Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 1678 ggr
Björksätter
2016-04-17 18:53

kosttillskott Feline complet

Vår katt är allergisk och har ätit älg 8 veckor. Sen provade vi att ge honom lamm, funkade men han blev lite påverkad. När vi sen provade nöt blev han dålig igen så nu är vi tillbaka på bara älg och han börjar bli bättre. Han klarar kelp och e-vitamin oxå. Ägg funkar inte, inte kyckling, fisk eller gris. Så nu verkar det som om vi får hålla oss till vilt. Jag har försökt med alla mina jägarkontakter för att få tag i hjärta och lever men inte lyckats än. Så nu har jag börjat titta på kosttillskott för att han ska få i sig det han behöver tills jag får tag på inälvor. Feline complete verkar enligt beskrivningen kunna fungera, det innehåller a-vitamin, taurin mm som han behöver. Det innehåller kalcium oxå och han har fått kalcipos för kalcium då han haft kalciumoxalatstenar så han kan inte äta ben. Jag hoppas det funkar med detta kalcium som tillskottet innehåller. Är det här ett bra tillskott, någon som vet? Tror ni han klarar sig utan brister om jag ger honom det? Fett är det för lite av, det är jag medveten om. Hoppas han ska klara vildsvin vilket jag tänkte testa när han är av med allergisymptomen igen. Det blev plötsligt väldigt krångligt med maten när han inte tål så mycket.

Annons:
Björksätter
2016-04-17 19:23
#1

Innehållsförteckning Felini Completeprotein 6.89 %fett 0.59 %aska 84.66 %kalcium 19.3 %fosfor 3.0 %magnesium 0.8 %natrium11.0 Tillsatser per kg: Vitamin A (800,000 IU/kg), vitamin D3 (20,000 IU/kg), vitamin E [a-tokoferolacetat] (5,500 mg/kg), vitamin B1 (320 mg/kg), vitamin B2 (160 mg/kg), Vitamin B6 (240 mg/kg), vitamin B12 (1,650 g/kg), pantothenisk syra (720 mg/kg), biotin (10,000 g/kg), nicotinamid (1,300 mg/kg), folsyra (52 mg/kg), järn [sulfat] (2,400 mg/kg), copper [sulfat] (160 mg/kg), mangan [sulfat] (224 mg/kg), zink [sulfat] (900 mg/kg), jod [Ca jodate] (42 mg/kg), taurin (100,000 mg/kg). Det här näringstillskottet innehåller högre mängder vitamin A, D3 och spårelement än fullständing näring. Näringstillskottet bör därmed endast bestå av 5 % av dagsnäringen. Felini Complete har utvecklats särskilt för att användas på och i rent kött och får därmed ej blandas in i färdig kattmat (t.ex. i kattmatskonserver). Applicering och dosering: En fullvuxen katt med en vikt på 4,5 kg behöver ca 130 g kött omfördelat på 2-3 måltider. Blanda 65 g kött med 0,8 g Felini Complete (jämn sked) och 2 tsk av vatten.  För att förbereda större mängder, så blanda 12,5 g Felini Complete med 1 kg kött. Utöver kött från muskler, kan även hjärta (upp till 15 %), mage och njurar (upp till 50 %) matas till katten. Då Felini Complete innehåller kalcium, fosfor och vitamin A bör du ej mata din katt med ben eller lever. Felini Complete innehåller tillräckligt med taurin för din katt. Det kompletterar rent kött i syfte att förse din katt med en balanserad måltid och därmed är inga andra tillskott nödvändiga. Produktbeskrivning Katter är köttätare med mycket specifika näringsbehov. Deras naturliga kost består av byte som t.ex. fåglar, insekter, möss och andra små däggdjur, som alla förser katten med protein, fett, aminsyror, vitaminer, mineraler och spårelement. En kost bestående av rå eller tillagat (kokat) kött är det närmaste katten kan komma till dess naturliga och ursprungliga diet. Alla de näringsämnen som katten behöver går inte att finna hos kött från slaktaren eller affären. Att mata katten med rått kött kräver därmed ett tillskott av mineraler och vitaminer, i syfte att förhindra bristsjukdommar. Felini Complete är ett balanserad näringstillskott som förvandlar rent kött till en välbalanserad måltid. Felini Complete innehåller inte vitamin K3 eller ämnen som kan tänkas orsaka allergier, vilket gör det till ett perfekt alternativ för husdjur som lider av allergier.

burmamys
2016-04-17 20:25
#2

Det låter väldigt bra, min enda fundering rör den högre halten av vitamin A och D3 och spårelement. Jämför med FEDIAFs rekommendationer så du ser hur höga de halterna är, om du eventuellt bör ge lite lägre dos av feline complete än rekommenderat? Läste en gång en jämförelse mellan näringsvärdet hos bl a älg och nöt, och minns att älg hade högst andel aminosyror och lägst andel fettsyror jämfört med alla övriga köttslag. Älg låg även högt i flera vitaminer, minns ej vilka tyvärr. Hoppas någon annan kan bidra med erfarenhet eller mer kunskap!

Björksätter
2016-04-18 09:15
#3

Hittade en studie från livsmedelsverket med mineral och vitamininnehåll i älgkött http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2008/2008_livsmedelsverket_-naringsamnen_i_algkott_.pdf

Där står att järn (3,0 mg) och zink (7,6 mg) är högt och att mineralhalten är bra i köttet medan vitaminhalten är låg.

Sen hittade jag en annan sida som redovisade minerallinnehåll i kött, kelp osv. Där står att kelp innehåller A-vitamin, fosfor, jod,  järn, kalium, koppar, magnesium, mangan, natrium, selen och zink. Så han får ju i sig lite extra via kelpen även om det inte är tillräckligt.

Jag som är usel på att räkna känns ju som helt fel person att äga en katt som inte tål något så jag måste räkna på en massa i innehållet och inte bara kan följa ett recept. Men, men jag får nog ihop det till slut :).

MaritaBo
2016-04-28 20:14
#4

Det finns en grupp på Facebook, där du kanske kan hitta lite vilt till salu, i trakten av där du bor.

https://www.facebook.com/groups/236242796570657/

Björksätter
2016-04-29 10:32
#5

#4 tack för tipset! Har begärt att få gå med. Om inte annat kan jag sälja en del av det som Hubbe inte kan äta, har snart frysen full av köttsorter.

Silvestris
2016-04-29 13:30
#6

#2

Man får komma ihåg att de anger tillsatserna per kg dvs. 1 kg av tillskottet innehåller 800000 IU A-vitamin. 1 g av tillskottet innehåller alltså 800 IU A-vitamin. Följer man rekommendationen och ger 12,5 g av tillskottet till 1 kg kött blir det ungefär 30000 IU A-vitamin/kg mat vilket är fullt rimligt.

Tycker spontant att tillskottet ser okej ut, men jag har inte räknat på alla näringsämnen.

Annons:
Björksätter
2016-05-04 21:50
#7

Tack så mycket för svar! Har beställt tillskottet men inte använt än då vi provat att ge strutslever och hjärta och han verkar klara det. Då får han ju i sig en hel del av det han saknade tidigare. Nu är det bara utmaningen att hitta ett kött med högre fetthalt som han klarar av.

burmamys
2016-05-05 10:44
#8

Åh vad bra att han kan äta lever och hjärta av struts! 😃👍❤ Har du frågat om det går att få köpa lite fett från strutsfarmen…?

Björksätter
2016-05-05 17:00
#9

Jag har köpt lite häst som jag ska prova med snart. Hjärtat var rätt mycket fett på så han får ju i sig lite iaf. Strutsfarmen har eget slakteri så de har lite allt möjligt där. Häst är ju fetare så hoppas på att det ska fungera.

burmamys
2016-05-05 17:05
#10

Håller tummarna!👍

grandma
2016-05-10 11:19
#11

Jag håller också tummarna 😃!

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Alwyn
2016-05-10 12:40
#12

Undrar om de tycker att tillskottet smakar bra. Du kan väl berätta vad de tycker? :)

Björksätter
2016-05-10 16:39
#13

Jag har än så länge inte behövt ge det då han nu får hjärta och lever i maten av struts som han verkar klara av än så länge.

Annons:
Alwyn
2016-05-10 17:12
#14

Ok, du kan inte testa litegrann på kött någon dag för att se vad han tycker? Vore trist att beställa om det smakar illa.

Björksätter
2016-05-10 22:03
#15

Jo, det kan jag göra. Skriver när jag testat :)

Alwyn
2016-06-02 22:41
#16

Har köpt nu och det äts utan protest av katt och iller!

Upp till toppen
Annons: