Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2254 ggr
Dimocarpus
2016-05-14 12:13

Barf basic

Kan man använda detta till katter också? http://www.mushbarf.com/sv/produkter/mush-barf-basicr. Ger ni vaisto till era katter också? 

Jag antar att de innehåller olika mängder av näringsämnen i dessa och tror ni att jag bara kan ge till mina katter efter deras vikt eller måste jag göra en egen uträkning? Isf känns det bättre att barfa på egen hand. Vad säger ni som kan det här med barf?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
2016-05-14 12:25
#1

Barf basic är inget helfoder och dessutom anpassat för hundar så det är inte lämpligt att ge till katter. 

Köp MUSH vaisto cat, eller gör egen barf!👍

Unga katter och kattungar ska äta så mycket de vill upp till de är minst 6 månader och ofta tills de är ett år gamla, om du inte ser att de börjar bli överviktiga. Min fyramånaders som nu är 6 månader gammal har hela tiden ätit ungefär 7% av sin vikt i mat. När jag sökt på hur mycket barf man ska ge kattungar så verkar de flesta rekommendera att man börjar med mellan 5-7% och sedan justerar utifrån hur mycket katten vill ha.

Dimocarpus
2016-05-14 12:43
#2

#2 tack, du ser att jag är ute i väldigt god tid för mina kattungar. Jag vill ta vara på den tiden jag har för att kunna göra research, läsa på och jag ska t.o.m. gå på kurs hos Sarah (barfmycat) för att lära mig mer om barf och läser just nu Matildas bok om barf. Jag har ju bara lärt mig lite grann här via forum och börjar nu sätta mig in i det tills mina kattungar kommer. Det är nu jag har tid att lära mig att göra barf och samla på mig så mycket kunskap kring det som det går. 

Hur gör du för att få bort eventuella dåliga bakterier och sånt när du köper i affären? Fryser du in köttet först (för att döda allt) eller ger du det till dina katter direkt? Jag känner mig inte alls säker på det där med kosttillskott (det behöver jag fråga Sarah och Matilda om också). Verkar mycket hålla reda på. 

Kör du ett grundrecept för en vecka och lägger till lite "god" saker då och då eller hur gör du?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2016-05-14 12:44
#3

#2, nu har jag inte läst noga din artikel utan bara skummat igenom det, kanske står mer om det isf ska jag läsa det noga.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Dimocarpus
2016-05-14 12:48
#4

#2, jag läste att din barf är rätt kostsam eller hur? Å andra sidan har du tre katt och Simon med medicin och kanske reglerad kost? 

Finns det liksom en mindre kostsam men ändå bra barf och så ekologiskt som möjligt (jag har ju tillgång till närproducerat kött så det kanske är ett bra alternativt) och slippa en massa kosttillskott som möjligt? Någon fler som också kan det här med barf, tacksam för fler tips och syn på det här med barf.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-05-14 15:14
#5

Oj det var många frågor på en gång! 😊 Jag fryser alltid in deras mat innan jag tinar det de ska ha för dagen. Har skrivit exakt hur jag gör i mina artiklar "att barfa katterna är inte så svårt" och "kosttillskott för hållbar barf av katt" (där jag går igenom vilka kosttillskott som är nödvändiga och när). Min barf är relativt kostsam för att jag köper ekologiskt svenskt kött i ganska små närbutiker i Västerås (där bussen stannar på väg till/ från jobbet) där de har relativt höga priser och litet urval. Och så ingår såklart kosttillskott för hållbar barf! 😊

Dimocarpus
2016-05-14 16:34
#6

#5, tack =) Jo, jag är ju nybörjare så jag har såklart många frågor. Hoppas det är ok att jag ställer dem oavsett hur "dumma" eller konstiga de än kan låta. Det är förrän nu när jag väntar katter som jag inser fördelen med barf. Har ju aldrig tänkt på det överhuvudtaget.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
MaritaBo
2016-05-14 19:49
#7

#6 ingen fråga är för dum att ställas och alla har vi varit nybörjare.

Silvestris
2016-05-14 22:33
#8

MUSCH Basic är kompletteringsfoder som kan användas för att sätta ihop en egen foderstat. Förpackningarna kommer ändras så att det framgår att de går att använda till både hund och katt.

Dimocarpus
2016-05-15 09:09
#9

#8, jag trodde det var bara dosering för hundar och de är ju större och äter mer och kanske behöver andra näringsintag än katterna gör (nu har jag inte läst något om hundens barf) Det vore bra om de kunde förtydliga och kanske ge lite tips om hur man dosera till en katt med en viss vikt osv. Jag vill ha en enkel barf där jag kan känna mig säker på att det är fri från farliga bakterier och ämnen plus att katterna (snarare kattungar) tycker om det förstås. 

#5, 7 och 8: jag är mest orolig för olika bakterier, virus och parasiter som kan överföras till katten via råmat. Jag vill veta hur jag kan barfa säkert. Kan man lita på att det man handlar i butikerna är safe enough? Att laga maten känns lite överkurs (det är inte säkert att bakterierna dör och en del av  näringen försvinner ju). Ska jag bara hålla mig till MUSH barf? Jag antar att hygienkontrollen hos MUSH är anpassad till våra katter och hundar. Vad säger ni som är pålästa och har mer kunskap om hygienen på råmat till katter?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MaritaBo
2016-05-15 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Jag tycker inte att du ska vara orolig för bakterier, virus och parasiter i rå föda.  Tänk på vad katter i det vilda skulle äta och hur… Det ligger på marken tills de ätit upp det de ska.  En hund och katt klarar mycket mer än vad människor gör.

Normal hygien vid beredning, precis som med din egen mat räcker gott till. Och du kan använda handskar. Tvätta händer, diska ordentligt.

Vildsvin ska dock alltid vara trikintestat om du köper vilt.

Själv håller jag på mycket med slaktrester och det blir ibland väldigt kladdigt och slabbigt, men jag oroar mig inte för bakterier etc.  Här en bild på när jag tog tillvara mestadels mellangärde från älg i höstas. Vaxduken slängs in i tvättmaskinen och resten diskas ordentligt och jag använder engångshandskar köpta på Granngården. Brukar gå åt ganska många innan jag är klar.

Dimocarpus
2016-05-15 13:42
#11

MaritaBo, tack för att du delar med dig. 

Hahaha… oj, vilket blodbad. Din katt/dina katter har det verkligen bra. 

Du har en poäng här, i det vilda jagar de ju. Det kom jag på efter jag publicerat inlägget. Jag får se vad jag kan komma åt. Men barf basic@cat är inte dåligt heller. Jag slipper blodbad 😉, blir svårt om man inte har rum för sånt. Kan tänka mig att köpa det för att på ett enkelt sätt fördela portionerna till mina katter.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

burmamys
2016-05-15 13:49
#12

#6 ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite klumpigt, självklart är alla frågor välkomna! Hoppas du inte tog illa upp!🙂

#8 oj är det kompletteringsfoder anpassat för både hund och katt? På paketen står det att det är för hundar. Tänker på taurin t ex som ju inte hundar behöver, att ev inälvsmix kanske innehåller för lite hjärta…?  Bra om de ändrar på förpackningen så det framgår!😃

Dimocarpus
2016-05-15 14:11
#13

#12, jag tolkade inte så. Mer att jag inte känner mig så påläst. Bara tacksam för att du alltid så hjälpsam och kommer med matnyttiga information till mig. 

Håller med dig, Burmabus. Det vore bra om det är tydligt så att man kan känna mig trygg med doseringen. Jag har fortfarande inte lärt mig vilka tillskott jag ska tillägga och hur mycket osv. Ska läsa på så fort jag har tid när jobbet lugnar ner sig lite.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
burmamys
2016-05-15 14:39
#14

#13 tack! ❤️

Ja läs när du har lugn och ro!👍

Silvestris
2016-05-15 15:08
#15

#12

Själva poängen med kompletteringsfoder är ju att de inte är kompletta utan att man behöver komplettera själv. ;)

MUSH Basic är ju bara malda (eller hela) ben och kött/inälvor. Går jättebra att använda till vilket köttätande djur som helst, men man måste ju balansera själv. Förpackningarna kommer ändras så att det framgår att de kan användas till katter också.

burmamys
2016-05-15 15:22
#16

Aha, okej! Tack för förtydligandet, jag var mest fundersam på inälvsmixen men det brukar väl vara specificerat på baksidan exakt vad bullarna innehåller (har inte kollat baksidan nu) men förutsätter ändå att man vet hur mycket lever, hjärta osv ens djur behöver.

Dimocarpus
2016-05-15 17:03
#17

#14 och 15: jag får hoppas att det kommer med bra instruktioner och rekommendationer när det gäller dosering och mängd. Jag vill ha så enkel barf som möjligt men samtidigt vill jag att mina katter får variation och rätt mängd av mat. Gärna en färdig veckorecept för den vikt katten motsvarar vore ju toppen men kanske måste göra det på en kurs?

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

MaritaBo
2016-05-15 17:25
#18

#17 Du behöver inte gå kurs, utan lära dig vissa proportioner och räkna utifrån din katts vikt. + vilka tillskott du kan behöva. Samt att du behöver ge minst 3 djurslag under en period av 7-10 dagar.

Det är faktiskt ganska lätt att Barfa, när man satt sig in i det. Låter krångligt i början ja, men sedan går det lätt som en plätt faktiskt.

Det är också enklare att Barfa om man har rena produkter, dvs. Kött, lever, hjärta, ben (benersättning) för sig, än att köpa produkter där det finns inblandat ex. lever.

grandma
2016-05-18 12:14
#19

Jag ger bara MUSH Vaisto Cat och så får de rå äggula ett par gånger i veckan samt en extra kycklingvinge lite då och då. det är väl det absolut enklaste sättet att barfa på , tycker jag. Billigt dessutom så det var en bonus.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Dimocarpus
2016-05-20 20:36
#20

Tack hörni! De är ju kattungar. Jag får köra sakta och se vad de tycker. 

Din idé Grandma gillar jag, det passar till mina kattungar så här i början när de bara ska gå upp i vikt sedan när de har stannat i vikten så kan jag alltid gå över att barfa med olika ben och näringstillskott då jag förstår mer också vad de gillar och hur de funkar som individer. 😃

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Annons:
Katti
2016-05-21 12:38
#21

Malet i all ära, men jag tycker att det ingår tuggande i BARF-konceptet!!! Är man t ex orolig att det blir för lite taurin så går det ju faktiskt jättebra att ge hjärta som det är!!! Frysta kycklinghjärtan finns i frysdisken i varenda affär och är en klar favorit hos de flesta katter. 

Och fastna inte för mycket i räknandet! Vissa saker ska det inte vara för lite av och andra inte för mycket, men hur många här äter vetenskapligt uträknad mat i varenda mål? Det är helt naturligt att få i sig mer eller mindre av olika saker olika veckor  och till och med olika årstider. För att inte tala om att samma djurslag som lever på olika platser äter olika 🙂.

Alla har vi väl till exempel sett naturfilmer när björnar fiskar lax. När laxarna leker lär de inte äta mycket annat! När rådjuren föder är deras ungar vad vargarna kommer leva av, helt enkelt för att det är lättast att få tag på! Och när jag hade utekatter åt de sig mätta på sorkar i flera veckor efter snösmältningen. De ville inte ha något annat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Upp till toppen
Annons: