Annons:
Etikett03-katt
Läst 1242 ggr
LaSadie
6/12/16, 11:55 PM

Barf för känslig mage

Vår yngsta katt kom tillbaka efter några dagar hos veterinären på grund av stopp någonstans. Vi fick rekommendationen att köra skonkost. Hon fick torrisar och blötmat med sig hem. Jag vill ge henne barf men vad är bäst för en liten känslig mage? Jag tänkte kyckling som komplement till den maten hon äter nu, men vad kan vara bäst?

Annons:
Alwyn
6/13/16, 7:03 PM
#1

Vad är hon van vid att äta då? Det är inte bra att byta mat för fort och har hon känslig mage måste det göras långsamt på rätt sätt. Om du har lätt för engelska kan du läsa om detta här : http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2013/04/15/raw-food-diet-part-3.aspx

LaSadie
6/13/16, 8:21 PM
#2

Hon får, med de andra, dela på en Bozita tetra på morgonen och sen fri tillgång till torrisar. Får lite kyckling ibland och har fått Vom bollar.

burmamys
6/18/16, 12:32 PM
#3

Jag skulle långsamt fasa ut torrfodret och bara ge Bozita, samt komplettera med goda tarmbakterier (Fortiflora t ex) och om jag vill lyxa till det eller ge godis endast använda rå köttfärs. 🙂

Men det beror också på vad problemet var, "stopp någonstans", vad innebär det? Och på vilket sätt är hon känslig i magen?🤔

LaSadie
6/18/16, 4:17 PM
#4

Hon äter främst blötmat och bara tar några torrfoderkulor för syns skull :) sen hon kom hem har hon inte ätit Bozita alls utan blivit kräsen och äter bara porta 21, RC intestinal och RC mousse… Hon hade en hårboll och på ultraljudet så såg de förändringar på andra organ som de tagit biopsi på. Känsligheten berodde troligen på tom mage i tre dagar.

burmamys
6/18/16, 4:45 PM
#5

Så hon har nyligen blivit känslig i magen i samband med att hushållen fastnade? RC innehåller tyvärr mycket vegetabilier och lite animaliska proteiner, vilket belastar kattens immunsystem. Försök allt du kan att fasa ut det helt och erbjud bara Bozita eller MUSH, och möjligen lite Porta 21.

LaSadie
6/18/16, 5:09 PM
#6

Jag är väl medveten att RC inte är bra men valet mellan att hon inte äter och RC så väljer jag RC. Och som jag skrev ovan, hon totalvägrar Bozita sen hon kom hem och är inte längre det alternativ jag helst väljer. Innan hon åkte in så delade hon och två katter till på en tetra varje dag. Musch är jag osäker på, dagarna innan hon mådde dåligt och åkte in fick hon både köttbullar och Musch korv

Annons:
Upp till toppen
Annons: