Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1706 ggr
Bananbullar
6/7/16, 9:53 AM

BARFA nybörjare

Hej, vi får hem en ragdoll på 12 veckor i början av Juli. Jag har läst på en hel del om BARF och detta är något som jag verkligen skulle vilja utfodra min katt med. När han kommer är han uppväxt på torrfoder och lite blötmat. 

Jag och min sambo funderar på om vi i början kan ge BARF t.ex. en gång/dag istället för blötmat för att sedan sucssesivt över tid gå över till att endast utfodra med BARF. Både när katten är van och när vi har lite mer under fötterna. 

Kan man ha fri tillgång till torrfoder under tiden som vi "testar oss fram" och ta bort det när vi bestämmer oss för att helt gå över till BARF? Eller är det dumt och risken att katten äter för mycket? 🙂 Kan ju vara bra i början nu när vi tänkte testa typ en gång om dagen, men tänkte sen om/när testar kanske 2 ggr/dag. Målet jag tänkte mig är 3 ggr/dag och då tänkte jag ta bort torrfodret helt.


Annons:
Sommarek
6/7/16, 10:09 AM
#1

Jag sätter en liten tass här så att jag också kan följa med som blåbär.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

MaritaBo
6/7/16, 10:33 AM
#2

När jag hämtade hem min senaste katt så uteslöt jag direkt allt vad torrfoder heter och gav bara blötmat (Mjau tetra)  samt smakbitar av Barf. Det togs tacksamt emot, både smakbitar av diverse kött och även pyttesmå revbensbitar.  Kycklingvingar fick jag klippa sönder i mindre bitar första 2 gångerna för att han ens skulle smaka.  Det tog kanske ett par - till 3 veckor då han fick mest Barf och lite blötmat istället. Som vuxen äter han Barf och får ibland Mjau i portionspåsar när jag slarvat med att ta fram fryst mat i tid.

En katt behöver inte ha fri tillgång av någonting och med det menar jag att de behöver inte ha tex. torrfoder framme jämt. Utan servera många små mål till en början. 4-5 mål om dagen brukar vara lagom för en kattunge och sedan dra ner successivt till 2-3 mål som den ska äta som vuxen.

En kattunge är oftast jätteroligt att börja med Barf, de brukar vara så tacksamma och smaka på allt med glädje.

Bananbullar
6/7/16, 11:01 AM
#3

Jag kan absolut tänka mig att börja med blöt mat och successivt gå över till BARF. Men tänker hur man ska gå från torrfoder till blöt mat/BARF? Ska man kanske blanda torrfodret den är van vid och blötmat för att vänja magen? Är Mjau bra mat att ge katten? Har ej innehållsförteckningen här :)


burmamys
6/7/16, 11:16 AM
#4

Mjau är bra blötmat 😊 Om du vill ta det försiktigt kan du börja med att fasa ut torrfodret under några dagar upp till två veckor, då du ger allt mindre torrfoder och ökar på med barf. Vätskehalten är ju väldigt låg i torrfoder så en del kan bli lösa i magen om man byter tvärt från torrfoder till blötmat/barf. Särskilt om han äter mest torrfoder hos uppfödaren. Däremot behöver du inte oroa dig över att byta mjau blötmat mot barf, och det är ju praktiskt att låta katten fortsätta äta blötmat någon gång ibland, ifall du glömmer tina barfportionen.

burmamys
6/7/16, 11:28 AM
#5

Instämmer helt med MaritaBo om att katten inte behöver fri tillgång utan tvärtom mår bättre om den får 4-5 mindre portioner medan den är kattunge. Om du jobbar och inte kan servera lunch kan du ta fram en fryst portion när du gett frukost och låta den ligga i skålen (som bör stå skuggigt) så kommer katten äta när den tinat. Gör du egen barf? Ifall du vill läsa på lite har jag skrivit två artiklar här på barf iFokus där du kan läsa om hur jag gör, "att barfa katterna är inte så svårt" och "kosttillskott för hållbar barf av katt". Annars är MUSH vaisto cat ett bra färskfoder som är ett väl balanserat helfoder. Komplettera gärna med lite rå kycklingvinge för tänderna, precis som MaritaBo skriver kan det vara bra att klippa mindre bitar i början. Om katten äter mer än en halv kycklingvinge kan han eventuellt bli lite hård i magen, men då kan du ge en rå äggula, det ger bra fett och vitaminer så särskilt kattungar mår bra av att få det regelbundet. Men det räcker med en eller max två råa äggulor i veckan. Lycka till!😊

Bananbullar
6/7/16, 11:46 AM
#6

Då ska vi försöka oss på det ni skriver! Jag jobbar oregelbundet dagar och kvällar. Min sambo jobbar dagtid. Hur mycket bör man ge per dag? 5-7% av kattens vikt? Och sen dela upp det under dagen i 3-4 gånger? Väger man helt enkelt bara maten eller ska man titta lite på innehållet också? Vi hade tänkt göra helt egen BARF. Men vi tänkte börja lite med mjukmat och MUSH för att sedan tillslut göra allt själva. Tänkte om man ska börja med lite Kycklingvingar, hjärtan osv utblandat med blötmat och MUSH till en början. Det är verkligen en djungel. Har läst alla artiklar här på sajten men tycker ändå det är lite svårt att omsätta i praktiken. Eller så kanske man bara gör det mer komplicerat för sig själv än vad det är :p


Annons:
MaritaBo
6/7/16, 12:51 PM
#7

Förmodligen gör du det mer komplicerat än vad det låter för det är faktiskt ganska enkelt bara man vet proportionerna och vilka tillskott som behövs.

Som kattunge behöver en äta så mycket den vill (ok, den ska förstås inte bli en fetknopp), men den växer och behöver mer som kattunge än vuxen.

Jag personligen tycker att du helt kan utesluta torrfodret på en gång och bara ge blötmat. För faktum är att torrfoder finns det inget bra med för katter överhuvudtaget. Det är mest en fördel för kattägaren då det är väldigt bekvämt. Men katten behöver nästan all sin vätska från maten då de har en bristande törstreflex och sällan eller aldrig dricker tillräckligt med vatten.

Bra blötmat är Mjau och Bozita, som inte innehåller socker och spannmål, men det allra bästa är ju givetvis Barf. Mush Vaisto Cat är ju toppen att det finns idag och kan vara bra att ha hemma som omväxling och om man inte någon gång hunnit med att göra iordning ny Barf.

Är det något som du funderar över då det gäller egen Barf så är det ju bara att fråga, det är ju där alla vi som Barfar börjat också. :)

Det är toppen för katten att du väljer Barf som grund! 👍

burmamys
6/7/16, 1:03 PM
#8

#6 Låter som att du har en bra plan! 👍 Och ja, 5-7% av kattungens vikt är en bra utgångspunkt för hur mycket barf eller MUSH den behöver, men var beredd på att justera uppåt/ nedåt beroende på hur mycket han vill ha. När katten närmar sig 8-10 månader kan ni börja ha koll så han inte blir överviktig (om han är väldigt matglad). Och jag tror som MaritaBo att du upplever det som svårare att barfa än det faktiskt är! 😉

Kattränaren
6/7/16, 3:42 PM
#9

Va kul att ni vill barfa er katt :D Jag skulle börja med att ge köttfärs/färdig barf i bollar utöver blötmaten  istället för att gå på kycklingvingar. Min ena vuxna katt vill inte äta ben och jag tänker att det kan vara bra att mjukstarta med kött som är lätt att äta för er lilla katt :) Lycka till!

Upp till toppen
Annons: