Annons:
Etikett23-ot-off-topic
Läst 1720 ggr
Dimocarpus
5/16/16, 7:21 PM

Alla katter förtjänar lag om ökat skydd.

Bara hoppas alla djur och kattvänner där ute förstår varför jag skickar denna länk:

http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/vara-kampanjer/alla-katter/

Skriv på och det är dags att skydda våra katter ordentligt!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
5/17/16, 4:24 PM
#1

Jag har också skrivit på! Jättebra initiativ, hoppas det går igenom så det blir obligatoriskt att ID-märka katter (som det är idag för hundar) och att de katter som får gå ut på egen tass ska vara kastrerade. 👍😊

vallhund
5/18/16, 5:22 AM
#2

Har du noterat att sajten du länkar till sponsras av en av världens största tillverkare av torrfoder?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dimocarpus
5/18/16, 7:30 AM
#3

#2, jag gillar att du är uppmärksam. :) Att barfa katten är ett val,likaså med torrfoder. Varje kattägare får avgöra utifrån sina förutsättningar vad som känns rimligast för katten och plånboken. Jag är medveten om att en viss Hill's torrfoder innehåller för mycket järn och blir återkallat. Men alla deras produkter är inte så. Mitt syfte med det här är att öka kattens status och det vill djurskyddet göra. Det är allt jag bryr mig om. Lagar kan skydda våra katter!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
5/18/16, 12:38 PM
#4

#2 i det här fallet handlar det om att påverka lagstiftning på ett sätt som ökar kattens status, och då tycker jag att det är så pass viktigt att jag skriver på trots att torrfoderföretaget Hill's har sponsrat kampanjen.

[Tibonnanj]
5/24/16, 8:18 PM
#5

Lite OT men vi har chip-märkt vår katt, är det samma sak som ID-märka?

Jag är även så rädd att han ska smita och att den som hittar honom inte tänker på att kolla om han har chip eller inte. Så han har fått en halsband med en bricka där det står hans namn på ena sidan och "chip-märkt" på andra.

MaritaBo
5/24/16, 8:25 PM
#6

Ja, det är samma sak.

Annons:
Dimocarpus
5/24/16, 9:46 PM
#7

#5, jodå… superkattägare är du! 😃 Jag skulle också gjort det om man hade en utekatt för att visa att den inte är hemlös utan folk kan kontakta mig direkt om det skulle hända katten någonting. Jag bor i en stor stad med en massa trafik och uppe på sjunde våning så nej, inga utekatter utan de kommer få bara gå ut med koppel (har inte fått mina kattungar än). Men hade jag bott ute på landet med lite trafik och en stor tomt med skog runtomkring så tror jag att jag hade varit lugn att släppa ut min katt. Men dock hade jag nog kontrollerat att inga "ohyra" på pälsen eller skador på kroppen efter varje utgång.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

[Tibonnanj]
5/24/16, 9:57 PM
#8

#7 Nämen tackar! Nu blev jag mallig :)

Hehe katten är faktiskt innekatt. Men vi bor i hyreslägenhet och jag litar inte på att de som kommer hit och fixar saker ibland tänker på att vi har en katt som kan smita ut. Så är han väldigt nyfiken och sällskaplig och skulle lugnt kunna svansa efter en främling som inte är snabb med att stänga dörren.

Har även läst någon gång här att man får skjuta katter som inte har tydlig "ägarmarkering", som går omkring på häckningsplatser och stör djur. Googlade lite och hittade ingen direkt info om saken så vi tar det säkra före det osäkra.

Dimocarpus
5/24/16, 10:22 PM
#9

#8, smart =) Usch, hoppas att det inte är så. Vet att förr i tiden gjorde man så. Man nu tror jag inte att vi gör så väl? Har aldrig hört. 

Jag ska också börja barfa mina kattungar när de är här. Jag har en hel del att ta in innan jag vågar ge de barf helt och hållet. Håller precis som du på att lära mig. Sara (barfmycat) ska hålla en kurs (billigare pris) i Stockholm, jag ska dit å lyssna på hennes föreläsning.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
5/24/16, 10:53 PM
#10

#9 vilket datum är föreläsningen? Intresserad om det är en dag då jag kan! 😊 Behöver man anmäla, hur, vad kostar det….

Dimocarpus
5/25/16, 5:55 AM
#11

Vad kul, Burmamys! Lördag 5/6, 300kr. Beställ på barfmycat.se. Hoppas att vi ses där. 🙂

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
5/25/16, 9:21 AM
#12

Aj då, 5/6 är jag fortfarande i Örebro. Hade ju varit jättekul…. Nåja, får hålla utkik efter nästa tillfälle! 😊

Dimocarpus
5/25/16, 8:47 PM
#13

Så synd Burmamys! Datumet hade jag ju glömt. Men jag tror att hon kommer att ha fler förrläsningar inom en snar framtid. Kan hålla utsikt åt dig :)

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
5/25/16, 8:51 PM
#14

Hemskt gärna! Tack ❤

Dimocarpus
6/16/16, 7:42 PM
#15

Vi börjar nämna oss slutdatumet och jag hoppas att vi får minst det dubbla. HEJA HEJA!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Denna kommentar har tagits bort.
[[eskils_]]
6/24/16, 12:32 PM
#17

#8 och #9 Jo, tyvärr är det fortfarande så att omärkta eller oregistrerade katter som går fritt ute lever mycket farligt. Dels hotas de av bilar (vanligaste dödsorsaken för katter enligt Agria), dels hotas de av kattsamlare och djurplågare, och dels hotas de av skjutglada kommunjägare! Så här står det i lagen, hämtat från Jordbruksverket:

"21 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får avlivas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av Polismyndigheten. Lag (2014:707)."

[Tibonnanj]
6/25/16, 9:23 AM
#18

#17 Förståeligt men hemskt. Tror inte det är många kattägare som har innekatt som är lika paranoida som jag och min sambo. De flesta har ju inget som markerar att katten har ägare om det är en innekatt och skulle en innekatt smita ut så har de inget direkt eget revir som de känner till som hemma och kan springa iväg hur långt som helst.

[[eskils_]]
6/25/16, 10:37 AM
#19

#18 Så är det. Man måste vara realistisk när man har ansvar för husdjur.

Tyvärr väldigt vanligt att katter smiter ut och springer bort just på sommaren, i samband med att de flyttas till landet eller till en kattvakt där de inte känner sig hemma. Har de då ingen livlina i form av märkning och registrering (och kanske inte ens är kastrerade) är det mycket liten chans att ägaren får hem dem igen. 😕

"En älskad katt märker man"!

[[eskils_]]
8/6/16, 12:34 PM
#20

Påminner om den viktiga namninsamlingen för mer ansvarsfullt kattägande. Får idé

Inför riksdagens debatt och ev beslut i höst om en ny djurskyddslag handlar det om att få med följande punkter när de gäller katter:

* Obligatorisk ID-märkning och registrering.

* Obligatorisk kastrering för utekatter.

* Tydligare ägarkrav, inklusive 16-års gräns.

* Förbud att överge djur.

Tipsa djurvänner bland släkt och bekanta! Sista dag är söndag den 14 augusti.

Man gör en god gärning, det är alldeles gratis, det går på 5 sekunder och man kan vara anonym. Ingenting att tveka om alltså! Glad

Just nu har 28.287 underskrifter kommit in.

Här är länken igen.

Annons:
[[eskils_]]
8/18/16, 8:10 PM
#21

Ändrat datum: imorgon, fredag den 19 augusti, avslutas namninsamlingen för bättre trygghet och skydd för våra katter. Får idéFår idéFår idé 

Om förslagen här går igenom kommer det bidra till att drastiskt minska antalet hemlösa katter och kattungar, och större chans för bortsprungna katter att hitta hem igen.

Så skriv på direkt om du inte redan gjort det, och tänk efter - känner du inte minst en djurvänlig person till som vill göra en god gärning och hjälpa katterna? Skynda sprid, katterna tackar dig! Hjärta

Hittills har 28.392 personer skrivit på.

Här är länken igen, för sista gången.

Upp till toppen
Annons: