Annons:
Etikett03-katt
Läst 10105 ggr
kattöga
2016-06-14 14:11

Mush istället för blötmat - hur mycket?

Jag har äntligen kunnat köpa hem en frys, jippie!
Jag hoppas att jag kommer att kunna övergå till Mush för vår 12-årige kattherre så småningom. Och på sikt hoppas jag att kunna göra egen barf också, men börjar med färdig Mush.
Han gillar rå mat, men har inte fått särskilt mycket av det det senaste året, eftersom FORL snodde så många tänder av honom och för att vi inte haft frys och inte kan mala mat (ännu). 

Katten är aktiv, d v s han promenerar väldigt mycket varje dag och håller koll på sina domäner, jagar lite möss (äter dom inte) o dyl. Han springer o leker inte så jättemycket dock, han är ju trots allt en senior.  Men han klättrar gärna upp på taket på vårt hus….. token (!)…. därifrån har han god uppsikt över sina domäner.

Hittills har vi gett honom endast blötmat. För det mesta äter han ca 200 gram Mac¨s spannmålsfria mat med ca 80% kött i + en till två burkar Gourmet Gold, 85 gr. 
Trots att han äter ganska mycket är han inte alls överviktig, han är "normalsmal". Väger 4 kg.

Igår fick han en Mush-bulle, som slank ner kvickt. Idag har han ätit en bulle till. Jag varvar med blötmat till att börja med.

Så till mina frågor:

* Har läst runt i trådar här på iFokus och sett att rå mat/Mush innehåller mer vätska än annan blötmat. Stämmer det?
*  I så fall kanske jag ska dra ner på extravatten som jag brukar ge honom med varje måltid? (Har läst att katterna kan få för mycket vatten också, vilket kan bli betungande för njurarna att hantera.)

* Jag har också läst att man bör ge katten tre olika sorters kött, för att dom ska få i sej tillräckligt av alla näringsämnen, aminosyror m m. Under hur lång period bör man se till att katten får i sej tre sorter? En vecka, 14 dar eller vad`?
Mush finns ju i två versioner: Kyckling + gris eller Kyckling + nötkött.  Men är det ok att ge en påse/sort i taget (à 800 gram)?

* Med tanke på att han hittills ätit 285-370 gram blötmat per dag (varav det mesta innehållande 80% kött), hur mycket kan jag förvänta mej att han äter om han endast äter Mush, tror ni? 
Vad jag förstår så behöver/äter dom mindre av endast rå mat jämfört med burkmat, gäller det även mat med 80% kött?

Många frågor, men ser fram emot att kunna ge honom så mycket rå mat som möjligt under hans resterande liv nu på ålderns höst. Så, är jättetacksam för input om hur ni ser på detta!

🐱

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
MaritaBo
2016-06-14 18:12
#1

Blötmat (ex. Mjau) innehåller ofta mer vatten än vad Mush Vaisto Cat gör. Troligen för att de har bland annat gelé eller sås i sina produkter. Och Mush är i regel den vätska som köttet innehåller.

Jag tillsätter sällan extra vatten i Barfen, men det händer det också för att kunna blanda ner blodmjöl etc. och om det ser "torrt" ut och det inte blivit tillräckligt med "blodvätska" i påsarna när jag blandar. Men jag har inte mycket i.

Gör man egen Barf så behövs tre djurslag (minst) under en period av 7-10 dagar. Mush, ska vara komplett som jag fattar det som så där ska man inte behöva tillsätta något för att täcka fler djurslag. Men aldrig fel att göra egen Barf på sidan av och tex. få in lite vilt.

Normalt kräver katten mindre mat av rå föda och Mush brukar man generellt säga 1 bulle/kg katt vilket innebär ca 100 g. (Kastrerad katt) Men kan behöva justeras utefter hullet på katten.

kattöga
2016-06-14 18:47
#2

Tack MaritaBo! Då är det mesta som jag tror då. Det jag är mest "orolig" för är hur mycket Mush han behöver, med tanke på att han ändå äter ganska rejält mycket, trots att han är smal/smärt. Men vi får se hur mycket han äter självmant när (och om) vi bara ger honom Mush. 100 gram låter så lite när jag tänker på hur mycket han äter av relativt god mat nu.
Fler frågor lär komma ;)

Egen barf har jag ingen möjlighet att göra just nu, men däremot kan jag säkert lägga till lite färs av andra djurslag lite då och då. Det hoppas jag i alla fall!
Jag hoppas att de två sorterna Mush är tillräckligt dock.

Tack igen o

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

MaritaBo
2016-06-14 20:48
#3

Börja med att ge honom 5 bullar om dagen och se om det räcker. Alla katter är ju individer, så man får prova sig fram vad som passar katten bäst.

kattöga
2016-06-15 08:06
#4

#3 Ja, jag får prova mej fram. 👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2016-06-15 10:31
#5

Ny fråga igen: Kattherren tycker varken om hel-, halvfrusen eller kylskåpskall mat. Hur länge kan man låta den råa maten stå framme innan den blir "ohälsosam"?

Det jag har gjort dom här två dagarna är att hälla i ite varmt vatten över maten, men det kanske inte behövs om maten kan stå framme en stund innan servering….

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[AnimeV4]
2016-06-16 17:21
#6

Du vet det nog redan, men jag säger det ändå: Vänj in försiktigt. Benen kan göra katten hård i magen/förstoppad! Fick själv lära mig den läxan..😕Och då har han ätit uppblött MJAU innan och sen uppblött Mush, men det fungerade inte ändå.

Annons:
burmamys
2016-06-18 12:42
#7

#5 Jag tar fram mina MUSH bullar ur frysen och ställer dem i kylskåpet på kvällen, då har de tinat när det är dags för frukost. Sen häller jag en tesked ljummet vatten på dem och hackar ner vattnet så bullen också blir ljummen/rumsvarm. Även om mina accepterar kylskåpskalla bullar så äter de med med mycket större iver när maten är rumstempererad!👍

burmamys
2016-06-18 12:45
#8

Jätteglad att du börjat ge honom färskfoder! Berätta gärna hur det går!🙂

kattöga
2016-06-19 12:24
#9

#6 Ja, tack, jag försöker vänja in honom  vid Mush försiktigt, har läst här att en del katter blir förstoppade av Mush i början. Hoppas det går bättre för din katt framöver!

Än så länge varvar jag Mush med Mac's burkmat som han är van vid. Än så länge bara två bollar om dan. Ökar ev på med en boll till i nästa vecka.

#7 Tack för tips! Det är så jag gör, har på varmt vatten som jag "rör" ner i bullarna.
Fast jag kom på att ge honom bullarna på kvällen istället, eftersom det är då han är som hungrigast och jag vet att maten äts upp ganska snabbt. (Han är frigående och går ut på nätterna och tidiga morgnar för att kolla in läget här i skogen.) Så jag ställer in bullarna i kylen tidigt på morgonen istället.

#8 Tack! Ja, jag är jätteglad för att kunna ge honom det nu också! Så glad för att äntligen ha en frys igen. 

Första portionen gick åt i ett nafs. Andra o tredje portionen var han däremot lite mer misstänksam emot, varför vet jag inte…. Men, det finns ett enda godis han gillar, Cosmas frystorkade kyckling, så jag smulade över lite över mushbollarna och då var det gott igen. Sen dess behöver jag inte locka med nåt annat i maten, han äter bullarna, gladeligen!

Nu har det ju bara gått några dar, så det ska bli spännande att se om han fortsätter att gilla bullarna. Jag hoppas att han inte lessnar på dom…. Men han är inte särskilt kräsen, så jag har gott hopp.  Ska bli så skönt att  kunna ge honom, i princip, enbart Mush/rå mat framöver i så fall.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

[AnimeV4]
2016-06-19 16:20
#10

#9 Tack! Han mår bättre nu iallafall🙂

kattöga
2016-06-23 18:30
#11

#10 Toppen! 

Nu har kattherren här hemma "återgått" till att vilja ha kycklinggodis på maten. Då slukar han maten gladeligen. Jag tror att han gillar maten (han åt ju några portioner i början utan kycklinggottet) men har kommit på hur han ska göra för att få godis! (Ren "smulvänlig" torkad kyckling.) Och ändå är han ju egentligen ingen godisgris, det mesta godiset har varit ointressant för honom.

Nu får han tre mushbullar per dag. Men han äter också 200 gram Mac's spannmålsfria burkmat på ett dygn!  Han är en storätare och har alltid varit, åtminstone sen han flyttade in här. Få se hur mycket han äter när vi väl enbart ger honom Mushmat….. Dom rekommenderade 4 bullarna för en 4-kilos katt, struntar han blankt i.  😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2016-07-17 17:16
#12

Nu har vi Mushat i en månad! Helt toppen! Vår herre älskar Mushmaten! Inget "lureri" med torkade kycklingbitar i maten behövs, bara ren mat. Man riktigt ser att han äter med glädje och njuter av maten!

Han äter oftast 8 bullar/dygn! Skulle nog äta fler ibland om han fick, men verkar oftast nöjd med 7-8 st. 

Ibland har jag fått "fylla på" med lite blötmat (som vi har några burkar kvar av) när inga tinade bullar funnits kvar. Men den är inte intressant alls längre. Smakar lite på den och lämnar det mesta kvar. 

Så numera har vi en Mush'it här hemma! Och ingen är gladare än jag för det! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2016-07-17 18:45
#13

Härliga nyheter!😃 Jätteglad att det går så bra och att han upptäckt hur gott det är med riktig, rå mat!👍

Annons:
kattöga
2016-08-28 12:07
#14

Nu har vi haft en Mushit här hemma i drygt två månader. Och det har blivit en succé!  Burkmat är inte längre särskilt gott…. :)

En härlig effekt som (jag antar att) Mush-maten medfört är, att hans päls redan är mer kompakt (och mjuk) och att han inte fäller alls särskilt mycket längre. Tidigare har han alltid fällt väldigt mycket hår, oavsett vilken årstid. Men nu tycks stråna hänga kvar bättre. Kan ju inte bli bättre inför vintern som kommer! 🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2016-08-28 12:33
#15

Roligt att du ser så tydlig effekt i pälsen!😃 Jag upplevde också att mina katter fick tätare och glansigare päls, och de fäller minimalt. Har även avföringen blivit mer kompakt, luktar mindre och passerar mer sällan? Han kanske till och med blivit lite mer energisk?

kattöga
2016-08-28 12:52
#16

Vår Mushit är en frigående katt och han gör i princip aldrig ifrån sig i sin sandlåda inomhus (utom när vintern är alldeles för bister), så jag kan inte svara på den frågan. Det enda jag kan se är, att baken ser ren och fin ut när han kommer in och han verkar må bra och är rörlig.

Han har alltid varit en rörlig katt. Inte så att han är så särskilt lekfull, men han älskar att vandra omkring i skogen här och han älskar att följa med på promenader med oss, som en hund utan koppel.
Han har dessutom upptäckt hur han kan komma upp på taket på vår stuga och varje dag tar han sej, minst en gång, dit upp för att hålla koll på sitt territorium därifrån.
Vi har satt upp som en hylla/avsats där han tar sej ner, för att han inte ska behöva hoppa från så hög höjd (vi bor i en ganska liten stuga). Upp ska han, så det enda vi kan göra är att underlätta för honom att komma ner. Han är ju inte nån ungdom längre, fast det har han nog inte fattat (han är 12 år)!

Så, ja, jag tycker faktiskt att han verkar vara mer energifylld och musklerna ser ut att växa till sej också, han ser starkare ut. 

Han är dessutom mer harmonisk nu, vilket jag kopplar till att vår hona dog i våras. Dom blev aldrig vänner sedan han flyttade in för två år sen, så det låg ofta mycket spänningar o stress mellan dom.
Nu får han vara Allenarådande Konung i sitt Rike! Och äta superdupermat! 😃

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

burmamys
2016-08-28 13:12
#17

Ja då verkar han ha en härlig tillvaro nu! Fri från stress, full koll över reviret och riktigt bra mat i sin mage så han summa summarum mår toppen!👍

Upp till toppen
Annons: