Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 1465 ggr
Björksätter
2/23/16, 9:51 PM

kalciposblandning

Vill börja ge katten köttbitar och inte mala allt. Dock kan jag inte ge helt kött enbart utan måste mala en del för att blanda i kalcipos. Tidigare har jag blandat i en tablett (500 mg) kalcipos per 200 gr röra. Om jag vill ge hälften i köttbitar hur ska jag räkna ut hur mycket kalcipos jag ska tillsätta i det malda för att han ska få rätt mängd per dag? Han får för tillfället 200 gr kött per dag. Det är rent älgkött så därför han får så mycket då det är så magert kött. Vi håller på med allergiutredning så han får endast ett köttslag just nu, och han kan inte äta ben pga att han haft kalciumoxalatstenar, därav kalcipos. En annan fråga med. Hur får jag honom att tugga köttet och inte försöka svälja det helt? Just nu försöker jag hålla i biten så han inte kan svälja. Håller jag inte i sväljer han och spyr upp eftersom bitarna är för stora att svälja hela.

Annons:
burmamys
2/24/16, 7:53 PM
#1

När det gäller mängden kalcipos tänker jag spontant att du får testa hur mycket kalcipos du kan ha i röran utan att Hubbe blir hård i magen, och sedan ge så mycket kött i bit som du kan. Om du t ex kan öka andelen kalcipos med 50% så du ger 500 mg kalcipos i 150 gram röra, då kan du ge 50 gram som köttbit. Kan du öka med 100% så du ger 500 mg kalcipos i 100 gram röra, då kan du ge 100 gram som köttbit. Eftersom ni inte kan tillsätta något fett eller äggula så kanske det inte går att öka andelen kalcipos i röran så mycket. När det gäller tips för att få honom tugga i sig köttbiten så tror jag det helt enkelt gäller att ha tålamod. Testa att släppa ibland men vara beredd och ta den igen om han "glufsar". Beröm varje gång han tuggar (även när ni håller i köttbiten) så han förstår att det är bra. Annars måste ni knyta fast köttbiten i något med grovt snöre (som han inte kan svälja), och det tar väl lika lång tid som att sitta och hålla i köttet? Någon annan kanske har fler tips?

MaritaBo
2/24/16, 8:26 PM
#2

Du kan ju kanske börjar med små bitar som det inte gör något att han sväljer hela och sedan successivt låta dem bli större och större? 

 Eller ge så stora bitar så att han absolut inte kan svälja hela utan låt honom gnaga på och sedan lägger du resten i kylen till nästa dag.

Det är väl nyhetens behag också fortfarande att han är så glupsk? Eller blandar jag ihop det med någon annan?

Björksätter
2/25/16, 10:15 AM
#3

Han har ju bara fått malt kött innan så han är ju inte van. Han är en hungrig katt och äter sin malda mat fort med så det är nog ett invant beteende. Nu har jag gjort 50 gr bitar och så får jag väl sitta och hålla i dem till han lärt sig tugga. Kom på att det är bättre att hålla i dem med en köttång så jag slipper riskera fingrarna :).

burmamys
2/25/16, 10:46 AM
#4

Att använda köttång var smart!👍 Vem vill få fingrarna perforerade av en hungrig katt…!😂😮

Upp till toppen
Annons: