Annons:
Etikett15-problematik
Läst 1877 ggr
densomundrar
2/29/16, 8:39 PM

Ben som fastnat i systemet?

Hur vanligt är det att ben korkar igen när man ger barf? Har för mig att jag skrivit ett liknande inlägg men hittar inte, då var det ett revben dom han tuggat i sig som jag var orolig skulle fastna och fick rådet att ge honom ett större ben då att han lär sig att gnaga. Sagt och gjort, hittade ett större ben med någon typ av knota, led? Han fick det igår och tuggade och gnagde länge på det, allt gick som planerat. Plötsligt så hade han fått av en del av knota, vet inte hur stor då det var kött på den när han fick den, och den ligger nog nu i hans mage. Inatt var han orolig och jag gick ut med honom, det hände inget. På morgonen kom det bara luft och vatten ur rumpan och bajsade kändes ansträngt. Han vart lite hängig men jag avvaktade för att han hade sovit dåligt och att han kanske helt enkelt var trött. Han spydde en gång i bilen, vilket är normalt för att han är åksjuk, men han spydde även vattenliknande spyor under tiden han var hängig. Efter någon timme piggnade han på sig och han åt lite, bajsat har han inte gjort sedan imorse men det är ju inte så konstigt om han inte har ätit så mycket, han var precis som vanligt igen. Nu var gubben min ut med honom och nu fräser det luft där bak igen och bajsningen känns ansträngd och jag börjar bli orolig att det fastnat något i systemet?

Annons:
densomundrar
2/29/16, 8:44 PM
#1

Kan tillägga att han fortfarande är pigg, blir han hängig igen så ringer jag veterinären omedelbart.

Katti
3/2/16, 1:04 PM
#2

Jag har BARFat 3-4 hundar (plus valpar) i över fem år utan att det någonsin har hänt!

Så väldigt ovanligt skulle jag säga!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

zickan
3/6/16, 12:56 AM
#3

Inte ovanligt att hundar blir hårda i magen om de äter mer ben än magen klarar. Mina kan bli hårda och ha svårt att avföra. Ene kan  även illamående när det skett men hon är också duktig att ibland svälja lite större delar.  
Bajset som väl kommer ut brukar va stenhårt, vitt och nästan bli pulver när de nått backen. 
Brukar slå på lite äppelcidervinäger om de ätit mer ben än de borde. Det hjälper att bryta ner benet i magen. Utöver att det nu innehåller mycket nyttigheter. 
Är det nått som troligen sitter lite mer fast, de ev ätit en större benbit. Så ger jag inge mer mat på upp till ett dygn. Det har alltid hjälpt bäst. Magen slappnar av mer och kan arbeta på just det som strular. Och inte massa mer mat som äts. 
Lär va enklare för dom att spy upp om nått sitter fast om det inte är nått annat som trycker på man stoppat i dom efter. 
Min 10 åring är rena papperskorgen. Bokstavligt talat. Han öppnar skåp, tar sig upp på bänkar. Inget går säkert. Puckor tyckte även min fransgardin var god och käka upp en halv längd.  Jag satt i ett annat rum bara några meter bort och märkte inget ens. 
Fasta, sedan mild mat. Eller mild mat typ inälvor en tid om man inte vill fasta en dag. Äppelcidervinäger hjälper bra att smälta ben.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

densomundrar
3/6/16, 6:44 AM
#4

Tack för tipsen :-)

Upp till toppen
Annons: