått kött ibland  när jag själv skulle steka mig en god köttbit.  Köp lite rå köttfärs nu och ge honom om han tappat matlusten lite.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[AnimeV4]
6/18/16, 5:50 PM
#17

#16 Hm, okej. Jag vågar iallafall inte ge honom något annat än MJAU förrän magen är okej. Får se vad han får sen. Jag läste på innehållet i Vom og hundemats kattversion och i den med kyckling är det enda som verkar vara ben kycklingnacke. Ska kika runt lite mer och se om jag hittar något som inte har benbitar alls. Är benmjöl stoppande det också? Lika mycket, i sådana fall?

Min katt gillar MJAU, så det är inga problem där!🙂Rått kött kan han vara lite kräsen med, men han har ätit lax, lövbiff och kyckling utan problem.

grandma
6/18/16, 7:20 PM
#18

Ska du barfa så bör du ge ben på något sätt och det är inte stoppande i sig men jag tror att om katten är ovan så kan det bli så. MIna har ju inga problem alls längre.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[AnimeV4]
6/18/16, 7:40 PM
#19

#18 Jag ska inte BARFa i den grad att jag själv räknar ut allt ifrån grunden, men jag vill absolut ge ett bra färskfoder som grund (om han inte behöver MJAU) och kan tänka mig att ge andra saker för att komplettera. Förstår att foderbytet måste gå mycket långsammare och är speciellt viktigt då han blev så förstoppad av detta.

Det känns glädjande att det gick bra för dina katter trots allt🙂

EDIT: Jag måste rätta mig också! Leo får ur den gula påsen och alltså nöt + kyckling.

kattöga
6/19/16, 12:31 PM
#20

Håller tummarna för att du får ordning på Leos mage! Jag skulle nog vänta med att introducera färskfoder igen tills ni är klara med flytten och han acklimatiserat sej lite i sitt nya hem. För att hålla förändringar och stressnivåer på så låg nivå som möjligt.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
[AnimeV4]
6/19/16, 4:27 PM
#21

#20 Där sa du något som jag inte tänkte alls på! Jättesmart idé att vänta tills han bott in sig i sitt nya hem. Det ska vi absolut göra ☝️

Han har faktiskt börjat bli bra i magen nu och bajsar själv, så jag slutar med paraffinoljan idag och väntar på att det ska bli lite fastare. Han måste ha haft ont då han inte riktigt varit lika lekfull som innan, men nu är det full fart igen😃

Vi köpte även Feliway i sprejflaska i samband med det senaste veterinärbesöket. Vi kommer att bo i en ganska liten lägenhet, så det är väl inga problem att spreja lite här och var de första dagarna?

kattöga
6/19/16, 4:57 PM
#22

Du kan använda Feliway spray i lägenheten också. MEN det är viktigt att inte katten är i samma rum när du sprayar och att du väntar med att släppa in katten i 15 minuter. Eftersom sprayen innehåller alkohol, vilket kan få motsatt verkan om man inte väntar tills alkoholen har dunstat! Feliway för vägg innehåller inte alkohol.

Feliway hjälpte inte våra katter så bra, så jag köpte Pet Remedy (på Arken zoo) istället, vilket dom bara älskade! Kattmynta var ingenting jämfört med detta. :) Gnuggade och gosade in medlet så mycket dom kunde. Den finns också för vägguttag. Men ingen av varianterna innehåller alkohol, så sprayen kan man använda även om katten kommer in i rummet på en gång. Man kan t o m gnugga in lite i pälsen, vid kinder osv, för att få en snabb verkan.

Skönt att Leos mage börjar stabilisera sej igen!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[AnimeV4]
6/19/16, 6:52 PM
#23

#22 Det första är jag med på, men alkoholen hade jag ingen aning om! Räcker 15 minuter att vänta om man sprejar i rummet? Blir det sämre effekt om man vädrar?

Pet Remedy var pricey, men jag ska ha den i åtanke om Feliway inte gör någon skillnad. Egentligen så tror jag inte att det blir några större problem med flytten då Leo snarare är nyfiken än orolig. Han stressfällde och svettades hos veterinären, men var ändå relativt lugn och undersökte sedan rummet med ro. Bussresan när vi inte kunde få skjuts var hemsk då han var väldigt stressad och till och med kissade ner sig, men åka bil är inga problem alls.

Ett nytt ställe att vara på tror jag blir mest spännande, men han kan säkert bli lite orolig där också, så för säkerhets skull vill jag spreja innan han får vara där för första gången. Det blir ju mycket rot och stök med flytt också.

Ja, mycket! Ett orosmoment mindre.

Tack för bra svar!🙂

kattöga
6/19/16, 8:10 PM
#24

Jo, det blir nog lite sämre effekt om man vädrar, då vädras ju även dom ingredienser som ska lugna ut. Men det kan ju räcka med att du sprayat och sen låter katten gå in efter en stund. Han kanske inte behöver lugnande medel "hela tiden".

 Pet Remedy finns även i en liten sprayflaska, som inte är lika costy och kan vara värt att prova om det skulle visa sej att Feliway inte gör nån nytta. Kolla dom olika varianterna på Arkenzoo här. Förhoppningsvis kommer du inte att behöva prova nåt annat, men ifall att.

Ett alternativ är också Zylkene, som finns att köpa hos veterinärer. Ett lugnande medel som man ger i maten, och som är helt naturligt baserat på komjölk. 
Zylkene hade lite mer effekt på våra katter jämfört med Feliway. Men ändå inte tillräckligt. Men så hade vi också två superstressade konkurrenter som inte ville att den andra skulle vara där. Så det behövdes antagligen bra mycket mer än vad Leo kanske behöver.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[AnimeV4]
6/19/16, 10:19 PM
#25

#24 Som jag trodde. Jag tror inte heller att han behöver regelbunden påfyllning, men är beredd på det.

Ah, jag såg den lilla sprejen! Jag ska absolut prova den om det inte fungerar med Feliway. Zylkene har jag inte hört talas om. Reagerar de inte om det är baserat på komjölk?

Det låter rimligt att det var knepigare att få ordning på era katters problem. Leo är verkligen inte en stressad katt och de enda tillfällena jag sett honom stressad är i samband med veterinären.

kattöga
6/20/16, 11:02 AM
#26

#25 Här kan du läsa lite om Zylkene. Det katter (och människor) oftast reagerar på i mjölk är laktos men det finns ingen laktos i Zylkene.  Kan va bra att veta ifall det nån gång skulle behövas.

(Finns på apotek också, såg jag nu, vilket jag hade glömt bort.)

Skönt att din katt känner sej trygg för det mesta! 
Efter att vår hona dog (i våras) så är hanen så mycket lugnare också. Jätteskönt för oss allihop.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[AnimeV4]
6/20/16, 10:43 PM
#27

#26 Ahaa! Jag kanske har hört talas om det förut. Dum jag är som glömde att det är laktosen de reagerar på😕

Ja, det är jätteskönt att han gör det. Skönt att ni fått det lugnare hos er🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: