Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2414 ggr
Björksätter
2016-04-12 13:27

Probiotika

Är det någon som vet om det finns något probiotikatillskott som inte är smaksatt med kyckling eller fisk? Vill helst ha ett pulver som blandas i maten. Pro Kolin i pastaform vet jag inte innehåller något men det är inte så populärt hos katten. När jag surfat runt i jakt på probioticka så framgår inte innehållsförteckningarna så tydligt så jag vågar inte beställa något bara utan att veta att det är ok.

Han har allergiproblem och äter i dagsläget bara älg, lamm och nöt, fler djurslag har vi inte hunnit testa. Vi vet att han reagerar på kyckling och fisk, vi misstänker även gris. Han är hungrig hela tiden och spyr lite slem ibland så vi funderar på om det är magen som spökar och vill testa om han mår bättre på probiotika. Han är en stressad individ så det påverkar honom också.

Annons:
burmamys
2016-04-12 16:26
#1

Jag har ett gammalt paket Fortiflora hemma, så jag kollade innehållsförteckningen. Det innehåller 55% kött och animaliska biprodukter, men det står inte vilka djurslag detta kommer från. Synd, för de innehåller bra bakteriestammar. Undrar om det går att ge Hubbe laktosfri yoghurt med probiotika? Det produceras ju av komjölk.

Björksätter
2016-04-12 17:01
#2

Fortiflora innehåller kyckling, har jag läst nånstans, vi har sånt hemma med för han fick det innan vi visste om allergin. Hittade Synbiotic D-C som enligt innehållsförteckningen inte innehåller något men frågan är om det går att lita på. Står 4 % protein men inte vad för sort. Det är ett vitt luktlöst pulver i kapslarna.

burmamys
2016-04-12 19:00
#3

4% protein är ju klart mindre än 55% kött och animaliska biprodukter, så det kanske är värt att chansa då? Känner tyvärr inte till Synbiotic D C.

Cicci katt
2017-10-06 22:15
#4

Jag ger Biosa Pet till min katt. Växtbaserat.

Dimocarpus
2017-10-07 05:49
#5

Jag slänger iväg en fråga till mina veterinärer och det brukar ta ett par till några dagar att få svar. De brukar oftast kunna ge mig utförliga svar.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Katti
2017-10-07 19:14
#6

De här har jag alltid hemma. Blev nyfiken av tråden och kollade innehållet och det verkar inte vara några animalier i alls, såvitt jag kan se!

https://www.apotea.se/lactiplus-60-kapslar-2?gclid=EAIaIQobChMI9Mqh94Df1gIVXGQZCh2aCgGIEAAYASAAEgKw7fD_BwE

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Dimocarpus
2017-10-08 17:11
#7

Så här skrev en av de:

Tyvärr känner jag inte till några probiotikasorter som inte innehåller de ingredienser du angivit. 
Dock är jag tveksam till om probiotika ensamt skulle hjälpakatten med kräkningarna. Probiotikan har främst effekt i 
tarmen, mot frekventa kräkningar skulle det nog inte ha så mycket effekt. 
Jag tror att kattägaren skulle behöva ta kontakt med en veterinär som kan ställa frågor kring när, hur och hur ofta kräkningarna uppkommer, vad och hur ofta katten äter samt även om andra saker som kan spela in. Mot bakgrund av svaren kan veterinären sedan ge råd kring vad man kan göra hemma och ifall det finns några receptfria läkemedel man kan prova. 

Björksätter, är din katt försäkrad inom en försäkring som erbjuder firstvet.se kostnadsfritt så kan du ju boka ett videosamtal och visa "spyan". Kanske veterinären kan ge dig ett bättre tips så att ni kan gå till botten med problemet.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Björksätter
2017-10-09 14:25
#8

#7 Katten i fråga lever inte längre tyvärr, han hade ett flertal problem som till slut gjorde att han fick somna in. Han tålde dock Synbiotic så den fick han kontinuerligt ett tag. Det gjorden magen lite lugnare. Slutade spy gjorde han först när vi tog bort allt han var allergisk emot. De sista halvåret åt han bara älg och struts som var det enda han tålde. Tack för att du kollade ändå. Det kan ju hjälpa någon annan :)

Dimocarpus
2017-10-09 18:24
#9

Just det, nu när du påminde mig så minns jag Björksätter. Jag hade läst så fel och trodde att det var dina nuvarande burmor och denna var ju en gammal tråd. 

Tänk att jag inte tittar på datum först. Virrepanna!

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Upp till toppen
Annons: