Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2753 ggr
Candy123
5/8/16, 10:04 PM

Mush vaisto cat frågor :)

Olle har ätit mush vaisto cat i några dagar men jag har några frågor :) 1. Han gillar bara den gula påsen med kyckling/nöt och inte den rosa kyckling/gris. Men kan han äta endast den gula påsen? för jag läste någon stans att katter behöver äta minst 3 olika djursorter i veckan… 2. Hur mycket borde han äta? Han väger 5,4kg men borde gå ner lite, (han är en kasterad innekatt och ca 8år (är hittekatt så vi vet inte hans exakta ålder) Just nu äter han 100g) 3. Hur ofta ger ni ben och vilka ben ger ni? (Hittils har han ätit kyckling hals, och det gillade han) :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
grandma
5/9/16, 11:45 AM
#1

Det går fort för en katt att gå upp men väldigt lång tid att gå ner. 100 gram äter båda mina och den ena väger 3,2 och den andra 4,2. den mindre självportionerar ibland, d.v.s hon äter ibland bara 75 g/dag. Verkar din katt mer hungrig? Är den  väldigt tjock? 

Angående din första fråga om påsarna så ger jag bara av den gula eftersom mina katter blir extremt hårda i magen av MUSH och det verkar som att det blir värre när de får av den rosa.  Om det är rätt eller fel kan jag inte svara på men det kanske Silvestris eller någon annan kan svara på.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
5/9/16, 12:15 PM
#2

1, Båda påsarna är ju helfoder så det borde inte vara nödvändigt att variera mellan dem, men jag har också lärt mig att katten helst ska erbjudas minst tre olika köttslag för att få i sig alla aminosyror, vitaminer och mineraler i tillräcklig mängd. 2, Du kan ge 2% av den vikt du vill att han ska ha, om inte skillnaden mot den nuvarande vikten är för stor (då får man sätta upp delmål). Viktminskningen ska ske långsamt, helst inte mer än 1-2% av hans vikt per vecka och absolut inte mer än 10% per månad (annars riskerar du att han får leverskador). Nu äter han redan 2% av 5 kg, om du vill få ner vikten ytterligare kan du testa att ge 3,5 bullar varannan dag, och se hur det går. Men egentligen är det nog bättre att öka motionen med mera lek med vippa, servera bullen i små minibollar i glasburkar så han får fiska upp dem med tassen, koppelpromenader ute, m.m. 3, Det är fullt tillräcklig halt ben i MUSH vaisto cat, men att få gnaga på en kycklingvinge en eller två gånger i veckan är nyttigt för tänderna och munhälsan. För att förebygga hård mage kan du mosa MUSH bullarna i lite vatten, och även ge en eller två råa äggulor i veckan. Hoppas det går bra!

grandma
5/9/16, 12:32 PM
#3

Eftersom det är svårt för oss att veta vad katten borde ligga på för vikt så kanske man ska vara försiktig så man inte ger för lite mat. Min större katt gick ner bara av att äta den mängd hon bör äta men det tog några månader och det handlade bara om ett par hekton.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

burmamys
5/9/16, 12:44 PM
#4

Ja håller med om att det är viktigt att minska maten långsamt. Och egentligen bättre att öka motionen! 😉

Candy123
5/9/16, 10:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Tack för era svar 😊 Jag tror han behöver gå ner så att han väger 5kg. Man känner inte hans revben när man lätt stryker med hande utan man behöver trycka lite (men inte mycket) Han ör ingen katt som gillar att leka bara ibland (ca en gång i veckan) han är ute i sele dagligen om vädret tillåter men mest vill han bara ligga i solen ☀️ Men jag skall försöka öka motionen, har ni några aktiveringstips som funkar till en lat katt 🐱

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

burmamys
5/10/16, 10:46 AM
#6

Han ser jättefin ut! Tror inte du behöver vara orolig, men att servera en del av maten i glasburkar eller någon sorts fodergömma gör att han får klura lite och det kostar också kalorier! 😉

Annons:
grandma
5/10/16, 11:14 AM
#7

Tycker inte han ser tjock ut på bilden men det kan ju vara vinkeln. Ibland räcker det att gå ner ett par hekton och det kan ta några månader.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Upp till toppen
Annons: